Onko kukaan huomannut ihan vain kävelyn lisäämisellä vaikutuksia terveyteen tai vointiin? Jos ei jaksa harrastaa hikiliikuntaa, onko kävelystä hyötyä?
Millaisia kokemuksia teillä on? Myöhemmin tarkoitus lisätä muutakin liikkumista.
Kommentit (40)
Huomaisitte terveyshyötyjä, jos meillä olisi paremmat mahdollisuudet mitata verisuonten joustavuutta, verensokeria ja muita vastaavia "näkymättömiä" kuntoelementtejä. Nää asiat ei näyt hapenottokyvyssä mutta ne määrää meidän eliniän. Ja niihin kävely vaikuttaa, vaikka se ei tunnu missään.
Talvella en juurikaan lähikauppaa pidemmälle kävellyt. Nyt kuukauden olen arkisin tehnyt "roskalenkkejä" eli kävelen ja kerään tien varsilta roskat ja painoa tippunut 2 kiloa ja reidet kiinteytyneet.
Vierailija kirjoitti:
Huomaisitte terveyshyötyjä, jos meillä olisi paremmat mahdollisuudet mitata verisuonten joustavuutta, verensokeria ja muita vastaavia "näkymättömiä" kuntoelementtejä. Nää asiat ei näyt hapenottokyvyssä mutta ne määrää meidän eliniän. Ja niihin kävely vaikuttaa, vaikka se ei tunnu missään.
Kyllä ne mittauksessa, kuten polkupyöräergometrissäkin näkyvät, vaikka sen fyysinen tunteminen voisikin olla vaikeaa.
Ulkoilmaihminen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne mittauksessa, kuten polkupyöräergometrissäkin näkyvät, vaikka sen fyysinen tunteminen voisikin olla vaikeaa.
Näkyy mutta harvalla on kotona pelit ja vehkeet. Moni ei saa edes työpaikan mittauksissa nähdä esim. verisuonten kuntoa, vaikka kolesterolit mitataankin. Joudumme olemaan aika sokeita sisäiselle kunnollemme. Se on harmi, sillä sisäisen kunnon paranemisen seuraaminen kannustaisi todella paljon enemmän liikkumaan ja jatkamaan näitäkin lajeja, jotka eivät tunnu missään. EHkä tulevaisuudessa meillä on älysormuksia, jotka kertovat juurikin esim. verisuonten joustavuuden tilanteen.
Mun polvet ei kestä juoksemista. Reipas kävely on hyvä. Airobista kuntoa pitää yllä, ei varmaan lihaskuntoa.
Terveydenhuollon ammattilaisena sanoisin, että ehdottomasti kannattaa kävellä. Sen sijaan oman henkilökohtaisen kokemuksen perusteella voin sanoa, että 10000-30000 askeleen kävelyllä puolen vuoden ajan ei ollut mitään vaikutusta oloon eikä myöskään auttanut painonhallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyy mutta harvalla on kotona pelit ja vehkeet. Moni ei saa edes työpaikan mittauksissa nähdä esim. verisuonten kuntoa, vaikka kolesterolit mitataankin. Joudumme olemaan aika sokeita sisäiselle kunnollemme. Se on harmi, sillä sisäisen kunnon paranemisen seuraaminen kannustaisi todella paljon enemmän liikkumaan ja jatkamaan näitäkin lajeja, jotka eivät tunnu missään. EHkä tulevaisuudessa meillä on älysormuksia, jotka kertovat juurikin esim. verisuonten joustavuuden tilanteen.
Millaisella työpaikalla tuollaista mitataan työnantajan laskuun? Ei edes palomiehillä. Mikä muuten mahtaa olla tuollaisen testin nimi ja miten se tehdään? En ole ikinä edes kuullut, vaikka ergot, ekg:t sun muut ovat tuttuja.
Kävelykin pitää painoa kurissa ja useampaa lihasta myöskin, vaikka se ei juuri niitä kasvata.
tietenkin sillä on positiivista vaikutusta. Lisäksi voit itse lisätä kävelyyn tehokkuutta: toisinaan kävelet nopeammin, toisinaan otat vaikka repun selkään ja sinne reppuun jotain lisäpainoa. Tai sitten kävelet pidemmillä askelilla, sekin tuo tehoa. Kävelyssä on monenlaisia variaatioita.
Olen selvästi virkeämpi nykyään kun kävelen töihin, ihan yleisesti ottaen vaan parempi olo. Ennen hurautin autolla eikä työn jälkeen tullut muuten enää lenkille mentyä. Niin ja suoli toimii paremmin, ennen ole vähän ummetustaipumusta.
