Harmittaako jälkikäteen, jos palaa töihin pian vauvan syntymän jälkeen ja lapsi menee ihan pienenä päiväkotiin?
Vai onko se helpompaa, jos arki jatkuu mahdollisimman pian työkuvioineen?
Kommentit (15)
Sääliksi käy vauvaa, jota kukaan ei halunnut.
Niitä vuosia ei saa takaisin.
Onko työ tärkeämpi kuin oma lapsi?
Ei pientä vauvaa oteta päiväkotiin.
Ei tuohon ole yhtä oikeaa tai väärää vastausta. - Toisaalta koska Suomessa on kansainvälisesti pitkät vanhempainvapaat, niin miksei niitä käyttäisi ainakin sen verran hyväksi, ettei nyt ihan minimiin tyydy? - Mutta yhtä hyvin lapsen kanssa kotona voi olla pidempään mies, eikä nainen; kuten ilm tavallista on edelleen.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Niitä vuosia ei saa takaisin.
Onko työ tärkeämpi kuin oma lapsi?
Kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä lapsen kanssa kotiin pitkäksi aikaa.
Se vauva-aika on kaikkein parasta. Ekat ruokakokemukset, maissinaksuilla sotkeminen, aito rakkaus, konttaamiset, kävelyiden oppimiset, raivokiukku, kun maitopurkki on avattu
Jokainen meni tarhaan n 2 vuotiaana.
Sen 9 kuukauden jälkeen kotihoidon tuki on noin 300 euroa kuukaudessa miinus verot eli jos ei ole säästöjä niin työhön paluu voi houkutella.
Harmittaa. Niitä vuosia ei saa ikinä takaisin. Tosin nykyisin tuntuu olevan malli, jossa äiti on vauvan kanssa vain 3 kk ja sen jälkeen isä jää kotiin noin 6 kk ajaksi. Elokuussa on päiväkodissa hurja määrä 9 -12 kk ikäisiä lapsia aloittamassa.
Riippuu varmaan henkilöstä. Minua ei ole koskaan harmittanut.
Taloudellinen näkökulma on yksi, toisaalta mihinpä muuhun sitä rahaa säästäisi kuin elämän tärkeisiin hetkiin.
Päiväkodit ovat karuja paikkoja pienille, liian vähän hoitajia. Siellä yksin itkevät sitten, eivätkä osaa edes vielä sanoa mikä hätänä. Sääliksi käy. Pieni kodinhoitotuki on kaikilla varmasti tiedossa, joten parempi olisi säästää ennen kuin tekee lapsen.
Olin oman 2v 6kk kanssa tutustumassa päiväkotiin ja siellä ne pienimmät itki koko ajan. Ei lakannut itku kun äiti hävisi näkyvistä, kuten vanhemmille ilmeisesti sanotaan lohduttaakseen. Itki ruokapöydässä, itki unilla, itki kaikkialla. Oma lapseni oli jo niin iso että sopeutui hyvin päiväkotiin, mutta ei olisi tullut mitään vuosi sitten, saati kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei pientä vauvaa oteta päiväkotiin.
No on se 9kk ihan vauva ja liian pieni päiväkotiin. Mulla ei kestänyt sydän sitä pientenryhmän menoa kaikkine vauvoineen ja pikkutaaperoineen. Liikaa tarvitsevia aikuisiin nähden.
Minulla ei olisi sydän kestänyt viedä vauva hoitoon. Jopa 2-vuotias otti koville viedä hoitoon, mutta töiden takia oli pakko. Yhtään en ole katunut, että en vienyt aiemmin. Töiden kannalta ei olisi ollut mitään eroa, hyvin pääsin takaisin työelämään. Säästöt meni, mutta minulle tärkeään tarkoitukseen. Saman verran meni aikanaan yhteen autoon, mikä sitten hajosi aika pian. Paljon huonompi kohde se auto oli niille rahoille, mutta miehen mielestä tietysti mielekkäämpi.
Toinen emä vahtimaan.