Vikingline teki oikein kun veti mainokset
Lehtientalojen kasvava ylivalta ei ole hyväksi yhteiskunnalle.
Vikingline teki oikein kun veti mainokset pois lehden sivuilta.
Yritysten kannattaa tarkasti harkita kannattaako mainostaa lehdessä joka hakemalla hakee sensaatioita ja aiheuttaa ihmisille tuskaa jotta lehtitalo tuottaa sijoittajille rahaa.
Kommentit (8)
Moni lehtitalo on pilannut monen ihmisen elämän kun rahanhimoiset omistajat vaativat toimittajia kirjoittamaan kohujuttuja.
En ole enää vuosiin vastannut toimittajien kysymyksiin.
Suomessa eletään vaaleanpunaisessa hattarassa, kun luullaan ettei suomessa ole korruptiota. Esim. Iltalehti ei ole uskaltanut kirjoittaa yhtään auto- tai autoilu kriittistä artikkelia. Automainostajilla ja iltalehdellä on oma symbioosinsa, kumpikin ruokkii toisiaan, mutta älkää nyt höpsöt uskoko, että meillä olisi vapaa media. Eihän me Venäjä olla, mutta toimittajien itsesensuuri on aika suurta, kun pitäisi kirjoittaa pörssiyhtiöistä.
Lehdistöllä on sananvapaus ja varustamoyhtiöllä on mainostamisvapaus (siis myös oikeus olla mainostamatta). Tuntuisi vähän oudolta lukea ensin lehdestä yhtiön toimintaa kriittisesti käsittelevä juttu ja sen jälkeen samasta lehdestä vielä löytyisi yhtiön mainos. Onkohan kovinkin tehokasta mainostamista, jossa saadaan mainosrahoille vastinetta ja matkustaja valitsemaan nimenomaan punainen laiva omalle matkalle?
Eikai se yhtiön mainosbudjetti rajaton ole, vaan sillä mainoksiin sijoitetulla rahalla halutaan myös vastinetta.
Samaa mietin. Vaikka on lehdistön vapaus, niin kuitenkin. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
Vierailija kirjoitti:
Lehdistöllä on sananvapaus ja varustamoyhtiöllä on mainostamisvapaus (siis myös oikeus olla mainostamatta). Tuntuisi vähän oudolta lukea ensin lehdestä yhtiön toimintaa kriittisesti käsittelevä juttu ja sen jälkeen samasta lehdestä vielä löytyisi yhtiön mainos. Onkohan kovinkin tehokasta mainostamista, jossa saadaan mainosrahoille vastinetta ja matkustaja valitsemaan nimenomaan punainen laiva omalle matkalle?
Eikai se yhtiön mainosbudjetti rajaton ole, vaan sillä mainoksiin sijoitetulla rahalla halutaan myös vastinetta.
Tämä on yleistynyt käytäntö ja käytännössä sen lukijana usein huomaa. Lehdet ovat mainostajiensa äänenkannattajia. Tämä on yksi syy miksi kannatan riippumatonta yleisradiota.
Nykyään lukeminen ja yleissivistys on laskenut niin alas, ettei osa suomalaisista näe toimituksellisessa sisällössä eroa kaupallisen ja yleisradion uutisten välillä. :-D
Edustamani yritys lopetti vuosia sitten mainostamisen lehdissä kun eräs toimittaja kirjoitti yrityksen työntekijästä matalamielisen artikkelin.
Kuulema pikkupitäjän kesätoimittaja sai aikanaan tämä ohjeen: "Poliisia, Paavia ja äiti Teresaa saat haukkua niin paljon kuin mielit, paikallisesta k-kauppiaasta et sano yhtäkään pahaa sanaa".