Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 85-v:lle vastataan kohteliaasti, etten halua puhua omista asioistani?

Vierailija
06.06.2023 |

Käyn auttamassa erästä vanhusta päivittäin ja hän utelee perheasioistani, tekemisistäni, uskomuksistani ym. lähes päivittäin, vähintään viikottain. Ja sitten arvostelee minua oman mittapuunsa mukaan, kun olen jostain asioista kertonut.

Tivaa joka viikko, olenko käynyt vanhempieni luona, kirkossa jne. Olenko muussa paikassa töissä jne.

Miten vanhalle ihmiselle saisi tehdyksi selväksi sen, ettei työntekijän henkilökohtaiset asiat kuulu hänelle? Myös hänen omaisensa utelevat samoja asioita minulta. Heillekään asiani eivät todellakaan mitenkään kuulu.

Tuntuu, että olen koko suvun pompoteltavana ja utelun kohteena.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En puhu yksityisasioistani" ja vaihdat puheenaihetta.

Vierailija
22/28 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä kysymys takaisin. "Mites sun seksielämä?" "Ootko uskossa vai teeskenteletkö vain?"

Ei epäkohteliaalle tarvitse olla kohtelias takaisin, vaikka olisi satavuotias. Ikäihmisiä ärsyttää kun heitä kohdellaan vajaavaltaisina. (Vaikka jotkut heistä ovatkin)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaipaa vain puhekaveria, sparraajaa. Sinut voi korvata robotilla jos et osaa sitä sosiaalista kuviota, jota ihmiset normaalisti harrastaa.

Ole itse aloitteellinen ja kysy siltä kuulumisia. Ikäihmisillä on ironian tajua kyllä.

Vierailija
24/28 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset ovat niin kylmiä,  mikä rikkaus pitkän elämän elänyt ihminen voikaan olla. Puhuu ehkä samoista asioista, unohtaa heti mitä olet omasta elämästäsi kertonut,  ei mitään vaaraa.

Käyttekö vain rahan vuoksi, ette lainkaan ihmisen vuoksi hänen kodissaan.  Kai nyt jonkilaista koultustakin annetaan, kun vanhusten ja vammaisten kotiin menneään, ei kai sinne suoraan kadulta voi hypätä.

Mitä salattavaa normaalissa elämässä on, jos elää normaalia elämää tuskin vanhus pankkitilin saldoa kyselee, tai edellisyön panoja.

Paljon vollotetaan ettei ole sukulaisia ja tuttavia joka ottaisi vauvan hoitoon, kun pitäisi mennä synnytyksen jälkeen lopputarkastukseen ja hankkia hiusten pidennykset  ja rakennekynnet.

Sitä saa mitä tilaa, ei se niin mene että mulle kaikki ja heti.

Niin että se utelias mummo ottaisi lapsen hoidettavaksi hiustenpidennyksen ajaksi jos hänelle vastaisi jotain pankkitilin saldosta? Juu juu.

Vierailija
25/28 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että olet tullut vähän liian tutuksi hänelle, ja hän pyrkii samalla tavalla vaikuttamaan sinun elämääsi, kuin monet pyrkivät nuorten sukulaisten jne. On olemassa sellainen vanhustyyppi, joka kokee että itsellä on ylevämmät arvot, ja muita pitää ohjata.

En keksi muuta ratkaisua kuin suoraan sanoa, että et halua puhua yksityisasioistasi. Uudelleen ja uudelleen.

Vierailija
26/28 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaa vain puheenaihetta. Ja tuon ikäinen ei ehkä muista kauan, jos vaikka keksit jonkun poikaystävän itsellesi.

Vierailija
27/28 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, olen tätä koittanut, mutta siinä aiheenvaihdossakin on jo kaikki aiheet tullut käytyä läpi, kun päivittäin olen käynyt hänellä vuoden verran. 😬 Alkuun oli ihan mukavaa jutustella ja sen takia kertoilinkin hänelle kaikkea, mutta myöhemmin homma muuttui asioitteni tivaamiseksi ja kritisoinniksi. Ja kysyy tietyistä asioista niin monta kertaa, että vastaan jotain, kun olen vastaamattakin joskus koittanut olla.

En enää näe muuta mahdollisuutta kuin sanoa hänelle suoraan, etten halua kertoa asioistani. Mutta en vaan tiedä, miten sen kauniisti sanoisi. Jos hän ei olisi niin ilkeä, asiassa ei olisi mitään ongelmaa. Mutta kun hän on yliutelias, ilkeä ja kriittinen.

Olen suunnitellut paikan vaihtoakin, mutta ei niitä paikkojakaan puussa kasva, enkä vielä ole löytänyt muuta. Mutta eihän tuollaista kukaan kestä loputtomiin. Oikeasti olen alkanut jopa toivoa, että mokoma riivinrauta kupsahtaisi pian.

Miksi asian pitäisi sanoa kauniisti jos hän ilmaisee asiat ilkeästi? Sanot suoraan että et enää puhu yksityisasioistasi hänelle.

Vierailija
28/28 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen vanhuksia, jotka elävät elämäänsä toisten kokemusten kautta. Osa kyllä vielä siinä kunnossa, että voisi itsekin niitä kokemuksia hankkia, mutta kun ei ole ollut tapana, niin eihän sitä voi. Yritetty kyllä. Jos olisi omaa sisältöä, niin ei tarvitsisi muiden tekemisiä kytätä.

Sitten kun tietävät jonkun tekemiset, ne kerrotaan eteenpäin innolla, kun kerran tiedetään jotain. Tämä on asia jota itse vierastan. Miksi minun pitäisi tietää Sivukujan Siirin lonkkaviasta tai miten nopeasti Matti Meikäläinen hankki uuden naisystävän puolison kuoltua, kun en ole koskaan heitä tavannut. Samalla vauhdilla minun kertoma puhutaan eteenpäin. Kyse ei ole siitä, että tekisin jotain salaista, vaan siitä etten pidä siitä, että kaikki tietävät mitä olen tehnyt, sellaisetkin joita en tunne.

Tästä on sanottu monta kertaa ja perusteltu, mutta ei ymmärretä. Kuitenkaan hänen asioistaan ei sitten saa hiiskuakaan kenellekään (ei sillä että olisi tarve kertoakaan). Eikä huomata ristiriitaa siihen, että mainostetaan kuinka luotettavia ollaan, mutta kuitenkin kerrotaan kaikkien terveystilanne, niin nuorten kuin vanhojenkin.

Tämän takia kerron vain ympäripyöreästi.