Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko joutunut opettelemaan uuden kielen esim. työn takia?

Vierailija
11.06.2023 |

Ja siis niin että todella pärjäät kielellä kaikissa tilanteissa. Mikä kieli ja kuinka kauan meni oppimiseen? Oliko hikoiluttavaa alussa?

Itse sain päähänpiston lähteä Ruotsiin lähihoitajan töihin pelkällä lukion lyhyellä oppimäärällä, josta siitäkin jo kohta 20 vuotta. Nyt on mennyt pari kuukautta autenttisessa kieliympäristössä, ja kieli alkaa taipua niin että pärjään arkipäiväisessä puheessa ja ymmärrän lähes kaiken puhutun. Opin joka päivä uusia sanoja ja sanontoja, ja tosiaan sellaista puhekieltä. Huomaan puhuvani enemmän, ja entistä pidempiä lauseita. Osaan ottaa osaa keskusteluun. Huh, kyllä silti vielä hikoiluttaa monesti. Töiden ulkopuolella kuumottaa kaikki virallisten asioiden hoito puhelimessa.

Sujuvan englannin kielen opin samalla tavalla, eli hommasin itseni autenttisiin tilanteisiin: menin britteihin ja tutustuin muutamaan ihmiseen joiden kanssa puhun säännöllisesti. Itse en oppinut koulussa oikeastaan mitään.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, ap!

Oot rohkea.

Vierailija
2/7 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ranskan. Piti olla englantia puhuva työyhteisö, mutta aika pian kävi ilmi, että kaikki eivät sitä halua käyttää vaan vastasivat ranskaksi vaikka puhuin englantia. Jonkun aikaa meni, että pystyttiin kommunikoimaan sujuvasti niin, että puhuttiin ranskaa ja englantia mutta ymmärrettiin toisiamme, vuoden jälkeen aloin sitten pikkuhiljaa käyttää myös itse ranskaa.

Mutta minä opiskelin sitä kyllä vapaa-ajallani ahkerasti jotta ymmärtäisin edes, mitä minulle puhutaan! Töissä vain muutamat erittäin sujuvaa englantia puhuvat sitä viitsivät itse käyttää, vaikka selvästi kaikki ymmärsivät mitä sanoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ranskan. Piti olla englantia puhuva työyhteisö, mutta aika pian kävi ilmi, että kaikki eivät sitä halua käyttää vaan vastasivat ranskaksi vaikka puhuin englantia. Jonkun aikaa meni, että pystyttiin kommunikoimaan sujuvasti niin, että puhuttiin ranskaa ja englantia mutta ymmärrettiin toisiamme, vuoden jälkeen aloin sitten pikkuhiljaa käyttää myös itse ranskaa.

Mutta minä opiskelin sitä kyllä vapaa-ajallani ahkerasti jotta ymmärtäisin edes, mitä minulle puhutaan! Töissä vain muutamat erittäin sujuvaa englantia puhuvat sitä viitsivät itse käyttää, vaikka selvästi kaikki ymmärsivät mitä sanoin.

Tuo olisi kyllä aika törkeä kuvio, jos kaikki kyllä ymmärtävät englantia mutta silti vastaavat käyttäen kieltä, jota toinen ei välttämättä ymmärrä. Yhtä hyvin voisin esittää asian toiselle ja jos toinen vastaa ranskaksi, niin alkaisin suoltamaan suomea taikka ruotsia takaisin.

Vierailija
4/7 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ruotsia uudeksi kieleksi kutsuisi, kun sitä täällä kaikki kuitenkin koulussa opettelee. Sama tarina oli kuitenkin itselläkin, eli Ruotsiin töihin ja siinä pääsi hyvin äkkiä parantelemaan jo unohtuneita oppeja.

Vierailija
5/7 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, no olet sä kyllä aikamoiseen prässiin joutunut, hatunnosto! Mulle kanssa jotkut suostui puhumaan vaan oikein laulavaa ruotsia vaikka en kunnolla ymmärtänyt kaikkea. Ymmärrän että hoitoalalla jotkut on väsyneitä puhumaan äärimmäisellä selkokielellä ja hitaasti, koska työkavereina on paljon kieltä osaamattomia. Suurin piirtein viittomalla kommunikoidaan. Tämäkin lisäsi painetta oppia nopeasti.

Ap

Vierailija
6/7 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ruotsia uudeksi kieleksi kutsuisi, kun sitä täällä kaikki kuitenkin koulussa opettelee. Sama tarina oli kuitenkin itselläkin, eli Ruotsiin töihin ja siinä pääsi hyvin äkkiä parantelemaan jo unohtuneita oppeja.

Joo, kyllä tuolla takaraivossa varmaan jotain jäänteitä oli kielestä.

Ap

Vierailija
7/7 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt kolme kuukautta opiskellut espanjaa ja ihan kivasti olen huomannut oppineeni ja osaisin esimerkiksi tilata kahvilassa ja ravintolassa tai asioida liikkeessä, kertoa itsestäni ja perheestäni, kertoa siitä minkälaisia vaatteita minulla on yllä, kysyä missä jokin sijaitsee jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi