Laitoin toiveen erityisruokavaliosta juhliin, mutta pelkään ettei isäntäväki kuitenkaan kykene noudattamaan näitä ohjeita ja saan taas allergisen reaktion.
Laitoin viestin jossa allergioistani minulle ei siis käy, tomaatti missään muodossa, ei edes mausteen tai aromina, sama paprikan ja chilejen kanssa.
Olen myös allerginen sitrushedelmille, mereneläville, kalalle ja nilviäisille.
En kärsi käyttää ollenkaan maitoa enkä viljoja.
Lihaakaan en syö sillä se pistää elimistöni sekaisin.
En myöskään siedä väriaineita ollenkaan enkä lisäaineita, mutta ongelma katoaa sillä, kun ruoka on valmistettu tuoreista aineksista.
Toivon siis vähä mausteista, vähäsuolaista kasvisruokaa.
Mutta pahoin pelkään, ettei monenkaan älykkyys riitä tämän toteutukseen.
Jossain kuitenkin mokataan.
Kommentit (36)
Myönnän naureskelleeni, kun urheilijat ovat kantaneet parsarasioitaan ja riisikakkujaan mukana jopa ravintolaan. Mutta toisaalta, ehkä sitä olisi ihan hyvä normalisoida, että joillakin on tiukat ruokavaliot ja omat eväät mukana. Oli syy mikä hyvänsä. Ei sen pitäisi ketään loukata, ettei voi toista syöttää, vaikka se varsinkin iäkkäälle ikäpolvelle koville ottaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko oireita myös jos hengität ilmaa, jossa on noiden tuoksu? Mulle pitää olla myös juuri tuuletettu asunto.
Nor funny. Ex mieheni oli niin allerginen kalalle, että kun samassa talossa oli valmistettu ja syöty kalaa aamupäivällä, hänellä turposi huulet ja hengityselimet vaan siitä, että tuli iltapäivällä kylään.
Pystyykö ex miehesi käymään ravintoloissa, kauppatorilla, ruokakaupoissa joissa kalatiski, vai onko aina huulet kuin täyteaineiden jäljiltä? 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko oireita myös jos hengität ilmaa, jossa on noiden tuoksu? Mulle pitää olla myös juuri tuuletettu asunto.
Nor funny. Ex mieheni oli niin allerginen kalalle, että kun samassa talossa oli valmistettu ja syöty kalaa aamupäivällä, hänellä turposi huulet ja hengityselimet vaan siitä, että tuli iltapäivällä kylään.
Pystyykö ex miehesi käymään ravintoloissa, kauppatorilla, ruokakaupoissa joissa kalatiski, vai onko aina huulet kuin täyteaineiden jäljiltä? 😳
Entäs intiimielämä? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni oli allergiapäiväkodissa, jossa ei tarjottu koskaan kalaa tästä syystä. Hän ei itse oireillut, mutta siellä oli monia pahasti allergisia. Ei mikään leikin asia.
Akkojen hysterian takia lapset eivät saa mistään tarpeellista omega-3:sta.
Sinun ei tarvitse viedä lapsiasi sinne allergiapäiväkotiin, sinne otetaan vain pahasti allergisia. Tunnen aikuisen ihmisen, joka on niin pahasti kalalle allerginen, ettei hän voi olla samoissa tiloissa, missä sitä kalaa on tarjottu, hänellä on myöskin monenlaisia muita allergioita. Hänellä on omat eväät aina juhlissa mukana.
Kun aikoinaan olin sairaalan keittiössä kesätöissä, niin sieltä meni ruokia potilaalle, jolla on vajaa kymmenen sopivaa ruoka-ainetta.
Annan 3/5, koska niin moni tähän tarttui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kirjoittaja, mutta voisin kuvitella että ulkotila olisi eri asia. Ja avainasemassa nimenomaan se valmistus, mikä toki levittää partikkeleita ilmoille. Ehkä muut onnistuvat, mutta tosiaan tuo ravintola saattaa olla hankala, voisin kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni oli allergiapäiväkodissa, jossa ei tarjottu koskaan kalaa tästä syystä. Hän ei itse oireillut, mutta siellä oli monia pahasti allergisia. Ei mikään leikin asia.