Yhteissuihku vaimon kanssa on paras hetki!
Paljas hikinen peppu ja jäykistyy muna!
Sinne vaan suihkugeelin sekaan pakaroiden väliin
tiukkaan tahtiin!
T.mies 56 v
Vierailija kirjoitti:
Juokseminen on ihan sairasta rääkkiä ja joku muoti-ilmiö. Niillä kaikilla nousee kusi hattuun kun ne kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä kuin muut. Oli ihan kamalaa katsella kun entiset ystävämme hurahtivat juoksemiseen ja meillä ei sen jälkeen ollut enää mitään yhteistä puhuttavaakaan. Ne vaan hehkuttivat kuinka saa sieltä uusia ystäviä ja on samanlaiset puheenaiheet.
Ei helvetti kuinka jotkut voivat seota noin. On meilläkin harrastuksia mutta ei meidän pää sekoa noin niin että niistä jauhetaan koko ajan ja ei niistä nouse kusi hattuun.
Ei helvetti jos pystyy juoksemaan niin täytyykö ihmisen ylpistyä siitä niin ettei juoksemattomat ihmiset enää edes kelpaa seuraan ja varsinkin jos on ylipainoinen niin ne vihaavat sellaista kun ihminen ei pidä jumalatonta rääkkiä syömisensä suhteen eikä siedä sitä jos joku herkuttelee.
Juoksijahan ei saa paljoa syödä ja juoda ettei painoa tule yhtään ylimääräistä jotta jaksaa juosta. Ei siinä mitään mitä ne itselleen ovat valinneet mutta jos ne vihaavat kaikkia jotka voivat herkutella ja elää läskimmässä kropassa niin se on niille kuin punainen vaate. Pitää valistaa lihavia ja haukkua heitä koko ajan niin kuinka sellainen ihminen voi olla onnellinen sellaisessa tilassa minkä itse on valinnut eikä anna muiden valita sitä mitenkä elämäänsä suorittaa.
Me menetettiin ne ystävät koska ei meitä aikuisia ihmisiä aleta valistamaan vaikka olisi kuinka hurahtanut juoksemiseen ja ns. terveelliseen elämäntapaan.
No himourheilijat on asia erikseen ja olen samaa mieltä, että ne ovat rasittavia. Elämässä on muutakin kuin urheilu. Mutta, minä olen juossut säännöllisesti yli 20 vuotta koska nautin siitä. En himmaile syömisen kanssa ja nautin ruoasta ja välillä herkuista. Juokseminen on minulle luonnollisempaa kuin kävely. Meitä on moneen junaan.
Kävely yksi parhaimpia liikuntamuotoja. Keho ja mieli nauttii.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollon ammattilaisena sanoisin, että ehdottomasti kannattaa kävellä. Sen sijaan oman henkilökohtaisen kokemuksen perusteella voin sanoa, että 10000-30000 askeleen kävelyllä puolen vuoden ajan ei ollut mitään vaikutusta oloon eikä myöskään auttanut painonhallintaan.
Painoa hallitaan ruualla. Suomalaisena terveydenhuollon ammattilaisena sulle ei ole opetettu ihmisen elimistön toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoa hallitaan ruualla. Suomalaisena terveydenhuollon ammattilaisena sulle ei ole opetettu ihmisen elimistön toimintaa.
Juurikin näin. Kun keski-ikäinen nainen kävelee tunnin normaalivauhtia kuluu noin 300 kaloria. Kilossa ihmisrasvaa on noin 7000kCal, joten kilon laihtuakseen kävelemällä pitää kävellä noin vuorokausi, eli noin 120 kilometriä. Kuulostaako realistiselta?
Vai kannattaisiko ennemmin vähentää kaloreiden syömistä?
Vierailija kirjoitti:
Juokseminen on ihan sairasta rääkkiä ja joku muoti-ilmiö. Niillä kaikilla nousee kusi hattuun kun ne kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä kuin muut. Oli ihan kamalaa katsella kun entiset ystävämme hurahtivat juoksemiseen ja meillä ei sen jälkeen ollut enää mitään yhteistä puhuttavaakaan. Ne vaan hehkuttivat kuinka saa sieltä uusia ystäviä ja on samanlaiset puheenaiheet.
Ei helvetti kuinka jotkut voivat seota noin. On meilläkin harrastuksia mutta ei meidän pää sekoa noin niin että niistä jauhetaan koko ajan ja ei niistä nouse kusi hattuun.
