Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolison masennus

idid
16.06.2023 |

Kaipaisin kokemuksia mitä tehdä puolisona, kun oma puoliso on masentunut.
Tai vaihtoehtoisesti masennuksen kokeneen kokemuksia siitä, miltä masennuksen aikaan parisuhde tuntui ja miten sairastuminen vaikutti parisuhteeseen ja esim. seksielämään. Palautuiko suhde masennuksen jälkeen?

Puolisoni aika nopealla tahdilla masentui syksyllä. Hänellä on kyllä lääkkeet ja pahimman pari kuukautta kestäneen sängyssämakaamisjakson jälkeen tilanne on kyllä hieman helpottanut, mutta vaikeaa on edelleen.

Mies on suurimman osan ajasta hiljaa, täysin aloitekyvytön tekemään mitään, päättämätön ja vihaisen oloinen. Äreä ja hermostuu pienistäkin äänistä.
Hän jaksaa kuitenkin nyt jo tehdä asioita, mutta suhtautuminen minuun ja meidän välimme ovat jääneet talven synkimpien kuukausien tasolle. Koko parisuhde on katkolla, kaikki läheisyys, seksi, kaikki puhuminen ja ylipäätään mikään yhteys ei ole enää olemassa. Kavereilleen hän joskus juttelee ja lapselleen, joka on 2 vk välein täällä jaksaa kyllä olla iloinen. Tuntuu, että kaikki muut saavat jotakin hänestä irti, mutta minä puolisona en saa edes rippeitä ja kaikki purkautuu niskaan.

Onko tämä yleistä? Palautuiko teillä suhde takaisin? Palautuiko seksielämä lääkkeiden lopettamisen jälkeen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero. Masennus ei oikeuta mulkkuuteen. Mies on oikeasti tota mieltä ettet ole mitään.

Vierailija
2/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken se kestää...

Paitsi MT-ongelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen kuuluu toki ärtyisyyskin, mutta jos ei sinua kohtele sekuntiakaan nätisti niin heippa vaan. Sen verran pystyisi jos haluaisi. Älä taivu veemäisen käytöksen alle.

Vierailija
4/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin samassa tilanteessa kuin sinä, paljon vaikuttaisi se, onko miehellä itsellään mitään toiveita tai tavoitteita oman toipumisen eteen. Olisiko hän valmis terapiaan kanssasi? Usein masentuneet jätetään vähän oman onnensa nojaan, mutta pariterapiaan voisi päästä hieman helpommin. Siellä voi käydä sekä yksin että kaksin.

Hän on käpertynyt sisäänpäin ja suhteenne ei tällä hetkellä ole hänelle merkityksellinen. Hän saattaa nähdä sinut vaativana, eikä kykene vastaamaan sinun yhteyden kaipuuseen.

Joskus hyvä ihmissuhde voi edistää toipumista, mutta ilmeisesti miehesi ei vielä ole sellaisessa vaiheessa.

Vierailija
5/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken se kestää...

Paitsi MT-ongelmat.

Mulkku on mulkku oli masentunut tai terve. Varsinkin naisen odotetaan sietävän kaikkea sontaa mitä miehen puolelta tulee koska normit. Mies kuitenkin ihan tilastojenkin valossa hylkää naisensa, mikäli tähän ilmaantuu vikoja.

Vierailija
6/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen on aina joku syy tai syitä. Mieti nyt ensin sitä ja miettikää yhdessä.

Vierailija
7/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin samassa tilanteessa kuin sinä, paljon vaikuttaisi se, onko miehellä itsellään mitään toiveita tai tavoitteita oman toipumisen eteen. Olisiko hän valmis terapiaan kanssasi? Usein masentuneet jätetään vähän oman onnensa nojaan, mutta pariterapiaan voisi päästä hieman helpommin. Siellä voi käydä sekä yksin että kaksin.

Hän on käpertynyt sisäänpäin ja suhteenne ei tällä hetkellä ole hänelle merkityksellinen. Hän saattaa nähdä sinut vaativana, eikä kykene vastaamaan sinun yhteyden kaipuuseen.

Joskus hyvä ihmissuhde voi edistää toipumista, mutta ilmeisesti miehesi ei vielä ole sellaisessa vaiheessa.

Mä ymmärsin ettei tällä parilla ole yhteisiä lapsia. Miehen täytyy itse haluta hakeutua hoidon piiriin. Aapeeta ei voida velvoittaa hoitamaan halutonta partneria.

Vierailija
8/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennukseen on aina joku syy tai syitä. Mieti nyt ensin sitä ja miettikää yhdessä.

Miehen pitäisi mennä lääkäriin vaikka sitten yksityiselle. Masentuneella voi mennä hyvä tovi löytää oikea lääkitys.

