Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pikkukaupungissa "kaikki tuntevat toisensa" - No eihän tunne!

Vierailija
31.05.2023 |

Pienistä kaupungeista ja kunnista puhuttaessa toistetaan aina klisee siitä, että "täällä kaikki tuntevat toisensa". Äsken luin Lapuan teinipojan katoamistapauksesta tehtyjä juttuja ja niissäkin taas toistetaan, vielä monta kertaa, että 15 000 asukkaan kaupungissa "kaikki tuntevat toisensa ja tietävät toistensa asiat."

Sehän ei ollenkaan ole totta. Esimerkiksi 15 000 asukasta on jo sellainen kaupunki, että todellakaan kaikki eivät toisiaan tunne tai tiedä.

Asun itse 5000 asukkaan kunnassa enkä täälläkään todellakaan kaikkia tunne puhumattakaan, että tietäisin kaikkien yksityiselämän asiat. Totta kai siellä kunnan ainoassa ruokamarketissa tulee useammin tuttuja vastaan kuin isossa kaupungissa, mutta joka kerta siellä on enemmän sellaisia ihmisiä, joita en tiedä edes ulkonäöltä.

Ärsyttää tällaisen täysin perättömän kliseen toisteleminen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Helsingistä pikkukaupunkiin ja todellakin kaikki tietää toisensa vähintään jonkun mutkan kautta. Se on ahdistavaa. Jos joku ei tiedä suoraan, vähintään puoliso on tämän työkaveri tai joku muu yhteys.

Kaikille ihmisille on oma valmis lokeronsa. Ehkä jos on ikänsä asunut pienellä paikkakunnalla, tätä ei itse edes huomaa.

Vierailija
2/9 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo tietenkään tarkoita, että kaikki kirjaimellisesti tuntevat toisensa. Pikkukaupungissa ihmiset vaan todellakin tuntevat asuinalueensa ihmiset ja monet muut asukkaat vs. isossa kaupungissa ei edes tiedetä keitä samassa kerrostalossa asuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään täällä tuppukylässä ketään tunne, mutta kyllä ne muut tuntuu tuntevan kuitenkin minut eli keskenään tuntevat monet toisensa ja puhuvat asioista. Itse olen sitten sellainen musta lammas joukossa.

Vierailija
4/9 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen kotoisin 10000 asukkaan kylästä ja siellä ihan oikeasti kaikki tunsi meidät ja tiesi meidän perheen asiat. Meillä oli iso perheyritys joka valitettavasti meni laman myötä nurin, ja siitä lähti sellainen p4ska tuulettimeen ja vainoaminen, että osa lähipiiristämme joutui muuttamaan Helsinkiin ja ulkomaille.

Äiti jäi asumaan kotikylälle eikä ole esim. käynyt paikallisissa kaupoissa 30 vuoteen. Kävi sentään töissä mutta eri paikkakunnalla, nyt eläkeläisenä vaan poteroitunut kotiinsa eikä osaa lähteä isompiin ympyröihin.

Ihmettelen aina niitä, jotka haluavat muuttaa kaupungilta maalle ja perustaa siellä yrityksen.

Vierailija
5/9 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, sinulla on ilmeisesti Aspergerin oireyhtymä. Tässä on kyse kuvaannollisesta sanonnasta, jota ei tule ymmärtää kirjaimellisesti.

Totta kai pienillä paikkakunnilla ihmiset tuntevat ja tietävät toisensa paremmin kuin suurkaupungeissa. Se on jo matemaattinen selviö.

Vierailija
6/9 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää toisensa on ehkä parempi. Pienissä kylissä tunnetaan yllättävän hyvin toisten touhut.

Lapinlahtelaiset salametsästäjät itkevät, koska jäivät taas kiinni. Kyseisellä alueella on tullut ilmi 2000-luvun jälkeen muutenkin useampi otsikoihin päätynyt metsästysrikos. Nyt on 40 epäiltyna 9000 asukkaan kunnassa, niin kyllä suurin osa tiesi ja antoivat jengille vapaat kädet.

Vierailija
7/9 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ihmetellyt tätä samaa hokemaa. Itse asun muutaman sadan ihmisen maalaiskylässä. Tunnen suurimman osan ihmisistä ulkonäöltä ja esimerkiksi naapureiden kanssa ollaan hyviä tuttuja ja tekemisissä, mutta asuu täällä kyllä aika paljon sellaisiakin ihmisiä, joita en tunne yhtään. Kylällä on varsinkin tuolla sivuteiden varsilla montakin sellaista taloa, joista en tiedä, että keitä ja minkä nimisiä ihmisiä siellä asuu.

Vierailija
8/9 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupaikkakunnalla kaikki tuntee toisensa. Pikkukaupungissa ei mutta tietävät toisensa. Kumpi on juoruilun ja kiusaamisen kannalta pahempi paikka. Molemmissa olen asunut.

Vierailija
9/9 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistui kotikylällä tutun talkoisiin. Kohta oli paikallinen taksisuhari pihassa uteliaana. Ja kaupassa käydessä paikallisessa tiedettiin jo varmasti että olen ostanut tontin ja rakennan mökkiä Vi***tunperälle.