Lue keskustelun säännöt.
Miksi sanotaan että "sosiaaliset suhteet ovat vallankäyttöä"?
13.06.2023 |
Kaupungilla joku hampuusi lähestyi minua ja pyysi minulta "bussirahaa" ja siinä pyytäessään kertoi paljonkin satuja siitä että miksi hän tarvitsi sitä bussirahaa ainaskin 50 euroa. Kuuntelin hänen satunsa loppuun ja lopulta sanoin "mä en uskonut ehkä mitään mitä sä just kerroit". Silloin se hampuusi sanaakaan sanomatta kääntyi ympäri ja lähti pois, lähti etsimään muita huijattavia.
Niin, tuollainen "sosiaalinen kanssakäyminen" minulla oli jonkun hampuusin kanssa. Hän yritti huijata minulta rahaa, ei onnistunut, joten siihen se kanssakäyminen sitten loppuikin. Mikä tuossa oli mukamas vallankäyttöä? Kumpi siinä käytti valtaa? Mitä se valta siinä oli?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ap jatkaa... Tai onko niin että kaikki sosiaalinen kanssakäyminen ei ole sosiaalisia suhteita? Siis tuo kohtaamiseni hampuusin kanssa oli "sosiaalista kanssakäymistä" mutta se ei ollut "sosiaalinen suhde" ja siksi se ei sisältänyt vallankäyttöä? Siinä tapauksessa: minkälainen sosiaalinen kanssakäyminen on sosiaalinen suhde? Mikä tekee kanssakäymisestä suhteen? Mitä kanssakäymisen tulee sisältää jotta se täyttää suhteen kriteerit? Koska kenties kahden minuutin kuluttaminen bussirahoja huijaillen ei ole suhde. Kenties kanssakäymisen tulisi sisältää vähän jotain muutakin - mutta mitä muuta?