Paljon maksat yhtiövastiketta?
Itse maksan vain 175 e/kk, kerrostaloasunto. 60m2. Kaikki remontit tehty eikä velkaa.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
0€.
t. okt-asuja
Meillä ainakin maksaa asuminen ihan okt:ssakin. Kiinteistövero, lämmitys, laaja kotivakuutus, nuohous, jätemaksut... 90-neliöinen kolmio ja lämmin autotalli, edellämainitut kulut kuitenkin alle 300e/kk. Näiden lisäksi käyttösähkö ja vesi.
Kyllä ne vastikkeen maksamatta jättävät kämpät aika äkkiä otetaan yhtiön hallintaan ja vuokrataan. Pääkaupunkiseudulla vuokra yleensä kattaa vastikkeet. Muualla voi olla ongelma.
Vierailija kirjoitti:
112 neliön asunnosta noin 500, 76 neliöstä noin 500 ja 86 neliöstä 500. En ihan tarkkaan tiedä, koska ekassa ja viimeksimainituissa on myös yhtiövelkaa sen lisäksi. Kaikki Helsingissä.
Ap:lla on oudon halpa vastike.
Ei se oudon halpa ole vaan kertoo fiksusta toiminnasta ja siitä, että kyseessä on suht. vanha taloyhtiö. Oma vastikkeeni on 187,50 €/kk, asun 54 neliön kaksiossa Vaasassa talossa jossa kaikki suuret remontit on tehty ajallaan ja vuosia sitten ja lainatkin on jo kuitattu. Lisäksi taloyhtiön alakerrassa on kolme liiketilaa joista on jatkuvasti hyvät vuokratulot. Sen 8 v kun olen tässä asunut ne eivät ole koskaan olleet tyhjillään. Tonttikin on taloyhtiön oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
112 neliön asunnosta noin 500, 76 neliöstä noin 500 ja 86 neliöstä 500. En ihan tarkkaan tiedä, koska ekassa ja viimeksimainituissa on myös yhtiövelkaa sen lisäksi. Kaikki Helsingissä.
Ei se oudon halpa ole vaan kertoo fiksusta toiminnasta ja siitä, että kyseessä on suht. vanha taloyhtiö. Oma vastikkeeni on 187,50 €/kk, asun 54 neliön kaksiossa Vaasassa talossa jossa kaikki suuret remontit on tehty ajallaan ja vuosia sitten ja lainatkin on jo kuitattu. Lisäksi taloyhtiön alakerrassa on kolme liiketilaa joista on jatkuvasti hyvät vuokratulot. Sen 8 v kun olen tässä asunut ne eivät ole koskaan olleet tyhjillään. Tonttikin on taloyhtiön oma.
Kuuluuko vesi ja lämmitys myös vastikkeeseen?
Meillä vastike, hoito-ja rahoitus on 320. Sisältää myös veden. Asunnossa on sähkölämmitys. Asunto on 95-neliöinen paritalo-asunto pääkaupunkiseudulla.
Hoitovastike 248,80 euroa + vesimaksu 20 euroa per asukas. 51 neliön kerrostaloasunto, talo rakennettu 2005. Ei isoja remontteja näköpiirissä.
374€, kaukolämmitteinen kolmio. Sisältää veden ja autopaikan.
Rahoituslainat maksoin muuttaessa ( ~ 30 000k) koska omassa lainassani niiden kulut olivat ja on edelleen minimaaliset verrattuna taloyhtiön marginaaleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla olevat talot on erikseen. Maalla kaikki on halpaa mutta eipä siellä ole mitään palveluita tai työpaikkojakaan.
480 euroa. Putkiremppa lisää kustannuksia. 16 vuotta olen tässä asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko vesi ja lämmitys myös vastikkeeseen?
Lämmitys kuuluu, tottakai, kaukolämpö. Vesimaksu 15 €/kk per lärvi, se ei kuulu. Huoneistokohtaiset vesimittarit on ja palautusta saa jos jää alle maksetun / vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla olevat talot on erikseen. Maalla kaikki on halpaa mutta eipä siellä ole mitään palveluita tai työpaikkojakaan.
Täällä kunnassa on ~ 10 000 asukasta. Kilometrin päässä on Lidl, Halpa-Halli, K-market, S-Kauppa, Alko, Shell ja Ärrä.
Hoitovastike on n. 5,25 €/m2. Eli noin 275 € 50 m2 asunnossa. Siihen tulee päälle vesi, sauna ja parkkipaikka.
340eur velaton yhtiö tre, joku taitaa vetää välistä ku lukee näitä muitten halpoja vastikkeita
Emma K. kirjoitti:
Rahakirstun päällä istun
Jokainen nainen istuu, ellei ole minun ikäiseni.
- ap
Vierailija kirjoitti:
1 700€/kk. Rahoitusvastike on noin 1 500 euroa. Kerrostalo valmistui vuonna 2019, taloyhtiön velkaa jäljellä noin 400 000 euroa, asunnon myyntihinta oli 120 000 euroa.
Onneksi on rahaa! Suurin osa laittanut asuntonsa myyntiin muttei kukaan osta kun harvalla on laittaa 2k/kk pelkkään asumiseen.
Asun tosiaan paikkakunnalla jossa vuokrat ovat enimmillään 800-1000 euroa. Yleensä 200-600 euroa. Asukkaita alle 30 000, ei muuttotappiokunta.
5 asuntoa on myynnissä joissa kaikissa on järkyttävät vastikkeet. Onnea vaan niiden myymisessä ja vuokraamisessa, ihmisten kannattaisi joskus tutustua kuluihin ennen kuin ostavat uuden asunnon.
86 neliön kerrostaloasunto vuokratontilla. Hoito- ja rahoitusvastike oli huhtikuuhun asti reilu 1100 euroa, toukokuun alusta nousi 1700 euroon. Vasta yksi naapureista on laittanut asunnon myyntiin korotuksen jälkeen. Itse pystytään vielä maksamaan, mutta huolettaa täällä aikaisemmin mainittu riski jos naapurit ei pysty maksamaan, niin jää muiden osakkaiden kontolle.
Uusissa taloyhtiöissä tosi isoja yhtiölainaosuuksia, on myös sellaisia jotka eivät ole ostoaikaan saaneet riskikartoituksen mukaan asuntolainaa pankista. on ollut pakko ostaa uudesta taloyhtiöstä ja siirtää riski muille naapureille. Musta meillä on lainsäädännössä ongelmia.