Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaihtimet lasitetulle parvekkeelle?

Vierailija
01.06.2023 |

Jos olette asentaneet lasitetulle parvekkeelle sälekaihtimet, puiset kaihtimet tai verhot, kertoisitteko, tarvittiinko siihen taloyhtiön lupa?

Minulla on valmiina sekä valkoisia että ruskeita puisia sälekaihtimia, jotka voi sahata mittoihin. Olen katsellut asuntoa, jonka parvekkeelle olisi kiva saada näkösuojaa. Tässä vaiheessa en vielä kysele lupia, mutta kokemuksia olisi kiva kuulla. Rakennuksen parvekkeilla ei näy mitään verhoja tai kaihtimia, joten tuli mieleen, että ne voidaan kai kieltääkin. Mitä arvelette?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö?

Vierailija
2/4 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin on hyvä ymmärtää se, että taloyhtiössä et omista asuntoa. Talon ja sen asunnot omistaa taloyhtiö jonka osakkaana saat hallintaoikeuden tiettyyn asuntoon. Näin ollen se mitä asunnossa saa tehdä tai ei saa tehdä on aika pitkälti taloyhtiön päätettävissä vaikka tavanomaiset pintaremontit yms yleensä ovatkin tehtävissä omin lupineen.

Parvekkeet on usein kuitenkin rajattu asunnon haltijan omien muutostöiden ulkopuolelle johtuen siitä että parvekkeet vaikuttavat talon ulkoasuun (eli joku ihme viritys voisi laskea myös naapurin osakkeen arvoa), ja ennen kaikkea siksi että parvekkeet ovat aina riskirakenreita mm veden poisjohtamisen yms johdosta.

Niissä taloyhtiöissä missä olen itse ollut omistajana on parvekeverhoja saanut yleensä laittaa, mutta esim poraamiset parvekkeella ovat saattaneet olla luvanvaraista hommaa (ja milläs kiinnität ilman porausta).

Helpoiten asia selviää kun soitat kyseisen talon isännöitsijälle tai hallituksen Pj:lle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piti ainakin kysyä kirjallinen lupa koska kiinnitettiin verhokuja parvekkeen kattoon.

Vierailija
4/4 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuta, niin saippuavedellä kiinnitettävillä ikkunakalvoilla voi muuttaa parvekkeen ilmettä.

https://www.etola.net/Tuote/sisustus/sisustus-sisustus/sisustusmuovit/l…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme