Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistaako kukaan täällä kun ensimmäinen Star Wars ilmestyi? Tai onko kuullut vanhemmiltaan asiasta? Oliko se heti suosittu Suomessakin?

Vierailija
10.06.2023 |

Vai tuliko se edes nähtäville täällä laajaan levitykseen heti?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se haukuttu lyttyyn aluksi

Vierailija
2/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin ensimmäisen Tähtien sota -elokuvan. Kävin katsomassa sen koulukaverini kanssa elokuvateatteri Hällässä, Tampereen Hämeenkadulla.

Seuraavana päivänä kävin Sokoksen tavaratalossa ostamassa hienon Tähtien sota -julisteen, joka valitettavasti on kadonnut vuosien varrella.

Elokuvasta kirjoitettiin paljon lehdissä ja ihan positiivisia arvioita kautta linjan. Toki elokuvaa pidettiin vähän lapsellisena avaruusseikkailuna - kun tarjolla olisi ollut oikeaoppista ja tiedostavaa neukkurainaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin silloin 13- tai 14-vuotias ja Star Wars iski kuin leka. Olin ihan ihmeissäni, miten tuollaista voi olla. Katselin iltapimeällä taivaalle ja toivoin, että Han Solo tulisi minut hakemaan. Ei tullut :(

Vierailija
4/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut vasta kuin reilun puolen vuoden jälkeen Suomeen. Julkaistiin toukokuussa 1977 ja Suomessa tuli vasta joulukuussa.

Vierailija
5/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan hyvin ensimmäisen Tähtien sota -elokuvan. Kävin katsomassa sen koulukaverini kanssa elokuvateatteri Hällässä, Tampereen Hämeenkadulla.

Seuraavana päivänä kävin Sokoksen tavaratalossa ostamassa hienon Tähtien sota -julisteen, joka valitettavasti on kadonnut vuosien varrella.

Elokuvasta kirjoitettiin paljon lehdissä ja ihan positiivisia arvioita kautta linjan. Toki elokuvaa pidettiin vähän lapsellisena avaruusseikkailuna - kun tarjolla olisi ollut oikeaoppista ja tiedostavaa neukkurainaakin.

...[jatkoa]...ja vuosi taisi olla 1977, jos en väärin muista. Paljon on virrannut vettä Tammerkoskessa sen jälkeen.

Vierailija
6/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että se oli ihan mielettömän suosittu leffasarja 80-luvun loppupuolella. Olisko silloin tullut telkkarista, kun hype oli ihan valtavaa?  Se eka osahan tehtiiin jo 1977 kuitenkin ja kolmaskin jo 1983.

Vierailija
7/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli siinä ainakin täysiä näytöksiä, mutta niitä taisi olla muissakin vastaavissa ison budjetin viihde-elokuvissa. En ollut niin vanha että olisi erityisemmin kiinnostanut analysoida ilmiötä.

Vierailija
8/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan että se oli ihan mielettömän suosittu leffasarja 80-luvun loppupuolella. Olisko silloin tullut telkkarista, kun hype oli ihan valtavaa?  Se eka osahan tehtiiin jo 1977 kuitenkin ja kolmaskin jo 1983.

Minäkin muista tuon, mutta en alkuperäisen ilmestymistä.

Kaksi jatko-osaa ovat muistaakseni parempia elokuvia kuin ensimmäinen, joten siksikin kiinnostaa miten eka otettiin vastaan.

Vierailija
9/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin silloin 13- tai 14-vuotias ja Star Wars iski kuin leka. Olin ihan ihmeissäni, miten tuollaista voi olla. Katselin iltapimeällä taivaalle ja toivoin, että Han Solo tulisi minut hakemaan. Ei tullut :(

Itsekin mietin (ja kokeilin) voisiko Voiman avulla siirtää tavaroita. Tai saada edes koululäksyt tehdyksi. I guess my faith in the Force was not sufficient.

Vierailija
10/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ja olin sen verran pieni, ja myöskin lähin teatteri niin kaukana, etten päässyt sitä heti katsomaan. Pari vuotta vanhempi kaveri pääsi, ja valisti minua Tähtien Sodan ilosanomasta, olin aivan fiiliksissä.

Ihka ensimmäinen Tähtien Sota on kaikkien aikojen paras seikkailuelokuva hyvän ja pahan taistelusta. Siinä ei ole yhtään sekuntia turhaa luppoaikaa, kaikki kuuluu olennaisesti tarinaan. Ensimmäisen trilogian jälkeiset esi- ja jälkiosat taas ovat enimmäkseen pelkkää höttöä.

Vierailija
11/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin että 1977.

Vierailija
12/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Star Wars ilmestyi olin kuuden vanha. Muistan että jostain antikvariaatista löysin sen sarjakuva-albumin vuosikymmenen vaihteessa. Sitten taisi mennä vuosi tai jotain ja elokuvakin tuli kai uusinta kierrokselle ja pääsin vihdoin näkemään sen.

Vierailija
13/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä fakta: Ranskassa on ihminen teloitettu giljotiinilla ensimmäisen Star Warsin ilmestymisen jälkeen.

Vierailija
14/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin ja kävin siis elokuvateatterissa sen katsomassa, saattoi mennä vuoden-78 puolelle kun oli pikku paikkakunta. Yksin piti mennä kun kaverit 14-15 v. ei suostuneet tuollaista lapsellista seikkailua katsomaan. Ja teatterikin oli lähes tyhjä. Oli kuitenkin teknisesti ja myös tarinaltaan hieno kokemus. Seuraava teatterissa katsomani sci-fi elokuva oli Alien-kahdeksas matkustaja ja sen tarina ja toteutus olikin sitten melkoinen vastakohta Star Warsin kirkasotsaisuudelle.  

Vierailija
15/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se iso tapaus ja puhuttu elokuva. Wikin mukaan tosiaan kesti jonkin aikaa, ennen kuin tuli Suomen ensi-ilta, mutta itse en vielä niin tarkkaan seurannut uutisia, että tuollaiseen olisi kiinnittänyt huomiota.

Muistaakseni ikäraja oli 12 ja en ollut vielä tarpeeksi vanha, mutta ei ollut ongelmia päästä sisään. Olin myös liian nuori ymmärtämään Harrison Fordin charmia ja ihailinkin Luke Skywalkeria :).

Vierailija
16/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä fakta: Ranskassa on ihminen teloitettu giljotiinilla ensimmäisen Star Warsin ilmestymisen jälkeen.

Aina ne ranskalaiset on ylireagoimassa, ei se nyt niin huono leffa sentään ollut.

Vierailija
17/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuun 16 1977 oli näköjään Suomen ensi-ilta Imdb:n mukaan.

Vierailija
18/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukuun 16 1977 oli näköjään Suomen ensi-ilta Imdb:n mukaan.

Eikö Suomea ollut ennen sitä?

Vierailija
19/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jäänyt tuo kokonaan katsomatta.

N54

Vierailija
20/22 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Star Wars ilmestyi olin kuuden vanha. Muistan että jostain antikvariaatista löysin sen sarjakuva-albumin vuosikymmenen vaihteessa. Sitten taisi mennä vuosi tai jotain ja elokuvakin tuli kai uusinta kierrokselle ja pääsin vihdoin näkemään sen.

Mulla just sama, tosin minä olin jo 9v. Sarjakuvakirjan minäkin löysin ensin, ja myös ihan kirjan Tähtien sota kirjastosta, kirjoittaja George Lucas ja vuodelta 1976.