Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita, jotka eivät osaa suunnitella talousasioitaan järkevästi?

Vierailija
03.06.2023 |

Kaipaisin vähän vertaistukea.

Löydän itseni aina uudestaan vuosienkin jälkeen siitä tilanteesta, että minulle tulee yllätyksenä, että rahat on ihan finaalissa.

En ole maaninen tuhlari. En ostele tarpeetonta. Kun teen suuria päätöksiä, budjetoin ja mietin huolella, miten kannattaa toimia.

Mutta silloin kun en ole niitä suuria hankintoja tekemässä, unohdan rahan olemassaolon välillä suunnilleen kokonaan. Ennen kuin oli helppo tehdä e-laskuja, minulta meni aina rahaa hukkaan muistutuslaskujen muodossa. Nyt kun kaikki hoituu automaattisesti, minulle on täysi mysteeri, paljonko rahaa on tilillä. En tiedä, onko siellä 15 e vai 5000 euroa, jos en käy katsomassa. Em syistä kaikki rahaan liittyvä stressaa niin paljon, että on todella vaikea tehdä sitä säännöllisesti.

Olen maksanut joskus vuosia päällekkäisiä vakuutuksia. Minua olisi käsittämättömän helppo huijata maksamaan kuukausittaan jotain turhaa, koska menee välillä pitkiä aikoja että en tarkasta että mitä kaikkea tililtä veloitetaan.

Tuntuu, että minulla ei ole rahankäytössä kuin kaksi vaihdetta: joko minusta tuntuu että minulla on rahaa tarpeeksi (jolloin en enää kaupassa katsele hintoja) tai sitten leikkaan kaiken kuluttamisen nollille. En osaa elää siinä välimaastossa.

Selviän normaalielämästä sillä, että palkka on ihan riittävä ja säännöllinen. On vaan taas niin itseen pettynyt olo, kun olin taas unohtanut pari isompaa erittäinkin ennakoitavissa olevaa kulua, joiden eräpäivä osui samaan aikaan, ja nyt saa pärjätä tyhjällä tilillä tämän kuun. Vielä kesällä. Niin noloa, turhaa ja stressaavaa.

Miksi en varannut pottia sivuun pitkin vuotta? Miksi en myynyt käyttämättömiä talven sesonkivälineitä silloin kun olisi vielä voinut? Miksi talousasiat eivät hoidu siinä sivussa kuten kaikki muut kotityöt?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää suunnitella ihan paperille mihin käytetään rahaa kuussa ja miten paljon, ei heräteostoksia niin ei pääse siihen tilanteeseen että ei ole rahaa elämiseen.

Vierailija
2/19 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vähän ankara itsellesi. Luuletko, että kaikki muut hoitaa täydellisesti asiat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäsi on varmasti ystävä, joka auttaa sinua selvittämään raha-asiasi. Neuvoni on: etsi sellainen ystävä käsiin ja lupaa maksaa hänelle ravintolaillallinen yms. Saat varmasti parempaa apua kuin täältä av-palstalta.

Vierailija
4/19 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää suunnitella ihan paperille mihin käytetään rahaa kuussa ja miten paljon, ei heräteostoksia niin ei pääse siihen tilanteeseen että ei ole rahaa elämiseen.

Ap ei kylläkään pyytänyt neuvoja vaan vertaistukea.

Muut samassa tilanteessa olevat ymmärtävät ja ovat myötätuntoisia. Mutta he eivät osaa antaa neuvoja, kun ei heillä itselläkään ole homma hanskassa.

Vierailija
5/19 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on tunne, että et osaa ja ahdistut. Sen takia suljet silmäsi tilinauhalta ja muilta raha-asioilta aina kun pystyt. Sinun pitää vähentää negatiivisia tunteita rahan ympäriltä ja ottaa se luonnolliseksi osaksi elämää. Vaikka kerran viikossa katsot realistisesti tilannetta ja hoidat raha-asioilta eteenpäin puolen tunnin ajan ja palkitset itsesi kehuilla ja kahvipullalla sen jälkeen. Tmv.

Vierailija
6/19 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissäsi on varmasti ystävä, joka auttaa sinua selvittämään raha-asiasi. Neuvoni on: etsi sellainen ystävä käsiin ja lupaa maksaa hänelle ravintolaillallinen yms. Saat varmasti parempaa apua kuin täältä av-palstalta.

