Päivystykseen on syytä tulla vain esimerkiksi rintakivun, runsaan verenvuodon, hengenahdistuksen tai murtuman vuoksi, Tyks tiedottaa. Ennen päivystykseen suuntaamista tulee soittaa neuvontapuhelimeen.
Näin Tyksissä ja ihan hyvä ettei joka nuhan takia ruuhkauteta päivystystä. Olen aina ajatellut että päivystykseen mennään vain jos muuten ei olisi aamulla enää hengissä. Yleensä näissä tilanteissa soitankin ambulanssin.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikkulapun saa nykyään sairaanhoitajan allekirjoittamana ja kela hyväksynyt sen. Eli ei tarvii lääkäriä tavata. Itsellä riittänyt soitto.
Harvalle työnantajalle kelpaa!
Juu ei, päivystykseen pitää mennä istumaan. Aivan sairas käytäntö nykytilanteessa.
Ja arvaa miksi?
Koska tietyissä työpaikoissa on jouduttu reagoimaan niiden elämänv*tutus-mukasairaiden jatkuviin omadiagnooseihin.
Kaikki sijaiskärsii.
Vielä nykyäänkin moni näistä elämänvitutus-tekosairaista tappaa itsensä. Käy sinä haudoillansa julmistelemassa. Taidat olla kokkari?
Minkälaisen hengenahdistuksen?
Tänä keväänä henki on ollut ahtaalla joka päivä, jos olen erehtynyt käymään ulkona. Allergialääkitys ja astman lisälääkitys peruslääkityksen maksimien päälle menee, mutta ei ne paljoa lohduta, kun astmaa ei ole kontrolloitu nyt useampaan vuoteen, koska ei ole antaa aikoja.
Toistaiseksi olen vältellyt päivystystä, koska en koe lääkityksen nostamisen tai lisälääkkeiden olevan enää ratkaisu vaan koko homma pitäisi aloittaa suunnilleen aivan alusta, mitä päivystyksessä tuskin tulee tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Saikkulapun saa nykyään sairaanhoitajan allekirjoittamana ja kela hyväksynyt sen. Eli ei tarvii lääkäriä tavata. Itsellä riittänyt soitto.
Ei Kela hyväksy työnantajan sinne toimittamaa sairaanhoitajan antamaa todistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo se voi olla totta kun ta ei saa heti kelakorvauksia, yrittäjälle toi on hyvä ratkaisu et vaan soittaa kun sp rahat haetaan kelasta.
Kelasta voi hakea sp rahaa työntekijän palkanmaksuun (tai palkanmaksuvelvoite siirtyy kelalle, mutta potilas joko hakee sen korvauksen itse tai joissain työpaikoissa palkanmaksu jatkuu ja yritys hakee tuon korvauksen sitten Kelalta) vasta kun hän on ollut 9 perättäistä päivää sairaslomalla.
Lähinnä lääkärilappuja voidaan joutua edellyttämään jos on paljon "perjantaisairastelua" tai muuten syytä epäillä jokaisen taudin todenperäiyyttä.
Toisaalta, mikäli työntekijä on vaikka usein pois "selkäsäryn" vuoksi, voi työnantaja haluta hänet lääkäriin työntekijän edun takia, jotta lääkäri arvioi jatkotutkimusten tarpeen ja työntekijä saadaan oikeasti terveeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei, päivystykseen pitää mennä istumaan. Aivan sairas käytäntö nykytilanteessa.
Ja arvaa miksi?
Koska tietyissä työpaikoissa on jouduttu reagoimaan niiden elämänv*tutus-mukasairaiden jatkuviin omadiagnooseihin.
Kaikki sijaiskärsii.
Vielä nykyäänkin moni näistä elämänvitutus-tekosairaista tappaa itsensä. Käy sinä haudoillansa julmistelemassa. Taidat olla kokkari?
Ei vaan elämänv"tutus-sairaan työkollega, joka varsin hyvin tiedän, että hän keksii kaikenlaista (kertoo jopa somessa ja kälättää taukotilassa) miten pe pitää hommata vapaaksi tai häntä on turha maanantaina odottaa koska viinonloppu menee pitkäksi jne.
Ja tämä on aito ongelma, koska tietenkin työnantajakin tämän tajuaa, joten siitä karsivat kaikki (sekä terveyskeskuksen päivystys...)
Minua kyllä kohdeltiin hyvin, kun menin kovan kuumeen takia aamulla aikaisin päivystykseen, en kunnolla pysynyt pystyssä. Minulla ei ollut oikein vti-oireita, mutta olikin mennyt munuaisiin. Tulehdussrvot oli niin korkeat, että jouduin tippaan, tehtiin kaikenlaisia tutkimuksia. Sitten yöllä kunto meni huonommaksi, kuume nousi taas korkeaksi, sain happiviikset, jotain pistoksia, kylmäpakkauksia ympärille yms. Minulla oli vasta ollut tosin vti, joten kyllä sekin voi olla vaarallinen.
Aika vaikea on potilaan itse tehdä diagnoosi tai kuvailla oikeasti oireitaan, eli jos ei sano oikeita sanoja ei pääse päivystykseen ja voi olla kuollut seuraavana aamua...
Niin se hieno yhteiskunta romahti ja tilalle tuli kehitysmaa viimeisen 4 vuoden aikana...
Oon kerran soittanut siihen päivystysnumeroon. Kukaan ei vastannut. Menin sitten ilman soittoa.
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä kohdeltiin hyvin, kun menin kovan kuumeen takia aamulla aikaisin päivystykseen, en kunnolla pysynyt pystyssä. Minulla ei ollut oikein vti-oireita, mutta olikin mennyt munuaisiin. Tulehdussrvot oli niin korkeat, että jouduin tippaan, tehtiin kaikenlaisia tutkimuksia. Sitten yöllä kunto meni huonommaksi, kuume nousi taas korkeaksi, sain happiviikset, jotain pistoksia, kylmäpakkauksia ympärille yms. Minulla oli vasta ollut tosin vti, joten kyllä sekin voi olla vaarallinen.
Miksi joku alapeukuttaa tätä, kolme päivää sairaalassa, ja sit vielä viikko piti ottaa rauhallisesti ja levätä. Kyllä oli hyvä syy mennä suoraan päivystykseen.
Onhan se tosi hyvä homma, että saadaan nopeammin kehitettyä resistenttejä bakteereita.