Robotiikka korvaa paljon töitä 10 vuoden sisällä
Esim. Kohta ei tarvita puutarhureita sun muita, koska Californian yliopistossa on kehitetty robotiikka nimeltään AlphaGarden, joka vastaa kuuden ihmiisen tekemää työtä ja tuottaa yhtä paljon kasviksia mutta säästää vettä 40%.. Että ei kannata opiskella varmaan puutarha alaa paljookaan.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robotit korvaavat myös naiset partnereina. Ennustan huikeaa kysyntää.
Hyvin mahdollista, kunhan niistä seksiroboteista tulee ensin halvempia. Nykyäänhän ne ovat kalliita, ehkä miljonääreillä on varaa mutta ei tavis Pentillä
Eikös muutama vuos sitten ollut joku kokeilu ja seksirobotit oli hajotettu tuloksena. Olikohan ne liian lihavia?
Vaikee uskoo että vie töitä miltään alalta, niin paljon ohjelmoitavaa ja säädettävää, lisäksi hajoaa herkemmin kuin ihmiset. Toki erittäin suurta tarkkuutta vaativat työt saattaa hoitua paremmin robotilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robotiikka vie jotain paikkoja, mutta jäljelle jäävät ovat niitä ns. syväosaajia, joita on kiinnostanut kehittää itseänsä koko ajan. Meidän firmassa robotiikka on jo osittain käytössä, ja lähtijät ovat olleet niitä, jotka menivät aina sieltä, missä aita oli matalin.
Kyllä AI vie kaikenlaiset "syväosaajan" hommat myöskin. Ihan ylioptimistista kuvitella ettei vie.
Kunnä on kyse tekniikasta, se ei ole koskaan täysin toimintavarma, ihmisiä tarvitan back upina aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robotiikka vie jotain paikkoja, mutta jäljelle jäävät ovat niitä ns. syväosaajia, joita on kiinnostanut kehittää itseänsä koko ajan. Meidän firmassa robotiikka on jo osittain käytössä, ja lähtijät ovat olleet niitä, jotka menivät aina sieltä, missä aita oli matalin.
Kyllä AI vie kaikenlaiset "syväosaajan" hommat myöskin. Ihan ylioptimistista kuvitella ettei vie.
Kunnä on kyse tekniikasta, se ei ole koskaan täysin toimintavarma, ihmisiä tarvitan back upina aina.
*kun on
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä on rummutettu viimeiset 15 vuotta, että kauppaan ei tarvita kohta työntekijöitä, kun robotit ja itsepalvelukassat tulee. Jännästi kaupoissa kuitenkin on työntekijöitä
On, mutta vähemmän kuin ennen, ja näistäkin suurelle osalle ei anneta täyttä työpäivää, vaan teetetään osapäivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin vuonna 1984, että atk vie työpaikat. Olin 10v ikäinen ja ihmeissäni, että aikuisenako ei ole töitä. Toistaiseksi työt eivät ole kadonneet ja tuosta on jo kohta 40 vuotta.
No kyllä tietokoneistaminen vei todella paljon työpaikkoja. Se että omaasi ei sattumalta vienyt, ei tarkoita etteikö muilta olisi mennyt tai ainakin vaihtunut duuni.
Olin 10v, ei minulla ollut työpaikkaa! Sen sijaan ymmärrän, että töiden sisältö on muuttunut, mutta edelleen joku ajaa rekkaa, joku ohjelmoi liikennevaloja ja joku ottaa rikollisia kiinni, vaikka meillä on atk. Tai ICT.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin vuonna 1984, että atk vie työpaikat. Olin 10v ikäinen ja ihmeissäni, että aikuisenako ei ole töitä. Toistaiseksi työt eivät ole kadonneet ja tuosta on jo kohta 40 vuotta.
Tässä keskustelussa ei ole juuri kuultu uusia argumentteja 1700-luvun jälkeen. Tuolloin ymmärrettiin, kuinka höyrykone vie työpaikat.
Keskeinen kysymys: mihin me muuhanmaattoa tarvitsemme?