Ei kaikilla ole ystäviä ollenkaan, eikä varsinkaan raha -asioissa taitavia. Mä olisin hyvin varuillani jos ystävä pyytäisi minua setvimään taloutensa. Silloinhan on minun vikani, jos asiat menee pieleen. Pankissa on talousneuvojia ja life coachit voi auttaa elämänhallinnassa.

Vierailija
7/19 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaa ylös kaikki menot ja varsinkin laskut:

-vuokra/asumiskulut (vastike, omakotitalossa jätemaksu, tiemaksu, nuohous jne

-sähkölasku

-puhelinlasku

-netti, suoratoistopalvelut

-matkakulut ( bussilippu, polttoaine)

-auton muut kulut ( huollot, vakuutus, autovero)

-päivähoitomenot

-vakuutusmaksut: tapaturmavakuutus, kotivakuutus, matkavakuutus

-lainanlyhennykset

-ruoka, myös työpaikkaruokailu

-hygieniatuotteet

-terveyden/sairaanhoitohoitomenot

-huvitukset ( elokuvat, ravintola/noutoruoka, alkoholi, pääsyliput, lahjat, matkustaminen)

-kauneudenhoitomenot ( kampaaja, meikit jne)

-harrastusmenot, jäsenmaksut, lemmikkien menot

Vierailija
8/19 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minimoinut kaikki laskut ja maksan ne tiettynä päivänä. Kalenterissa on menot-tulot sivu joka kuukaudelle, jossa on listattu tulevat laskut. Harvemmin tulevia laskuja varten laitan osan tuloista säästötilille ja maksan sieltä laskun tullessa. 

Jäljelle jäävän osan jaan neljälle viikolle, jotta tiedän paljonko rahaa on per viikko. Tiedän suunnilleen, paljonko kauppaan menee, sillä käyn vain kerran viikossa. Tankkaan määrän x riippuen viikon menoista, jotka näen kalenterista. Sitten osaan laskea jäljelle jäävän osan. Esim 200e/vko miinus ruokakauppa 80e miinus bensat 40e. Kuun lopussa siirrän säästötilille ylijäävää ja sitten elelen taas uuden kuukauden samoilla budjeteilla.

Vierailija
9/19 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän pitää rahankäytön ja menevät laskut hyvin yksinkertaisina. Mulla on oma tilisysteemi helpottamassa rahankäyttöä: yhdeltä tililtä menee ruokaostokset (tälle tilille oma maksukortti), toiselta vuokra ja muut asumisen laskut, kolmannelta humputukset eli viihde-, vaate- heräteostot (tälle tilille oma kortti). Viimeinen on säästötili, jolta siirrän tarvittaessa rahaa näille tileille.

Minulle on tärkeää, että on selvää mitä laskuttavia palveluja minulla on. Asuminen: vuokra, vesi, sähkö, vakuutus, puhelin + netti. Asumisen kulut ovat hyvin ennakoitavissa ja annan niiden mennä e-laskuna ilman erillistä varmistamista.

Sitten on terveydenhuoltomenot eli lääkärikäynnit ja lääkkeet tarpeen mukaan, ja ruoka ja taloustarpeet omana osanaan. Niitä ei voi ennalta aivan tarkkaan ennakoida, mutta seurata voi, ja pysyvät yleensä aika samoissa lukemissa.

Suurin vaihtelu ja tuhlailun vaara on varmasti humputtelutilillä ja siitä pysyy kärryillä, kun joutuu aina erikseen siirtämään sinne säästöstä rahaa. Pidän tilillä yleensä alle 200 euroa ja jos en ole aikoihin joutunut siirtämään sinne lisää rahaa, tiedän, että raha-asiat ovat hyvin hallinnassa eikä hätää ole.

Vierailija
10/19 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vakuutusasia kuulostaa ainakin siltä, että kannattaa todella miettiä, mitä palveluita tarvitsee. Minulla on vain kotivakuutus. Ammattiliiton jäsenyyteen kuuluu itselläni automaattisesti tapaturmavakuutus, mutta enpä varmaan muistaisi sitä edes käyttää. Julkinen terveydenhuolto on toistaiseksi toiminut tarpeen mukaan, joten mitään terveysvakuutuksia en todellakaan ala hankkia.

