Siis kellä on oikeasti varaa käydä monessa paikassa?
Lapsi haluaa Lintsille, Tykkimäelle, Särkänniemeen, Puuhamaahan, Serenaan ja Korkeasaareen, koska kaveritkin käy. Niin ja haluaa ottaa mukaan parhaan kaverin, jonka vanhemmat on kuulema köyhiä ja meidän pitäisi kuulema maksaa. Niin ja haluaa mennä jo kesäkuussa, eikä esim. elokuussa, kun tulee veronpalautukset.
Kommentit (21)
On varaa mutta ei halua. Yleensä käydään Nokkakiven puistossa, se on alke 8vuotiaalle just sopiva. Lintsillä myös, se on kesäperinne. Muissa huvipuistoissa ei käydä. 10v siskontytön kanssa käydään seikkailupuistossa, missä kiipeillään puissa. Se ei ole niin kallista, mutta kuitenkin kivaa.
Vähän vaikea uskoa, että joku perhe kiertäisi kaikki nuo paikat yhtenä vuonna. Kai ne muutakin keksii.
Meillä on ollut yksi paikka/vuosi. Lähinnä jotain koko perheelle kivoja esim legolandia. yms. +Lintsillä on käyty joka vuosi, koska se on tuossa vieressä.
Ehkä talvella kannattaisi säästää kesälomaa varten, jos on pienituloinen? Ja miksi teidän pitäisi maksaa kaikki kaverinkin reissut, oletko kysynyt hänen vanhemmiltaan? Ehkä kaverin vanhemmat voisivat maksaa pääsymaksut ja pakata eväät mukaan?
Vanhemmat päättävät, mihin paikkoihin mennään, kaikkea ei voi saada.
Kyllähän sen kaverit varmasti käy; yksi Lintsillä, toinen Puuhamaassa, kolmas Särkänniemessä ja näin edelleen. Ja ei se lapsi niistä kavereista kerro jotka ei käy missään, paitsi ilmeisesti siitä kaverista jonka vanhemmat on niin p.a. että teidän täytyy maksaa senkin huvipuistovierailut.
Kaveri, jonka elarit kela maksaa exälleen, vie lapsensa kaikkiin noihin. Kaverilla olisi itsellään varaa maksaa elarit jo, mutta ne on kerran vuosia sitten käräjillä sovittu ja hänet vapautettu niistä....
Mun yksi kaveri tekee lastensa kanssa ihan kaiken mitä he haluavat. Ja myös hetken mielijohteesta. Jos haluavat tänään huvipuistoon niin sinne mennään samana päivänä. Yrittää ehkä neuvotella, että jos viikon päästä, mutta jos lapsi sanoo ei niin ihan todella menevät. Sitten jos on sovittu, että mennään huomenna esim. porukalla uimaan, niin saattaa tulla viesti, että Pertti ei tahdo lähteä niin ei nyt päästäkään. Ja siis kyseessä ei ole edes mikään sairas/nepsy lapsi, jonka kuormitus ehkä voisi joskus tehdä tuolla tavalla tenät, vaan kyse on ihan systemaattisesti siitä, että lapset päättävät heillä.
Kyllä mietin, että sellainen on huonoa kasvatusta. En sano ääneen. Lapset ovat jo nyt aika tyranneja ja luulen, että opettajille vaikeita ja epämieluisia. Mitenpä tuon ystävälle sanoisit, että kasvavat lapsesi narsistiksi. Ei sellaista voi hyvältä ystävältä vastaanottaa. En voi kun kertoa miten meillä tehdään ja sillä mennään.
Sinulle kyllä sanon suoraan, kun selvästi itsekin päivittelet lapsen toiveita, että älä lähde moiseen pelleilyyn. Jos siellä joku perhe antaa lasten määrätä koko kesän tahdin niin tiedä, että tusinasta loput 11 ei siihen lähde, ihan sen vuoksi, että lapsia pitää kasvattaakin.
Ne piirtää, kenellä on liitua.
