Lapsi sanoo kuulevansa koputuksia ym
Mitä tehdä kun lapsi 12 v tosissaan kertoo, että joku koputtelee ikkunaan ja, että näkee varjoja ikkunan takana. Ei hyväksy vastausta että linnut hyppivät ikkunalaudalla/katolla ja lentäessään ohi tulee varjoja (olen itse huomannut tämän)
Tätä on jatkunut jo kauan, hänen mielestä joku vähän väliä koputtelee ikkunohin tai oviin, mikään normaali vastaus ei kelpaa, ei edes se että meillä koira reagoi jos joku oikeasti koputtaa oveen, pitääkö huolestua vai onko vain jokin vaihe?
Kommentit (42)
Puhu perheneuvojan tms kanssa ja kerro lapsen harhallisuudesta, osaa ohjata oikeaan suuntaan.
Meillä lapsi kertoi joskus, että näkee meidän eteisessä varjoihmisiä. Ja joskus ulkonakin, vaikka veli ei nää. Tilasin ajan perheneuvolaan. Sittemmin ne ovat loppuneet.
Vaihtoehtoja riittää: lapsi haluaa huomiota, epilepsia, orastava skitsofrenia jne...
Onko sen lapsen huone niin, ettei muualle taloon kuulu vaikka koputeltaisiinkin? Selittäisi myös koiran välinpitämättömyyden. Toki voi myös olla psykiatrista alkuperää. Tai ikkunan hyönteisverkkoon tarttuneita ötiäisiä nokkivat linnut (mulla oli)
Vierailija kirjoitti:
Herkkäkorvaisena mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se että joku tarjoaa ikkunaan koputtamisen selitykseksi harakkaa katolla, tai koiran ääniä.
Samaa sarjaa kuin se että ulkoa kuuluu jokin VIHELTÄVÄ ääni, ja kysyn että kuulitko sinä tuon VIHELTÄVÄN äänen, niin joku vastaa että se on vain keittiön kello joka raksuttaa. Millainen tollo kuvittelee että kellon tikitys on viheltävää ääntä?
Lapsena sanoin että joku räpiköi talon sisällä jossain. Tarkemmin sanoen piipussa. Ei kuulemma voi olla mitään siellä, koska vanhemmat ovat puolikuuroja tolluskoja. No naakathan sinne pesän tekivät.
Lapselle puhelin käteen ja äänitys.
Meillä hyppii linnut katolla ku ikkunalaudalla, olen itse tämän huomannut. Koirasta mainitsin, että.on herkkä reagoimaan ääniin, että jos joku koputtelisi koira reagoisi asiaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja riittää: lapsi haluaa huomiota, epilepsia, orastava skitsofrenia jne...
Mun veljen skitsofrenia alkoi vähän samalla lailla kuin mitä ap kuvailee.
Vierailija kirjoitti:
Pelaako paljon pleikkaria? Monet pelit vaativat tarkkaa keskittymistä ja etenkin kuuntelua. Kuunnellaan, kuuluuko askeleita, koputuksia tai muita vihollisen aiheuttamia ääniä. Ollaan valmiudessa, varuillaan ja valmiina toimintaan. Aistit herkistyy. Nämä pelit on syystä tarkoitettu aikuisille. Vaikka pelejä ei kotona olisikaan, kaverilla niitä voi olla.
Pelaa tietokoneella huoneessaan.
Onko nyt varma ettei ikkunan takana koputtele toiset lapset? Tätä nyt ainakin omassa lapsuudessa moni harrasti.
Hakeutukaa lastenpsykiatrin vastaanotolle. Jos saatte apua siten, että psykoosin puhkeaminen ennen varsinaista murrosikää onnistutaan ehkäisemään, on ennuste huomattavasti parempi kuin lapsuusiässä sairastettu ensipsykoosi.
Toki myös kosteat kelit natisuttavat ovien ja ikkunoiden pieliä. Mutta sitten ne varjot? Saisko niistä täsmällisempää kuvausta?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi kertoi joskus, että näkee meidän eteisessä varjoihmisiä. Ja joskus ulkonakin, vaikka veli ei nää. Tilasin ajan perheneuvolaan. Sittemmin ne ovat loppuneet.
Nämä, ja "hahmot" on meille lasten(yleensä kyllä nuorten) psyk osastolla ihan tavallisia. Lapset kertovat näitä toisilleen, ja sitten lapset kokeilevat niitä temppujaan aikuisiin. Samaa on ollut koko 20 vuotta jonka olen alalla ollut, jutut vain vaihtuilee. Yhteen väliin oli muotia laihduttelu, sitten viiltely, josta päästiin dissosiatiivijuttuihin, "hahmoja" näkee nyt vähän joka toinen. Yhteen välliin täällä päin poliiseja myöten etsittiin "valkoista pakettiautoa" jota kuulemma ajoi mies joka suostutteli kyytiin lapsia. Sitten selvisi ettei sitä ollut oikein kukaan nähnytkään, mutta mielikuvitus oli tehnyt tepposet yhdessä huomionhaun kanssa. Itsekin jututin erästä lasta joka sanoi ettei ollut sitä nähnytkään, mutta kun muutkin olivat nähneet eikä hän halunnut olla ainoa joka ei nähnyt, niin oli sitten valehdellut. Eikä muuten ollut ainoa.
Täytyy alkaa varailla aikaa varmuuden vuoksi.. kiitos vastauksista.
Ohiajavien autojen valot liikkuvat, joten niiden aikaansaamat varjotkin liikkuvat. Tässä yksi mahdollinen.
Mutta tosiaan kannattaa varmistaa psyykkinen terveys heti.
Jos pelkää että lapsella on psykoosiherkkyyttä, niin ihan enimmäinsenä nyt pitää tietenkin jättää pois kaikki mielikuvituspelit tietokoneella. Ruutuaika kokonaan vanhempien valvontaan myös, ettei sieltä katsota epäsopivaa liian jännittävää materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy alkaa varailla aikaa varmuuden vuoksi.. kiitos vastauksista.
-ap
Taloahan voi koputella myös oravat tms. elukat eikä niitä kyllä välttämättä näe missään jos ovat kiivenneet vaikkapa räystäslautojen sisäpuolelle.
Voisiko joku tehdä lapselle kiusaa?
Ettehän te toiseen huoneeseen kuule jos joku koputtaa hänen ikkunaansa.
Itse koulukiusattuna sain usein kiusaajia ikkunani taakse,asuttiin 1-kerros rivarissa.
Koputtelivat,raapivat ikkunalautaa,kuiskivat tuuletusiikunasta. Se loppui vasta kun vaihdettiin vanhempien kanssa makkareita ja isä lähti raivoissaan jahtaamaan keskellä yötä.
Esimerkiksi eilen lapsi ei ole ollut kotona yksin missään välissä, lapsen isovanhemmat tulivat kylään ja lapsi heidän aikana alkoi puhumaan että joku koputteli ikkunaan ja näki varjoja silloin, ei ollut maininnut aikaisemmin asiasta.
Meillä koira huutaa jos edes tvstä kuuluu ovikellon ääntä, koira ei ole haukkunut päivän aikana ylimääräisiä vasta kun isovanhemmat tulivat koira ilmoitti.
-ap