EK: Miljardin euron leikkaukset sosiaaliturvasta ovat ilman muuta toteutettavissa
"– Kannatan, että toteutetaan toimia, joilla on myönteinen työllisyysvaikutus, jotka alentavat näitä kannustinloukkuja, sanoo Oksala viitaten muun muassa asumistuen leikkaamiseen.
Suomessa on tällä hetkellä Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen selvityksen mukaan jopa 50 000–100 000 ihmistä kannustinloukussa"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c362d6bc-e6fd-4646-8c78-b5b76068f…
Loistava idea. Mistä löytyy ne 100000 työpaikkaa, joiden palkalla tulee toimeen?
"Oksala painottaisi asumistuessa nykyistä enemmän sitä, että työstä saatavat tulot eivät leikkaisi asumistuen taso yhtä reilusti kuin sosiaalietuudet. Tämä tekisi Oksalan mukaan työn vastaanottamisesta kannattavampaa."
Eli työssäkäyvä saisi enemmän asumistukea kuin työtön? Häh?
Kommentit (11)
onnistuu, ja enemmänkin, kunhan aloitetaan kotiuttamiset. yli puolet tuista kun valuu ei-suomalaisille.
Noh täytyyhän kokoomuslaisten asuntosijoittajien nyt saada vielä enemmän tulonsiirtoja asumistuen muodossa, kohtuullista eikö?
Siitä vaan. Ysärillä ei saanut lapsia viedä hoitoon, jos ei ollut työ/opiskelupaikkaa. Meille sanottiin asumistukea haettaessa, että ei tipu, kadulla voi nukkua. En todellakaan halua elättää teitä, joiden vanhemmat eivät halunneet silloin auttaa minun perhettäni selviytymään.
Ensin tuo miljardi annetaan ukrainaan aseisiin ja ammuksiin. Ja sitten leikataan sosiaaliturvaa....Hienoa Petteri orpo ja Halla-Ahot
Huomautan että jos on rahasta pulaa niin 9 euron sirkus imee pari miljardia vuodessa. Rahaa siis on kun siitä ei leikata ja se ei ole millään tavalla tärkeä. Kuten vaikka opetus tai terveydenhuolto. Kannustinloukkuina on liian pienet palkat kun niihin tarvitaan tukia lisäksi.
Työstä ei haluta maksaa kelvollista palkkaa. Siitäkin tässä on kyse kun satojentuhansien työttömien maassa vingutaan työvoimapulaa. Nytkin on yli 100 000 työtöntä ilman palkkaa töissä, työkokeilut.
Pelastetaan hyvinvointivaltio leikkaamalla kaikki mitä hyvinvointivaltiosta on jäljellä...
Miksei suoraan vaan sanota, että hyvinvointivaltion aika on yksinkertaisesti ohi? Meillä ei ole siihen enää varaa.
Ja itse asiassa saa kehitysmaissakin ja huonomman elintason maissa sosiaaliturvaa. Ne vaan ovat niin älyttömän pieniä, että niillä ei pysty elämään. Tästä seuraa rikoksia ja levottomuuksia. Suomi on menossa samaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Huomautan että jos on rahasta pulaa niin 9 euron sirkus imee pari miljardia vuodessa. Rahaa siis on kun siitä ei leikata ja se ei ole millään tavalla tärkeä. Kuten vaikka opetus tai terveydenhuolto. Kannustinloukkuina on liian pienet palkat kun niihin tarvitaan tukia lisäksi.
Työstä ei haluta maksaa kelvollista palkkaa. Siitäkin tässä on kyse kun satojentuhansien työttömien maassa vingutaan työvoimapulaa. Nytkin on yli 100 000 työtöntä ilman palkkaa töissä, työkokeilut.
Aivan ja kaiken ton päälle koko aika kaikki hokee, että pitää mennä töihin, mutta kukaa noista ei ole kertaakaan puhunut mistä sitä työtä saa työtön. Koko aika puhutaan, että pitää mennä töihin ja kannustimet pois. Mulla on muutama työtön kaveri ketkä yyteet käyny läpi ja etsivät työtä oikeasti koko aika. Ei sitä vaan ole tarjolla, vaikka ns työvoimapula. Moni työtön kysyy sitä samaa kysymystä, että miks en saa sitten työtä, kun haen työtä ja osa sanoo miksi minulle tarjotaan jotain vitn 9e turhaketta mistä ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ja kaiken ton päälle koko aika kaikki hokee, että pitää mennä töihin, mutta kukaa noista ei ole kertaakaan puhunut mistä sitä työtä saa työtön. Koko aika puhutaan, että pitää mennä töihin ja kannustimet pois. Mulla on muutama työtön kaveri ketkä yyteet käyny läpi ja etsivät työtä oikeasti koko aika. Ei sitä vaan ole tarjolla, vaikka ns työvoimapula. Moni työtön kysyy sitä samaa kysymystä, että miks en saa sitten työtä, kun haen työtä ja osa sanoo miksi minulle tarjotaan jotain vitn 9e turhaketta mistä ei ole mitään hyötyä.
Jokainen työtön ja työllistetty hakee 4 työpaikkaa kuukaudessa- tekee yli miljoona työhakemusta kuukaudessa. Kyllä aktiivimalli II:n aikana jokainen työtön olisi työllistynyt, jos niitä työpaikkoja oikeasti olisi.
Kukaan noista päättäjistä ja ek tyypeistä ei puhu, että mistä työttömät sais duunia. Ollaan leikkaamassa tukia, mutta sit ei tarjota työtä hakevalle oikeata työtä. Surullista kuultavaa on ,kun mun työkaveri kerto, että sen kaveripiirissä moni työtön isä miettii jo vakavasti huumeiden myyntiä. On se surullista, että normi tyyppi ajetaan nurkkaan niin pahasti, että alkaa rehellinen elämä vaihtumaan epärehelliseksi.
Haluan BB- tyylisen tositv-ohjelman, jossa seurataan, miten EK:n pojat ja tytöt ja muunsukupuoliset pärjäilee vaikka puoli vuotta työttömän kengissä.
Pakkohan se von leikata että pysyy jotenkuten vielä hyvinvointivaltio kasassa.