Mikä siinä on, kun köyhien pitää aina hankkia lapsia, ja sitten kitistään kun mihinkään ei ole varaa?
On tainnut kasvatus mennä pikkasen päin peetä...
Porvoossa taas perjantai-tarinat 😂
Siis kun rahaa on että ranteita pakottaa.
Siis
Ei ennen lapset vaatineet mitään tai lasten kanssa ei käyty kauppaa. En itse edes pitänyt noista paikoista lapsena, enemmän viihdyin kotona, ulkona tai matkoilla ulkomailla. Puuhamaa ja Kylpylä ihan ok, jos ei ole liian kylmä tai kuuma sää Puuhikseen. Särkänniemessä oli outo tunnelma kasarilla ja äiti pakotti laitteisiin, ihan kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri, jonka elarit kela maksaa exälleen, vie lapsensa kaikkiin noihin. Kaverilla olisi itsellään varaa maksaa elarit jo, mutta ne on kerran vuosia sitten käräjillä sovittu ja hänet vapautettu niistä....
Eipä se noin mene.
No jos edes yhden kerran kesällä jonnekin? Ei kai kukaan koko kesää rällää?! Näillä suomen hinnoilla ainakaan!!
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen lapset vaatineet mitään tai lasten kanssa ei käyty kauppaa. En itse edes pitänyt noista paikoista lapsena, enemmän viihdyin kotona, ulkona tai matkoilla ulkomailla. Puuhamaa ja Kylpylä ihan ok, jos ei ole liian kylmä tai kuuma sää Puuhikseen. Särkänniemessä oli outo tunnelma kasarilla ja äiti pakotti laitteisiin, ihan kauheaa.
Matkoilla ulkomailla 🤦🏼 Särkänniemessä outo tunnelma? Ok. Taidat itse olla vähän outo. Niin erikoinen oli vastauksesi.
Huvipuistot eivät ole lainkaan välttämätöntä hauskuutta lapsille. Ne ovat meluisia ja levottomuutta provosoivia paikkoja. Ymmärrän, että on muualta Suomesta kiva joskus käydä Linnanmäellä kuten monessa muussakin pääkaupungin kohteessa. Miksipä ei vastaavasti kesäreissun osana jossain muussa huvipuistossa. Mikään pääasia nämä eivät ole, ellei vanhempikin niin luule tai lähde mukaan lapsen intoon. Vaatiahan lapset osaavat, mutta vanhempien on tunnettava arvot ja periaatteet, joiden mukaan perheessä toimitaan.
Otetaan AP katsaus tulevaisuuteen.
On vuosi 2046, lapsesi on ostamassa ensimmäistä omaa asuntoaan. Hän haluaa kämpän kaupungin keskustasta kaikkien palveluiden läheltä, ja pitää ihanana myös toista taloa jolla on järvenrantatontti metsänäkymillä. Kolmannekseen lapsen kaveri muutti juuri Lappiin, koska sieltä pääsee talvella suoraan pihasta laskettelurinteeseen. Lapsen lapsuudentuttava sen sijaan asuu Nykissä, ja lapsen mielestä kulttuuritarjonta siellä vaikuttaa aivan mahtavalta.
Opetatko lapsellesi, että hän joutuu nyt valitsemaan näistä sen joka on sekä realistinen, että vastaa parhaiten sitä mitä hän suurimman osan elämästään haluaa tehdä, vai opetatko että on OK ostaa ne kaikki vaikka rahat ei edes riitä?
Mulla on varaa, mutta olen jättänyt lapset tekemättä ja pääsen siis yksin huvipuistoon ihan koska itse haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkoilla ulkomailla 🤦🏼 Särkänniemessä outo tunnelma? Ok. Taidat itse olla vähän outo. Niin erikoinen oli vastauksesi.
Maailma on muuttunut melkoisesti 40 vuodessa, uskoisin siis Särkänniemenkin muuttuneen kasarista.
Ööö se lapsiko teillä päättää? Sanelee mitä haluaa ja vanhemmat maksaa? Onnea vaan tulevaan.