Vierailija
9/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet se läheisin, jolle voi olla täysin oma itsensä. Muille jaksaa ehkä esittää. Masennus on todellakin sairaus. Valittaisitko samoista asioista, jos hänellä olisi fyysinen vakava sairaus, että miksi ei vaan parane? Tie toipumiseen voi olla pitkä.

Vierailija
10/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on: häiriö aivokemioissa. Kliininen depressio on eri asia kuin suru, pettymys tai muu tunnepuolen juttu. Ihan kuten kilpirauhasen vajaatoimintakaan ei synny siitä, että joku asia painaa mieltä tai harmittaa, niin kliininen masennuskaan ei edellytä, että on tapahtunut jotain.

Sairastuin itse masennukseen vaiheessa, jolloin elämäni oli kaikin puolin hyvää. Ei ollut suruja, ei traumoja, ei ongelmia. Nautin työstäni, lapseni oli jo iso, oli melko tuore parisuhde ja yhtäkkiä, kesken ulkomaanmatkan, alkoi huimaus. Sitten tulivat näkö- ja kuulohäiriöt ja erilaiset kivut ja kiristykset kropassa. Tutkittiin korvat, ei löytynyt syytä huimaukseen, ei ollut kyse myöskään hartioiden jumituksesta. Työpaikalla työsuojelu kävi mittaamassa desibelit, kun en pystynyt keskittymään työhöni yläpuolelta tulevan äänen takia, eivät olleet ollenkaan liian kovat.

Pikkuhiljaa lähes jatkuva huimaus ja epämääräiset kivut ja fyysiset ahdistuskohtaukset (vasempaan rintaan, ei siis sydämeen vaan rintaan alkoi pistää ja valahdin hiestä läpimäräksi) alkoivat kaventaa elämää. Alkoholi auttoi, kun joi, ei huimannut eikä pistellyt. Siitä kuitenkin seurasi omat ongelmansa.

Lopulta yksi lääkäri ehdotti mielialalääkettä ja pari kuukautta sen aloittamisen jälkeen huomasin yllätyksekseni, ettei minua enää huimaa eikä tule yllättäviä kipuja eri paikkoihin. Kuulo ei enää ollut yliherkistynyt eikä ollut näköhäiriöitä.

AP:n kysymykseen en osaa vastata muuta kuin että itselläni siinä vaiheessa, kun somaattiset oireet olivat pahoja (meni noin kolme vuotta ennen kuin sain lääkityksen) ei ollut parisuhdetta, en olisi jaksanut, riitti että pystyin huolehtimaan lapsestani ja töistäni.

Vierailija
11/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet se läheisin, jolle voi olla täysin oma itsensä. Muille jaksaa ehkä esittää. Masennus on todellakin sairaus. Valittaisitko samoista asioista, jos hänellä olisi fyysinen vakava sairaus, että miksi ei vaan parane? Tie toipumiseen voi olla pitkä.

Niin eli mies on vaan mulkku. Masennus ei poista sairauden alle jäävää persoonaa. Masentunut voi yhtälailla olla oikeesti kuspää.

Vierailija
12/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tärkeintä on se, että pidät huolta itsestäsi. Teet mieluisia asioita, syöt hyvin ja liikut. Sinun oma olosi pitää olla nyt sinulle se tärkein juttu. Puolisosi hyötyisi terapiasta, joko yksin tai yhdessä te molemmat. Tsemppiä, et ole asiassa yksin vaikka varmasti on yksinäinen olo.

Vierailija
13/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tärkeintä on se, että pidät huolta itsestäsi. Teet mieluisia asioita, syöt hyvin ja liikut. Sinun oma olosi pitää olla nyt sinulle se tärkein juttu. Puolisosi hyötyisi terapiasta, joko yksin tai yhdessä te molemmat. Tsemppiä, et ole asiassa yksin vaikka varmasti on yksinäinen olo.

Miksi muutkin naiset promoaa henkisesti pahoinvoivien suhteiden puolesta? Olen pahoillani, jos itse aikanaan päätit jäädä hoitamaan alkoholistunutta/masentunutta puolisoa. Tavallisella tallaaja ei tänä päivänä ole mitään velvoitetta pysyä henkisesti pahoinvoivassa suhteessa. Masentunutkin pystyy olemaan siivosti vaikka kärsii alakuloisuudesta. Mun kaveri kärsi lamauttavasta masennuksesta muttei ikinä vittuilu kenellekään.

Vierailija
14/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutkin naiset promoaa henkisesti pahoinvoivien suhteiden puolesta? Olen pahoillani, jos itse aikanaan päätit jäädä hoitamaan alkoholistunutta/masentunutta puolisoa. Tavallisella tallaajalla ei tänä päivänä ole mitään velvoitetta pysyä henkisesti pahoinvoivassa suhteessa. Masentunutkin pystyy olemaan siivosti vaikka kärsii alakuloisuudesta. Mun kaveri kärsi lamauttavasta masennuksesta muttei ikinä vittuilu kenellekään.

