Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väestöliiton terapeutit

Vierailija
05.06.2023 |

Onko kellään kokemusta? Se, mitä olen ollut lyhyesti tekemisissä kertoo että koulutuspohja on sitä sun tätä (FM, hoitaja jne.) ja rahastetaan jo ensikäynneillä. Onko jollain toisella positiivisempaa mielikuvaa tai löytynyt joku helmi joukosta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

BetterHelp on parempi. Maksaa. Terapeuttia saa halutessaan vaihtaa ja terapeutin taustat on helposti selvitettävissä. Isolla osalla kunnon tutkinto.

Vierailija
2/20 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ne ei oikeen johtaneet minnekään. Mut kivaa et saa (valtion tukemana) kuuntelusta liksaa. Ei sen kummempaa konkretiaa kuin kavereiden kuuntelusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko kellään ollu koskaan hyötyä noista? Psykiatrit (12 v koulua) oli aivan sekaisin itse, psykologi iän puolesta vaihteli (nollasta ok muttei silti iloa) ja terapeutit tosiaan kuten mainitsit voi olla vaikka mitä. Ei edes suojattu "titteli". En halua maksaa moisesta. Kun olen tiedustellut muilta, ei kukaan ole saanut oikeastaan niistä jorinoista mitään :( Se on sääli, itse en lääkityksellä lähde liikenteeseen jos muita vaihtoehtoja. 

Vierailija
4/20 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BetterHelp on parempi. Maksaa. Terapeuttia saa halutessaan vaihtaa ja terapeutin taustat on helposti selvitettävissä. Isolla osalla kunnon tutkinto.

Kiitos, tutkin!

Vierailija
5/20 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa terapeuttia vaihtaa ihan muutenkin. Ei se riipu siitä, missä käy.

Terapeuttien taustat löytyy kyllä ihan helposti sieltä virallisilta sivustoilta. En nyt muista oliko psykologit.Fi vai mikä. Siellä on ne pätevyydet myös.

Vierailija
6/20 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiasta on ollut itselleni hyötyä. Kävin muutaman luona, kunnes löysin itselleni sopivan.

Tietenkin he laskuttavat käynneistä. Siinä terapeuttia etsiessäkin oppii itsestä, että mikä sopii ja mikä ei.

Vierailija
7/20 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt muutamalla psykologilla ja todennut, että heidän elämänsä taitaa olla enemmän sekaisin kuin asiakkaidensa, mutta kai siihenkin pätee vanha sanonta "älä tee kuten minä, vaan kuten minä sanon"

Vierailija
8/20 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa joistakin pätevää vaikutelmaa. Ja yllätyin, että tosiaan vaikka humanisti voi alkaa terapeutiksi. Pyrin tiedustelemaan mikä roolisi on, vastaus oli kuunteleva ja ohjaava. Ellei mitään konkreettista apua ole, voin aivan yhtä hyvin puhua (maksutta) omille sidosryhmilleni tai vielä parempi, alkaa ITSE terapeutuksi samoin edellytyksin. En myöskään ole saanut kovin empaattista vaikutelmaa osasta. Eivät halua soittaa vaan rahastaa käynnillä. 

Vierailija
9/20 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa joistakin pätevää vaikutelmaa. Ja yllätyin, että tosiaan vaikka humanisti voi alkaa terapeutiksi. Pyrin tiedustelemaan mikä roolisi on, vastaus oli kuunteleva ja ohjaava. Ellei mitään konkreettista apua ole, voin aivan yhtä hyvin puhua (maksutta) omille sidosryhmilleni tai vielä parempi, alkaa ITSE terapeutuksi samoin edellytyksin. En myöskään ole saanut kovin empaattista vaikutelmaa osasta. Eivät halua soittaa vaan rahastaa käynnillä. 

En haluaisi itseäni alempaa äo:ta omaavaa tarjoamaan apukeinoja. En väitä olevani nero, mutta puhelimessa jo sain mielikuvan parista ettei heillä ole edellytyksiä tai kykyä tarjota tilanteeseen osaamista saati apua. 

Vierailija
10/20 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se Kelan osuus on hinnasta? Joillan ei ole Kela korvausta, onko suuri ero?

Vierailija
11/20 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut nimenomaan apua Väestöliiton eri koulukuntiin kuuluvilta terapeuteilta (olen käynyt kahdella, toinen oli ainakin logoterapeutti, joka osasi auttaa minua juuri siinä haasteessa mikä oli, ja toinen oli lyhytterapeutti).

En ole halunnu käyttää psykologeja tai psykoterapeutteja, sillä en ole sairas, eikä minulla ole virallista diagnoosia, saatikka tarvetta sille. Minusta on siis erinomaisen edelläkäypää, että on muitakin koulukuntien terapeutteja tarjolla.

