Muita pitkävihaisia?
Olen ihan hirvittävän pitkävihainen ja inhoan sitä itsessäni. Ongelma on oikeastaan jo siinä, että en jotenkin osaa käsitellä asioita silloin kuin ne tapahtuvat, joko menen liian suureen hätätilaan tai sitten ymmärrän vasta myöhemmin, että minua on kohdeltu väärin. Luulen, että tämä johtuu taustasta, johon liittyi paljon fyysistä ja henkistä väkivaltaa minua kohtaan, en siis arvosta itseäni.
Kuitenkin, tästä seuraa se, että siinä vaiheessa kun minä vasta olisin valmis keskustelemaan jostain asiasta, se on muille jo mennen talven lumia. Sitten käy niin, että koska en voi käsitellä asiaa tai keskustella siitä, jään hautomaan asiaa itsekseni, josta seuraa kaunaisuutta ja vihan pitkittymistä. Tiedän, että ongelma on minun "päässäni", mutta esimerkiksi siitä on todella vaikea päästä yli, etten saa koskaan anteeksipyyntöjä, vaikka minua olisi kohdeltu erittäin huonosti.
Välillä saatan yhtäkkiä alkaa uudelleen hautomaan jotain vuosikausien takaista juttua, jota en ole yksin saanut käsiteltyä ja josta ei ole koskaan keskusteltu toisen osapuolen kanssa ollenkaan.
Miten tätä voisi helpottaa?
En ole pitkävihainen, mutta jos joku on kohdellut huonosti (hyökäten jne), aion pysyä kaukana itseäni suojellakseni. Koska en usko muutokseen ja tilaisuus meni jo. Henkilö on vuosimiljoonien sulkulistalla konkreettisesti. Eri asia jos on väärinkäsitys, henkilö muuten kiva tai teoreettinen parisuhderiita tms. Jos mulle pahaa tehnyt on lähimaisemissa, se aiheuttaa miettimistä miten vältellä. Muuten olen sosiaalinen ja kiva. Anteeksi voi antaa, mutta pahikset jätän turvallisuussyistä ja ei toisteta samaa.