Lohi ja listeria
Kaikissa ohjeissa puhutaan että tyhjiöpakattu graavattu ja kylmäsavustettu kala on kiellettyjen listalla.Entä lämminsavu lohi?Entä jos lohi on itse suolattu tai kylmäsavustettu?Eli syödään tuoreena.
Kommentit (2)
Sen voi siis saada kaikesta luonnosta peräisin olevasta, jota ei ole kuumennettu yli 72 asteen tai jota on säilytetty lämmittämisen jälkeen kosketuksissa kyseisenlaiseen tuotteeseen.
Tyhjiöpakkaus tai oma suolaus ei siis ole mitenkään määräävä tekijä. Listerian VOI periaatteessa saada siis vaikka tuoreista tai pakastetuista vihanneksista, marjoista, hedelmistä, säilötyistä sienistä, raa' asta (kuumentamattomasta) lihasta tai kalasta, pastöroimattomista maitotuotteista,.... Tai sitten sen voi saada vaikkapa järvivedestä uintireissulla tai omista käsistä puutarhatöiden jälkeen.
Käytännössä Listerian patogeenisuus on hyvin pieni, eli vaikka suurin osa ihmisistä saa listeriabakteeria ravinnostaan useita kertoja vuodessa, eivät he siitä sairastu. Sairastumisriski on suurin silloin, kun henkilön puolustuskyky on alentunut esim. jonkun perussairauden, joskus myös raskauden vuoksi ja kun henkilö käyttää tuotteita, joissa listeriabakteeri on saanut rauhassa lisääntyä pitkän aikaa - siis esim. niitä huoneenlämmössä tai jääkaappilämpötilassa kuukausia säilytettyjä etikkakurkkuja, sieniä, graavilohta tai pitkään kypsytettyä pastöroimattomasta maidosta tehtyä juustoa. Pakastimessa listeria ei yleensä lisäänny merkittävästi, vaikkei se siellä kuolekaan.
Itse vältin raskausaikana juuri noita pitkään säilöttyjä tuotteita, mutta söin hyvillä mielin pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja (ainakin kaikki kotimaiset juustot), pakastemarjoja, tuoreita vihanneksia jne.
Omaa järkeään on lupa käyttää. Suomessa Listerian yleisin lähde on juuri itse säilötyt tuotteet ja taudin saavat yleisimmin yleiskunnoltaan hyvin huonokuntoiset vanhukset. Raskaana olevien listeriainfektioita ei Suomessa todeta edes vuosittain.
Ei mitään haittaa jos kala on itse suolattu, hyvillä mielin voi syödä. Tyhjiöpakatuista listerian voi saada, mutta juuri eilen lääkärini sanoi, että prosentit sen saamiselle on minimaalisia, suurempi riski on kuulemma joutua pyöräonnettomuuteen. ;-)
Hyvää ruokahalua vain!