Voiko ns terve ihminen muuttua kehitysvammaiseksi?
Sori kun olen tyhmä, mutta uskaltaudun kysymään. Eli voiko älyllinen kehitysvamma syntyä alunperin normaaliälyiselle ihmiselle? Esimerkiksi jonkun tapaturman seurauksena. Jos esim lapsena, kun aivot vielä kehittyy, tapahtuu joku isku päähän? Entä aikuisena? Vai onko vamma aina tullut jo sikiöaikana?
Kommentit (7)
Ei sitä taideta KEHITYSvammaksi silloin kutsua. Mutta totta kai aivot voi vaurioitua onnettomuuden, sairauden tai vaikka liian päihteiden käytön seurauksena ja ihmisen kognitiiviset kyvyt muuttua.
Hyvä kysymys. Nykyään näitä vammoja kun tuntuu olevan joka toisella, niin tietysti herättävät kysymyksiä. Lapseni luokalla useampi asperger diagnoosilla, heistä kyllä huomasi että ovat vammaisia, paitsi yhdestä olin hieman epävarma ja hän hetken olikin lapseni kaverikin jopa.
Tarkoittaako ns terve samaa kuin yleiskielen sana terve?
Ei se muutu kehitysvammaksi, vaan on nimeltään vain aivovamma tai esim. dementia.
Kehitysvamma on synnynnäinen.
Kuitenkin on mahdollista ja valitettavan yleistäkin, että älyllinen kehitysvamma diagnosoidaan vasta aikuisiässä.
Kirjoitin lukiossa kympin aineita, mutta psykoosin jälkeen olin edunvalvonnassa.
Siihen meni uskoni pseudotieteeseen lopullisesti.
Tottakai voi.
Hapenpuute tapaturman takia, aivoverenvuoto ym sairaskohtaus/tapaturma