Vierailija
15/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni, hieman erilainen tilanne:

Olen siis mies, seurustellut nyt kaksi vuotta. Kun tapasin naisystäväni, hän eli tyyliin "there is no tomorrow". Läheisen ihmisen kuolema oli vetänyt junan aika raiteilta. Alkuun en asiaa tiedostanut, vaikka alkoholi maistui aika usein (tai tahtotila oli kova). Työpaikkaa ei ollut, rahat tiukassa. 

Rakastuin tähän ihmiseen palavasti, hän on maailman ihanin ihminen 99% ajasta. Tuin häntä elämässä, olin lähellä ja rakastin. Pikkuhiljaa asiat alkoi onnistumaan, työpaikka, iloisuus arjessa, urheilu jne. Olen tänäpäivänä erittäin kiitollinen, etten jättänyt tätä korttia katsomatta. Olemme onnellisia ja rakastuneita. Parantuminen ottaa aikaa ja on raskasta kumppanille, mutta ainakin joskus se tuottaa tulosta.

Vierailija
16/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuin meidän suhteesta lopulta. En voinut sitää puolisoa enää enkä halunnut mitään läheisyyttä. Kävin terapiassa ja lopulta tulin siihen tulokseen, että ero on paras ratkaisu. Eron jälkeen olo alkoi parantua. 

Vierailija
17/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutkin naiset promoaa henkisesti pahoinvoivien suhteiden puolesta? Olen pahoillani, jos itse aikanaan päätit jäädä hoitamaan alkoholistunutta/masentunutta puolisoa. Tavallisella tallaaja ei tänä päivänä ole mitään velvoitetta pysyä henkisesti pahoinvoivassa suhteessa. Masentunutkin pystyy olemaan siivosti vaikka kärsii alakuloisuudesta. Mun kaveri kärsi lamauttavasta masennuksesta muttei ikinä vittuilu kenellekään.

Tarkoituksenani ei ollut antaa ohjetta, pitääkö lähteä vai jäädä. Toisen puolesta en sellaista voi sanoa. Jos itse vaan voi paremmin, on tuokin päätös sitten vankemmalla pohjalla.

Vierailija
18/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut toi mies parisuhteessa.

Ongelma oli epävakaa, itsekäs, räjähdysaltis ja vaativa nainen. Poistui kun pääsin myrkyllisestä suhteesta eroon.

Tein tuolloin vaativaa työtä, pyöritin sivussa yritystä ja hoidin huonokuntoista sukulaista. Burnoutin partaalla melkein kokoajan ja parisuhde ei antanut mitään, mutta otti kaiken mitä jäljellä oli ja vielä vähän päälle.

Huomasin etten ollut naiselle ihminen, vaan joku henkinen palvelija, tarpeiden tyydyttäjä ja lompakko. Seksistä tuli työtä. Läheisyys työtä. Kanssaoleminen työtä. Naisen menot työtä. Naisen kulut mun pussista. Siinä syrjässä kuunteli piikittelyä, v-ttuilua, itkukohtauksia, draamailua ja alati vaihtuvia vaatimuksia päivästä toiseen.

Kuulostaa vähän siltä ettei mies voi luottaa sinuun, että olisit tukena, ja se että olet täällä vinkumassa mielestäni puhuu että ajattelet tässäkin tilanteessa itseäsi.

En tiedä teidän tilanteesta, mutta ongelma voi löytyä peilistä.

Luojalle kiitos että pääsin omasta myrkkykäärmeestäni eroon.

Vierailija
19/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitystä voisi tarkistaa. Oliko tuollainen ennen masentumista?

Tyttäreni erinäisistä syistä masentui ja kyllä kuvaamasi tutulta kuulostaa. Lääkitystä nostettiin puoli vuotta sitten ja nyt hän alkaa olla oma entinen itsensä. Terapeutin saaminen on vaan vaikeaa, mutta hänellä on ystäviä, jotka ovat kokeneet saman ja saa vertaistukea sieltä. 

Vierailija
20/22 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemusta kaverista, joka käyttäytyi usein samoin. Ei saanut välillä yhtään mitään irti sillä käyttäytyi kuin paikalla ei olisi muita kuin hän (muut olivat kuin ilmaa). En valitettavasti jaksanut tuota enää, masennus ei oikeuta toistuvaan v-mäiseen käytökseen aikuisella ihmisellä.

Myös itselleni on diagnosoitu masennus, vieläpä vakava sellainen. Olen todennut ettei minun kannata ryhtyä parisuhteeseen, sillä minulle on parempi olla yksin. En kuitenkaan hyväksy itseltäni huonoa käytöstä toista kohtaan ja mikäli sellaiseen sorrun, koen aitoa syyllisyyttä.