Eihän se tarkoita, että olisi epäpätevä, jos ei ole KELA:n listoilla oleva terapeutti. Ensinnäkin heillähän on ihan eri kohderyhmät: Psykoterapiassa hoidetaan mieleltään sairaita / niitä joilla on diagnoosi tai tarve sille (keskittyvät siis mielen sairauksiin, traumoihin jne.) ja sitten muut terapeutit auttavat ihmisiä ihan tavallisissa elämän haasteissa, joita kyllä riittää! Esimerkiksi ihmissuhdehaasteet, tunne- ja vuorovaikutusongelmat, eksistentiaalinen kriisi (tarkoituksettomuudesta tullut masennus) jne.! He ovat siis päteviä OMALLA alueellaan jota ei sitten taasen välttämättä psykoterapeuteilla ole mitään annettavaa tuohon tai ainakaan en ole saanut itse apua niihin ongelmiin kuin mitä minulla on.

Ja on heillä kunnon koulutus - siltä omalta alueeltaan! Joillain on pidempikin koulutus kuin esim. psykoterapeutilla. Tutustukaa kouluttajatahoihin ja niiden instituutteihin, osa niistä toimii ihan maailman laajuisestikin. He osaavat auttaa nimenomaan ihmisiä, jotka haluavat muutosta ja miten jatkaa tätä elämää tulevaisuus näkökulmana.

Kyllä tässä ajassa täytyisi osata jo katsoa ylöspäin erilaista osaamista terapiapalveluiden suhteen ja ihmiset, kuten minä ja nyt minun jälkeen moni ystävänikin puskaradion kautta, on saaneet valtavasti apua. 

Mutta jos mielessä heittää, silloin se on toki psykiatri, psykologi tai psykoterapeutti!

Vierailija
12/20 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokemuksistasi! Yksi asia on kuitenkin pakko oikaista. Psykologit ovat nimenomaan mielenterveyden ammattilaisia, jotka ovat opiskelleet mm. ihmisen normaalia psyykkistä kehitystä häiriöiden lisäksi. Psykologille puhumiseen ei tarvitse olla häiriötä tai diagnoosia, ja psykologit tekevätkin myös esim. valmennusta tutkimusten, hoidon ja kuntoutuksen lisäksi.

Vierailija
13/20 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut nimenomaan apua Väestöliiton eri koulukuntiin kuuluvilta terapeuteilta (olen käynyt kahdella, toinen oli ainakin logoterapeutti, joka osasi auttaa minua juuri siinä haasteessa mikä oli, ja toinen oli lyhytterapeutti).

En ole halunnu käyttää psykologeja tai psykoterapeutteja, sillä en ole sairas, eikä minulla ole virallista diagnoosia, saatikka tarvetta sille. Minusta on siis erinomaisen edelläkäypää, että on muitakin koulukuntien terapeutteja tarjolla.

Eihän se tarkoita, että olisi epäpätevä, jos ei ole KELA:n listoilla oleva terapeutti. Ensinnäkin heillähän on ihan eri kohderyhmät: Psykoterapiassa hoidetaan mieleltään sairaita / niitä joilla on diagnoosi tai tarve sille (keskittyvät siis mielen sairauksiin, traumoihin jne.) ja sitten muut terapeutit auttavat ihmisiä ihan tavallisissa elämän haasteissa, joita kyllä riittää! Esimerkiksi ihmissuhdehaasteet, tunne- ja vuorovaikutusongelmat, eksistentiaalinen kriisi (ta

Edellinen kommentti siis vastauksena tähän.

Vierailija
14/20 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jankutat tuota betterhelpiäsi joka toisessa ketjussa, hyvin näköjään auttoi :D

Vierailija
15/20 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestöliitosta löytämälläni ratkaisukeskeisellä terapeutilla on pitkä ja monipuolinen kokemus ja koulutus. Hänellä tuntuu olevan taito poimia kertomastani oleellinen ja tulkita kaikkea aina parhain päin mutta samalla rakentavasti. Olen aivan viehättynyt kaikesta tarkkuudesta, oikein asetetuista sanoista ja taidosta.

Vierailija
16/20 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta pariterapiassa tuolta. Ei mielestäni ollut kovin hyvä. Asettui mieheni puolelle, oli tekopirteä ja menestyksen merkit tärkeitä (merkkilaukut esillä). Alkuperäiskoulutukseltaan oli lastenlääkäri.

Vierailija
17/20 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös psykologi on humanisti.

Vierailija
18/20 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta pariterapiassa tuolta. Ei mielestäni ollut kovin hyvä. Asettui mieheni puolelle, oli tekopirteä ja menestyksen merkit tärkeitä (merkkilaukut esillä). Alkuperäiskoulutukseltaan oli lastenlääkäri.

Tuollaista minäkin kavahtaisin. Minun kohdalleni osunut terapeutti on kaiken tuon vastakohta. Korkeasti koulutettu kyllä, mutta hän ei tuo omaa persoonaansa esiin mitenkään.

Vierailija
19/20 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se vastaus on hyvä, että on kuunteleva ja ohjaava. Voi vaikka ohjata löytämään elämänilon - mikä sen parempi. Itse sain kohtaamastani terapeutista juuri sopivan empaattisen vaikutelman. Mikroilmeet joita en voi olla näkemättä vain korostavat sitä vaikutelmaa. Yksi syy käynneilleni oli olla kuormittamatta liikaa ystäviäni kun kuormittavia asioita alkoi olla liikaa.

Vierailija
20/20 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljoa vertailukohteita mutta hyvä verrattuna muihin tähänastisiin kokemuksiini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi