Tehdäänkö turvakodissa automaattisesti rikosilmoitus väkivaltaa tehneestä kumppanista?
Olen ollut yhteydessä turvakotiin, mutta en uskaltanut mennä koska pelkäsin että tekevät rikosilmoituksen miehestä.
En halua enempää ongelmia. Haluan vain pois.
Tietoa?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, jos et itse tee.
Mielestäni tämä ei ole itsestäänselvää. Meillä vieraillut poliisi teki rikosilmoituksen kerran nimenomaan automaattisesti ja kysymättä, koska kyseessä on lähisuhdeväkivalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Kiitos. Onko tämä varma tieto?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä ei ole itsestäänselvää. Meillä vieraillut poliisi teki rikosilmoituksen kerran nimenomaan automaattisesti ja kysymättä, koska kyseessä on lähisuhdeväkivalta.
Ap
Poliisin täytyy lain mukaan tehdä rikosilmoitus väkivaltarikoksista vaikka uhri ei sitä haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Poliisin täytyy lain mukaan tehdä rikosilmoitus väkivaltarikoksista vaikka uhri ei sitä haluaisi.
Ja muidenkin viranomaisten mikäli asiaan liittyy alaikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
" esitutkinnan käynnistäminen ja tekijän saattaminen vastuuseen eivät ole enää riippuvaista uhrin tahdosta. Poliisilla on myös velvoite selvittää tapahtumainkulkua esimerkiksi kotihälytyksen yhteydessä laajemmin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Totta kai poliisilla on työnsä puolesta velvollisuus tehdä rikosilmoitus. Se on poliisin työtä. Poliisi ei voi rikoksen nähdessään jättää ilmoitusta tekemättä.
Turvakodissa ei ole poliiseja. Eivät voi tehdä, kun et sitä halua.
Ja voit sanoa turvakodissa suoraan, että haluat nyt muuttaa pois, etkä ole nyt kykenevä rikosprosesseihin. Se on ihan ymmärrettävää.
Paljon kiitoksia vastauksista.
Ap
Miksi olet puolison kanssa joka on väkivaltainen? Turvakodin kautta muutto muualle.
Ei tehdä. Väkisin yrittävät jopa saada mut tapaamaan väkivaltaista miestäni. Siihen sanoin, etten suostu. Menin sitten vanhempieni luo 100 km:n päähän. Sieltä olikin sitten tosi kätevää käydä töissä ja hoitaa eroasiat.
Ota selvää yleisnsyytteen alaisista rikoksista ja asianomistaja rikoksista.