Eli: mitä tarvitsen? on se kysymys, jolla turhia maksuja saa karsittua.

Vierailija
11/19 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on tunne, että et osaa ja ahdistut. Sen takia suljet silmäsi tilinauhalta ja muilta raha-asioilta aina kun pystyt. Sinun pitää vähentää negatiivisia tunteita rahan ympäriltä ja ottaa se luonnolliseksi osaksi elämää. Vaikka kerran viikossa katsot realistisesti tilannetta ja hoidat raha-asioilta eteenpäin puolen tunnin ajan ja palkitset itsesi kehuilla ja kahvipullalla sen jälkeen. Tmv.

Valaiseva kommentti. Kiitos.

Vierailija
12/19 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita pahalla mutta minun korviini tuo kuulostaa tosi uskomattomalta. Että aikuinen ei ymmärrä omaa rahan käyttöään eikä tiedä paljonko tilillä on ja mihin se menee.

Vaikka mulla on ollut tilillä kuusinumeroinen summa säästössä niin silti olen tutkinut hintoja kaupassa tarkkaan ja miettinyt mihin euroni laitan. Kyllä aikuisen, terveen ihmisen täytyy ottaa vastuu omasta rahankäytöstä ja tietää mitä tilillä tapahtuu. Luvut on kuitenkin todella helppo plussata ja miinustaa, kyse ei ole mistään monimutkikkaasta matematiikasta.

Vierailija
13/19 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa käyttötilin rinnalle etutili. Maksa käyttötilillä olevalla rahalla kauppakäynnit sekä säännölliset laskut, kuten sähkö. Siirrä käyttötilille rahaa yhtenä päivänä kuussa, sekä lisäksi tarvittaessa. Pidä etutilillä kaikki ns. ylimääräinen, ja siirrä sieltä eteenpäin osa rahoista esim. rahastoon, kun haluamasi summa tulee täyteen.

Vierailija
14/19 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenna puhelimeen pankkisovellus, siitä on helppo seurata ranhankäyttöä ja saldoa päivittäin. Avaa toinen tili ja/tai indeksirahasto (oma pankkisi luultavasti tarjaa indeksirahastoja, vaikka eivät markkinoi niitä. Indeksiä seuraavat rahastot tuottavat yleensä paremmin kuin pankin vastaava aktiivisesti hoidettu rahasto, joissa kulut ovat suuret). Siirrä toiselle tilille ja/tai rahastoon heti palkkapäivänä tietty summa, tämän voi automatisoida helposti. Lopulla käyttötilille jäävällä summalla sinun tulee selvitä ruokalaskuista, vastikkeista tai vuokrasta, muista säännöllisistä laskuista ja muusta kulutuksesta. Jos jätät säästöön/sijoituksiin siirtämisen loppukuuhun, tilillä ei luultavasti enää ole rahaa.

Vierailija
15/19 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sorrun itsekin välillä tuohon, itseä auttanut että kirjoitan kerran viikossa kaikki menot ja tulot vihkoon jotta on "pakko" katsoa tiliä, lisäksi asetan jokaisesta palkasta tavoitteen minkä verran tulisi jäädä ylimääräistä mutta jos se menee johonkin tarpeelliseen en ole niin tiukka sen kanssa.

Vierailija
16/19 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kops kops koputan laskua sulle kynällä: näihin tulee sitten korkoa jos ei maksa eräpäivänä

Vierailija
17/19 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Minusta tuntuu, että sinä sait kiinni tästä ongelmasta, jota yritin aloituksessa kuvata. Kiitos.

Kiitos muistakin avuliaista viesteistä. Enemmän kuin rahan riittävyys minulla on tosiaan ongelmana tuo, että en kykene pitämään itseäni ajan tasalla niin kuin aikuisen elämään kuuluisi. Talouden ajatteluun liittyy aina voimakas ahdistus, ja tämä on seurannut minua siitä lähtien, kun työnantajani nuoruudessa teki konkurssin, jolloin omatkin palkkani jäivät yllättäen maksamatta. Siitä seurasi näitä tilanteita että sain pankilta kirjeitä tilin ylityksistä ja että korttimaksu ei mennytkään kassalla läpi. Tilanne on muuttunut mutta ahdistus on jäänyt. Vaikka on nopeaa ja helppoa käydä katsomassa tilin tilanne, se on minulle yhtä helppoa kuin hypätä benji-hyppy korkeanpaikankammoisena. Ehkä siihen voi pystyä, mutta ei se tapahdu rutiininomaisesti. Siihen pitää latautua ja se vie voimat.

