Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostaako muut eriarvoisia lahjoja kaverisynttäreille?

Vierailija
07.12.2006 |

On tässä nyt nähty muutamat kaverisynttärit, kyse alakouluikäisistä, ja ihmeissäni olen kuullut ja nähnytkin toisten saavan parempia ja kivempia lahjoja. Ok toiset arvostavat erilaisia lahjoja eikä kyse nyt varsinaisesti ole lahjan hinnasta. Mutta kun yleensä vanhemmat ainakin vaikuttavat lahjavalintaan. Miksi ostatte toiseen perheeseen " paremman" lahjan. Pyrittekö pysymään tietyissä piireissä? Saako läheisempi kaveri paremman lahjan, no ehkä ymmärrettävää?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, joista vasta esikoisella on ollut kaverisynttäreitä. En nyt todellakaan observoi kulmat kurtussa lapsen saamien lahjojen arvoa, mutta totta kyllä: jos joku tuo oikein kalliin lahjan, niin panen sen seikan ns. korvan taakse, että osaa pysytellä samalla tasolla. Ettei tarvitse sitten kenenkään täällä tai muualla itkeä, että " johan se Xandris on natku ämmä, meidän tyttö vei sen tytölle kalliin barbien lahjaksi ja se oli ostanut meidän tytölle vaan viitosen tarra-kirjan"

Tämä nyt on siis sellaista summittaista samassa hintaluokassa pysyttelyä, joka on tapana aikuistenkin kesken. Ei orjallista tai ylitunnollista lahjan arvon miettimistä... en edes tiedä juurikaan, mitä tavarat maksavat, täsmälleen.

Vierailija:

Taidatte olla yhden lapsen äitejä.

Itse en edes jaksaisi ruveta arvioimaan lasten kavereidev tuomieen lahjojen rahallista arvoa kunkin lahjan kohdalla erikseen.

Vierailija
2/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

rahassa mutta jos joku on tuonut Brazin niin en kyllä kehtaisi viedä halpahallin 5e maksavaa muovileluja. Ja taas toisaalta jos kaveri tuonut 4,50e maksavan sarjakuvalehden niin en sitten taas vie kalliimpaa Brazia koska kyllä se on niinkin päin noloa. Tämän opin kantapään kautta kun yhden kaverin äiti kauhistui kun tuotiin niin kallis lahja ja heillä tapana ostaa vain muutaman euron lahjoja kavereille. Tosin pääasia on että löytää lapselle mieleisen lahjan riippumatta mitä se maksaa ja mitä on maksanut se lahja mikä on kaverilta ehkä tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vähän tyhmä ajatus että kaveri tai sen vanhempi " määrää" minkä hintainen lahja on tuotava hänelle. Meillä on viisi lasta, ja noita synttäreitä riittää joka kuukadelle useampiakin.

Vierailija
4/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te tietenkin ostatte sellaisia lahjoja, joihin teillä on varaa. On sekin nimittäin kohteliasta (siis siltä teidän lastenne vieraalta olisi kohteliasta), ettei osta sellaiseen perheeseen ylettömän kallista lahjaa, jonka tietää olevan vähätuloisen...

Vierailija:

Minusta on vähän tyhmä ajatus että kaveri tai sen vanhempi " määrää" minkä hintainen lahja on tuotava hänelle. Meillä on viisi lasta, ja noita synttäreitä riittää joka kuukadelle useampiakin.

Vierailija
5/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapa, että n. 3-5 lasta ostaa yhdessä jonkun kalliimman lahjan, koska itse ainakin kyllästyin jatkuvaan kräässän jota synttäreillä aina tulee. Viimeksi tyttärelläni oli sirkussynttärit ja vieraita 16, joten oli oikein kiva että pari porukkaa oli yhdistänyt voimansa ja toi yhteisen lahjan...ja kuitenkin sitten muilta tuli noita pienempiäkin lahjoja.

Eli yleensä jos tunnemme muita synttäreille menijöitä, yritän ehdottaa yhteistä lahjaa ja kyselemme sitten vaikka vanhemmilta mitä olisi toiveita ja käytämme lahjaan n. 20-50 euroa riippuen siitä montako ostajaa on kimpassa.

Jos ihan yksistään ostetaan lahja niin käytetään yleensä n.10-20 euroa ja ostetaan aina kirja tai peli tai joskus jotain askartelutarvikkeita.

Muutamalle parhaalle kaverille ostetaan kalliimpi lahja, mutta näiden synttäreille mennään yleensä sitten kaverisynttäreiden lisäksi myöhemmin myös muu perhe.

Vierailija
6/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut kaverisynttäreille 5-10¿ lahjan, mielestäni tuo 5¿ olisi tarpeeksi riittävä lahjasumma, mutta nykyään ei tahdo löytyä mitään 5 eurolla.

Vierailija
7/25 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt jälkeenpäin harmittaa kun olis kai pitänyt sille " bestikselle" vähän harkitumpi. yleensä hinta on ollut 5-10¿, lähempänä kuitenkin 5 euroa..