Ei helvetti jos pystyy juoksemaan niin täytyykö ihmisen ylpistyä siitä niin ettei juoksemattomat ihmiset enää edes kelpaa seuraan ja varsinkin jos on ylipainoinen niin ne vihaavat sellaista kun ihminen ei pidä jumalatonta rääkkiä syömisensä suhteen eikä siedä sitä jos joku herkuttelee.
Juoksijahan ei saa paljoa syödä ja juoda ettei painoa tule yhtään ylimääräistä jotta jaksaa juosta. Ei siinä mitään mitä ne itselleen ovat valinneet mutta jos ne vihaavat kaikkia jotka voivat herkutella ja elää läskimmässä kropassa niin se on niille kuin punainen vaate. Pitää valistaa lihavia ja haukkua heitä koko ajan niin kuinka sellainen ihminen voi olla onnellinen sellaisessa tilassa minkä itse on valinnut eikä anna muiden valita sitä mitenkä elämäänsä suorittaa.
Me menetettiin ne ystävät koska ei meitä aikuisia ihmisiä aleta valistamaan vaikka olisi kuinka hurahtanut juoksemiseen ja ns. terveelliseen elämäntapaan.
Juoksuun hurahtanut vastaa täällä. Juoksemisen ei kuulu tuntua kamalalta rääkiltä. 80% juoksutreeneistä pitäisi pitää kevyenä peruslenkkinä, joka ei hengästytä. Ei kovaa treeniä edes pidemmän päälle pysty tekemään, kun tulee liikaa rasitusta yms.
Ei myös pidä paikkaansa, ettei juoksija saisi syödä tai juoda. Jos ei syö ja juo kunnolla, ei jaksa juostakaan. Juoksen itse 30-40km viikossa ja syön päivässä n. 2500-3000 kcal. Olen toki myös melko aktiivinen juoksun ulkopuolella. Askeleita kertyy päivässä keskimäärin 15 000.
Aloittajan kysymykseen niin kävely on todella hyvää liikuntaa. Varsinkin kun kävelee metsässä ja tarkkailee luontoa ja eläinten puuhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisella työpaikalla tuollaista mitataan työnantajan laskuun? Ei edes palomiehillä. Mikä muuten mahtaa olla tuollaisen testin nimi ja miten se tehdään? En ole ikinä edes kuullut, vaikka ergot, ekg:t sun muut ovat tuttuja.
Juu siis ei saakaan. Epäselvästi ilmaisin. Lähinnä yritin ilmaista, että vaikka kolesterolit mitataan, niin verisuonten joustavuutta ei. Käsittääkseni näistä asioista saa tietoa vain jossain huippukalliissa tomografiassa, Ja kaiketi jotkin ultraäänityyppiset tutkimukset antavat kanssa osviittaa siitä, missä kunnossa verisuonet ovat.
Mutta ihmisten kunto kasvaisi kohisten, jos näitä asioita voitaisiin seurata. Toivottavasti tulevaisuudessa se onnistuu. Nythän verisuonet kalkkeutuvat kaikessa rauhassa, kun sekään ei tunnu missään tai jos tuntuu, diagnosoidaan väärin.
Vierailija kirjoitti:
tietenkin sillä on positiivista vaikutusta. Lisäksi voit itse lisätä kävelyyn tehokkuutta: toisinaan kävelet nopeammin, toisinaan otat vaikka repun selkään ja sinne reppuun jotain lisäpainoa. Tai sitten kävelet pidemmillä askelilla, sekin tuo tehoa. Kävelyssä on monenlaisia variaatioita.
Reippaassa kävelyssä on pitemmän päälle se riski että se muuttuu kunnon kohotessa juoksuksi kuin itsestään.
Mä en saa nukuttua jos kaksikin päivää menee etten ole päässyt kävelemään. Se on ihan sama mitä vauhtia kävelet kunhan se pyrstö nousee sieltä sohvalta, 20min päivässäkin tekee jo ihmeitä sydämelle, ym. Itse asun aina metsän vieressä että pääsen metsään kävelemään, tosin nyt on pari järveäkin vieressä että on vaihtoehtoja. Juomaa mukaan, lenkkarit jalkaan ja ulos! Kävelysauvoilla saa liikettä yläselkään, ei tarvi lujaa mennä, kunhan liikkuu.
Ehdottomasti kävely on hyväksi ja vielä parempi, kun ottaa sauvat mukaan. Itse olen aloittanut liikunnan kävelyllä ja pikkuhiljaa muuttunut himoliikkujaksi, jolle 10 km reipas sauvakävelylenkki on lepopäivän liikuntaa.