Akkojen hysterian takia lapset eivät saa mistään tarpeellista omega-3:sta.
Sinun ei tarvitse viedä lapsiasi sinne allergiapäiväkotiin, sinne otetaan vain pahasti allergisia. Tunnen aikuisen ihmisen, joka on niin pahasti kalalle allerginen, ettei hän voi olla samoissa tiloissa, missä sitä kalaa on tarjottu, hänellä on myöskin monenlaisia muita allergioita. Hänellä on omat eväät aina juhlissa mukana.
Kun aikoinaan olin sairaalan keittiössä kesätöissä, niin sieltä meni ruokia potilaalle, jolla on vajaa kymmenen sopivaa ruoka-ainetta.
En näe tuota lainausta. Joko se on poistettu tai jonkun häirikön, jonka laitteen olen estänyt. Ilahduinkin, että onpas asiallinen keskustelu ruokavalioista.
Mitä mä just luin?!! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsos minä ainakin juhlia järjestäessä osaan ottaa yhteyttä erikoisruokavalioiseen ja kysyä mitä voi sitten ostaa/tehdä/tilata. Jos ei mitään osaa sanoa/toivoa, sitten ei mitään tule. Muuta kun hanavettä. Siis jos rajoituslista on liian pitkä, niin kysyn mielummin vinkkiä, kun alan stressaamaan 60 eri rajoituksen kanssa. Yks tai kaks vielä menee..
On myös tullut vieras joka ei mitään ole etukäteen sanonut. On kenties vain olettanut, että kaikki taloudet on laktoosittomia. No ruokapöytään istuessa sit ihmettelee kun mitään ei voi ottaa. Olisko kannattanu ilmottaa, olisin varautunut.Oikeastiko olet niin moukka ja jälkeenjäänyt, että olet juhlissa tarjonnut maitotuotteita, jotka eivät ole laktoosittomia? Kyllä on ihan kysymättäkin selvää ollutjo yli 15 vuoden ajan, että KAIKKI, siis IHAN KAIKKI yleinen tarjoiltava on laktoositonta ja sitten on erillisellä lautasella ja merkinnällä ne muut rajoitukset, esim. gluteenittomat, joista tulee ilmoittaa etukäteen järjestäjälle. EI laktoosittomuutta enää ole todellakaan enää nykyaikana tarvinnut erikseen ilmoittaa, kun se on selviö. Siitä kärsiviä on niin paljon, että on suorastaan typeryyttä ja kiusantekoa tarjota tavallisesta maidosta tehtyjä tuotteita.
Laktoosi-intoleranssi ei ole mikään allergia, eikä siihen kuole. Se on vain eräänlaista geneettistä kehittymättömyyttä.
Jos kokee piereskelyn noloksi (ja noloahan se on), voi hakea lääkäristä reseptin ja apteekista pillereitä, joiden avulla laktoosi pilkkoutuu kuten normaaleilla ihmisillä. Kaikki hyvin. Ei tarvitse vaivata juhlien järjestäjiä.
Kaikki te kirjoitatte niinkuin kylässä olisi pakko syödä! Minusta kaikki neuvonne voi unohtaa, sillä KUKAAN ei kuole nälkään edes 10 tunnissa, ja kutsut eivät kestä niin kauaa! Syö hyvin ennen juhliin menoa, Ap, ja jos siellä joku sattuisi ihmettelemään syömättömyyttäsi, sanot hiljaisella äänellä niinkuin asiat ovat: että valitettavasti ruokavaliosi on niin erikoinen, että et keneltäkään kutsuja järjestävältä voi vaatia niitä erikoisuuksia! Mikä tässä on ongelma? Ei mikään?
Vierailija kirjoitti:
Syö hyvin ennen juhliin menoa, Ap, ja jos siellä joku sattuisi ihmettelemään syömättömyyttäsi, sanot hiljaisella äänellä niinkuin asiat ovat: että valitettavasti ruokavaliosi on niin erikoinen, että et keneltäkään kutsuja järjestävältä voi vaatia niitä erikoisuuksia! Mikä tässä on ongelma? Ei mikään?
Just näin: Mulla oli serkku, joka meidän kesäjuhlissa kulki boolimaljalta toiselle, suureen ääneen hokien, että hän kun ei ole viinamäen miehiä, niin ei niitä juo. Oli paskatunnelma tulossa, ennenkuin mun mies käski häntä ottamaan pommackia tai mehuja tai vettä ja hitto pitämään päänsä kiinni! Ilta oli sitten ihan kiva, vain tältä serkulta se meni pieleen kun ei päässyt omaa erikoisuuttaan kuuluttamaan.
Tällaisen erityisruokavalion kanssa helpoin ratkaisu on ottaa eväät mukaan.
Meille tuli kerran juhannukseksi mökille vieras, joka vasta lounaspöytään istuessaan ilmoitti, että on sitten vegataristi. Sai sitten olla koko viikonlopun ilman pääruokia. Kauppa oli 30 km päässä, siellä käytiin yhdessä menomatkalla, ei sielläkään maininnut asiasta sanaakaan, kun tuoretta kalaa ja grillipihvejä ostettiin. Jurppi kyllä, toki meillä vihanneksia ja salaattia oli lisukkeiksi, mutta en kyllä alkanut mitään ihme kasvisherkkuja taikomaan, vaikka olisin osannutkin, sen verran tuo juntti käytös suututti.
Tähän ap:n provoon ei ole kuin yksi vastaus: omat eväät mukaan.
Arvatkaapa, miksi lentoyhtiöillä on vain suppea valikoima erikoisaterioita, mistä on valittava.
Joskus muinoin tuli meille matkatoimistoon tällaisia ap:n listoja lisättäväksi asiakkaiden profiileihin ja jotkut primadonnat sitten ihmettelivät ja valittivat kun ei ollutkaan koneessa heille sopivaa ruokaa, vaikka olivat ilmoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Minusta aloitus kuulostaa provolta. Ne joilla noin laajat allergiat ottavat automaattisesti omat eväät mukaan. Ja syövät tarjoilusta jotain jos siellä on itselle sopivaa. Niin meidänkin perheessä on toimittu.
Ap vain koittaa suututtaa muita valituksellaan.
Meidän viikonlopun tarjoiluista olisi sinulle sopinut monet kasvikset salaattibuffasta. Ehkä keitetty kanamunakin. En tiedä mitä tarkoitat viljattomuudella (jotkut tarkoittavat etteivät syö vehnää, ohraa, kauraa tai ruista ja jotkut taas tarkoittavat kaikkia viljoja). Meillä olisi löytynyt durra jauhoista tehtyjä leivonnaisia. Ehkä olisit voinut syödä.
Viljaton tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, mitä se on: ei viljaa. Ei siinä viljoja erotella, mitkä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aloitus kuulostaa provolta. Ne joilla noin laajat allergiat ottavat automaattisesti omat eväät mukaan. Ja syövät tarjoilusta jotain jos siellä on itselle sopivaa. Niin meidänkin perheessä on toimittu.
Ap vain koittaa suututtaa muita valituksellaan.
Meidän viikonlopun tarjoiluista olisi sinulle sopinut monet kasvikset salaattibuffasta. Ehkä keitetty kanamunakin. En tiedä mitä tarkoitat viljattomuudella (jotkut tarkoittavat etteivät syö vehnää, ohraa, kauraa tai ruista ja jotkut taas tarkoittavat kaikkia viljoja). Meillä olisi löytynyt durra jauhoista tehtyjä leivonnaisia. Ehkä olisit voinut syödä.
Viljaton tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, mitä se on: ei viljaa. Ei siinä viljoja erotella, mitkä käy.
Eli silloin on karsittu pois vehnä, speltti, tef, ruis, ohra, kaura, riisi, durra, kvinoa, maissi, intiaaniriisi sekä hirssi.
?
Omat eväät ovat aina hyvä ratkaisu. Ystävät ovat jo tottuneet, että tulen paikalle omien eväsrasioideni kanssa, eivätkä tee asiasta kummempaa numeroa. Tutkimukset ovat vielä kesken ja kielletyt elementit vaihtelevat, niin en itsekään jaksa luetella aina kaikkea mitä saa tai ei saa olla tarjolla. Meillä on usein piknikkejä ja nyyttäreitä, joihin ehdottomasti haluan muuten osallistua.