Vierailija
8/25 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmiiksi lahjoja, joten lahjan todellinen arvo on usein kaksinkertainen kuin mitä ollaan siitä maksettu. Toimin näin, koska en tykkää viedä mitään krääsää. Lähinnä kirjoja ja pelejä ostelen, joskus leluja tai urheiluvälineitä. Toivottavasti kukaan ei ajattele, että meille pitäisi tuoda saman arvoista kuin ollaan itse viety.

Vierailija
9/25 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

shampoo-pullon, ihan tavallista marketin kamaa, ja jostain muuta pientä lisäksi. Oli tosi mieluisa lahja tytölle, ja muisti joka kerta hiuksia pestessä, keneltä oli sen saanut!

Usein lahjan hinta meillä menee 10-15 euron välille. Ihan krääsää ei viedä, jokin t-paita, kirja, peli, askartelujuttuja, ja sitten niitä poikien leluja, jotka on kätevästi hinnoiteltu sinne kympin tietämille, varmaan ihan sen takia, että se on niin tavallinen lahjan hinta kaverisynttäreillä.

Vierailija
10/25 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai olenko mä vain niin pihi?! Olen vissiin... Kyllä musta 5 euroa on ihan maksimi, mitä kaverille ostetaan, eri asia on sitten ne lapset, joiden vanhemmatkin tunnetaan ja joiden synttäreille on koko perhe kutsuttu. Eikä meillä ole vasta kuin yksi " kaveri-synttäri-ikäinen-lapsi" . En tiedä, mitä kaverit ovat lahjoistamme tykänneet, oma lapsemme on ainakin täysin tyytyväinen parin euron kylpyvaahtoon tai värityskirjaan. Pakko vissiin olla pihin äidin kanssa ;)

Vierailija
11/25 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lahjan hinta vaan se ajatus.

Vierailija
12/25 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sellaiset joiden äitien kanssa itse olen ystäviä ja lapset käy sitten toistensa synttäreillä. Ns. kerhokavereille, joita itse en tunne, eivätkä vieraile meillä, niin 5-8¿ lahja. Läheisimmille 10-15¿.

Vierailija
13/25 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun joka vuosi meillä kävi yhden perheen kaksi lasta, eivätkä tuoneet mitään niin eipä mekään heille kovin kummoisia lahjoja mietitty.

Vierailija
14/25 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xandris:

Sitten yksi vaikuttava tekijä on hiukan se juhlakalu itsekin. Jos häneltä tulee lapsellemme kalliita lahjoja, annamme about samaa hintaluokkaa olevan lahjan hänellekin. Kyse ei ole siitä, että me vanhempina olisimme nuukia tms., vaan siitä, että tuo on yleisesti ns. tapana: toista ei nolostuteta antamalla ylenpalttisia lahjoja eikä myöskään antamalla selvästi halvempia lahjoja.

Ostamme lahjat yleensä hintahaarukasta 10-15 e.

Mutten tosiaankaan nyt mieti, onko se 9,90 e vai 15,50 e, kyse on kullekin lapselle passeleimman lahjan löytämisestä.

Vierailija
15/25 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kehtaisi ostaa muutaman euron lahjaa kaverille, joka ostanut kalliin lahjan lapselleni. Oma lapsi vei eilen kaverilleen prätkähiiren. se oli alle 10e citymarketissa. aika kohtuullisen arvoinen mielestäni, kun kyseessä pienten poikien suosikki aihe;) Omalla lapsella myös kaveri jonka äiti laittaa lapselleni aina ruuan kun on siellä leikkimässä. Tälle lapselle ostan synttärilahjaksi hiukan kalliimman.

Vierailija
16/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hintaan jota lapsi saa käyttää kaverilahjaan niin voin antaa lapsen viedä kalliimman lahjan jollekkin kaverille. Jos taas tällaista löytöä ei satu kohdalle niin vie jotain mitä saa tuolla hinnalla. Meillä siis käytetty raha kyllä yleensä on aina se sama kaikille kavereille mutta lahjan todellinen arvo voi vaihdella.

Vierailija
17/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten yksi vaikuttava tekijä on hiukan se juhlakalu itsekin. Jos häneltä tulee lapsellemme kalliita lahjoja, annamme about samaa hintaluokkaa olevan lahjan hänellekin. Kyse ei ole siitä, että me vanhempina olisimme nuukia tms., vaan siitä, että tuo on yleisesti ns. tapana: toista ei nolostuteta antamalla ylenpalttisia lahjoja eikä myöskään antamalla selvästi halvempia lahjoja.

Mutten tosiaankaan nyt mieti, onko se 9,90 e vai 15,50 e, kyse on kullekin lapselle passeleimman lahjan löytämisestä.

Vierailija
18/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xandris:

Sitten yksi vaikuttava tekijä on hiukan se juhlakalu itsekin. Jos häneltä tulee lapsellemme kalliita lahjoja, annamme about samaa hintaluokkaa olevan lahjan hänellekin.

Vierailija
19/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xandris:

itellä on max n. 5e. Kävis kukkaron päälle vähän liikaa, kun niitä kutsuja on paljon.

Vierailija
20/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joku lahja on voinut olla kalliimpi, mutta se johtuu siitä että se on löydetty alesta sillä vitosella...

Tuon hintaluokan lahjoja lapset vievät kaikille kavereille, riippumatta siitä minkä arvoisia lahjja saavat itse kavereiltaan.