Lamaannun aina jollain tasolla rahaa ajatellessani. Siksi kai en ajattele sitä. Ihailen tuttuja, jotka osaavat heittämällä päättää, onko heillä varaa lähteä ensi viikonlopuksi ex tempore kylpyläreissulle.  Itse en tiedä. En hahmota enkä muista.

Se on kummallista, koska olen matikassa hyvä ja pystyn hallinnoimaan monimutkaisiakin talousasioita vaikka töissä ilman mitään ongelmia.

Säästötili minultakin löytyy, samoin indeksirahastoja ja vähän osakkeitakin. Nämä sijoittuvat mielessäni jonnekin muualle kuin päivittäinen talous. Niiden tuotto on vaan korvamerkitty eri tarkoituksiin kuin käyttötili, joten pohdin tässä enemmän tätä päivittäistaloutta.

Jos tiedän että minun pitää jossain vaiheessa kesällä maksaa 12900 e viemäriremontista, 600 e lisenssimaksuja ja noin 2700 e auton isompaan huoltoon liittyviä kuluja, minusta saattaa kuitenkin tuntua, että pärjäilen ihan hyvin, jos tilillä on 16800 e. Pitäisikö vaan tehdä toinen tili, jonne siirtää epäsäännöllisiin kuluihin varatut summat pois näkyvistä niin ei oikeasti tarvitsisi muistaa mitään, kun se ei tunnu onnistuvan?

Vierailija
18/19 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä ole kyse siitä että miten kyvykäs tai matemaattisesti lahjakas sinä olet, vaan noista menneisyyden aiheuttamista ahistuksesta ja stressistä. Niitä pitäisi saada jotenkin purettua, voisitko esimerkiksi toisinaan raha-asioita ajatellessasi yrittää oikeasti analysoida mikä siinä ahdistaa ja kirjoittaa noita asioita paperille ylös? Yleensä kun yrittää löytää sen perimmäisen syyn ahdistukselle/epämääräisille tunteille, samalla itse ehkä ymmärtää asiaa paremmin ja tunne väistyy helpommin tai tilanteelle voi tehdä jotain. Toisaalta kuulostaa siltä, että sinulle tekisi hyvää saada jonkunlainen kontrollin ja pärjäämisen tunne tämänhetkiseen taloudelliseen tilanteeseesi. Siinä auttaisi se, että selvität oikeat kuukausittaiset menosi ja sen pohjalta oikeasti seuraat kulutustasi silloin tällöin.

Ehdottomasti raha-asiat on helpointa hoitaa niin, että se suurin summa (esimerkiksi johonkin remonttiin varattu tai yleisesti säästöt) on eri tilillä kuin mitä arjessa aktiivisesti käyttää. Esimerkiksi palkkapäivänä on helppo laittaa automaattisesti menemään tietty summa rahaa säästötilille ja pitää käyttötilillä vain sen summan, jonka yleisesti voi siinä kuussa käyttää. Selkeästi suuremmat hankinnat kannattaa sitten pohtia erikseen ja laskea, onko niihin varaa tai miten kauan pitäisi säästää että hankinnan voi tehdä.

Vierailija
19/19 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se myöskin auttaa, kun alkaa tosi itsekkääksi rahan suhteen. Onko joku palvelu todellakin kuukausimaksun arvoista? Mitä ne minulle oikeastaan tarjoaa? Sama menee muihinkin tuotteisiin; onko 200€:n vaate todellakin neljä kertaa parempi kuin 50€:n vastaava tuote? Monet ruokakauppojen omien merkkien tuotteen ovat samojen valmistajien tekemiä kuin viereiset merkkituotteet. Tottakai elämässä saa olla ihania turhuuksia välillä, mutta kannattaa olla kriittinen kuluttaja.