Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta Helsinki kokemuksia

Vierailija
26.05.2023 |

Hei,

Onko täällä ketään, joka olisi itse ollut tai jonka lähipiirin ihminen olisi ollut Helsingissä kuntouttavassa työtoiminnassa? Toki muissakin kunnissa kuntouttavassa olleet saa laittaa kokemuksia:)

Helsingissähän kuntouttavaa työtoimintaa järjestää sekä Uusix-verstaat että Pakilan työkeskus. Ja lisäksi on joitakin kentällä toimivia kuntouttavan tiimejä, kuten vanhusten hoidon tukitiimi jne.

Siksi kyselen, että mulle ollaan tuota ehdoteltu työkkäristä ja viimeksi lääkäri työkyvyntutkimuspolilta. Ei kuitenkaan ole mua toistaiseksi varsinaisesti painostettu tai pakotettu, koska mulla b-lausunto sairaudesta, joka estää työskentelyn nykyisessä ammatissa.

Jos joku on ollut kuntouttavassa Helsingissä, kiinnostaisi, kuka päätti mitä työtoimintoa päädyit tekemään? Luin Helsingin kuntouttavan sivuilta, että ensimmäinen kuntouttavan jakso olisi aina Uusix-verstaalla, ei koskaan Pakilan työkeskuksessa.

Kuntouttava työtoiminta kiinnostaa kyllä jonkinverran, mutta ennakkoluuloja herättää se , että eräs lähipiirini henkilö, on tuolla Uusix-verstaallan useaan otteeseen ollut kuntouttavassa, ja aina ollut joka kerta siivoamassa. Kysyisin häneltä itseltään, jos vaan voisin, mutta hän on omintakeinen tyyppi, nepsy, ja ei mulle juuri puhu, eli en voi juurikaan kysellä). En tiedä eikö ole hän ole muuta työtä itse pyytänyt.

Itseä ainakin jurppisi siivota 4h-6h päivässä 9 € kulukorvauksella per päivä, kun "oikeista" siivoustöistäkin maksetaan suurempaa tuntipalkkaa . Olen aiemmin siivonnut työkseni jopa puhdastiloissa, että osaan kyllä siivota ammattimaisesti, en tarvitse siihen oppia kuntouttavassa.

Jokin uuden kädentaidon oppiminen voisi sen sijaan olla motivoivaa, esim ompelu (mitä Uusix-verstaalla kai tehdään, olen ompelua harrastanut, että en ihan tumpelo siinä ole, ja olisi ihan ok tehdä ns vaiheompelua eli toistaa samaa vaihettaa, koska kehittyisihän siinäkin ompelutaidot) jne, samoin esim Pakilan työkeskuksessa tehtövät asiat kiinnostaisi ( metalli-, puutyöt ym), mutta tuonne ei ensikertalaiset päässeet.

Jotakin missä voisi kehittää sorminäppäryyttä voisi olla kivaa (myös vaikkapa kokoonpanotyö, Rikkaat ja köyhät-ohjelmassa oli nainen, joka teki kuntouttavassa kokoonpanotyötä ja tykkäsi siitä myös itse).

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan ota sitä siivousta. Siivous on työnä nykypäivänä ihan hirveää.

Kokeile sitä ompelua. Mielestäni ompelutaitoja ei vaadita vaan kaikki opetetaan.

Vierailija
2/9 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ensilertalaiset päässeet"? 😳 Kuntouttavaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa käy ja osa porukasta tärisee kraouloissaan.

Siinäpä se "kuntouttava".

Samaa kyykytystä, mitä muukin sieltä suunnalta tuleva.

Vierailija
4/9 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuntouttavassa ja harmittelin sitä, kun siellä olin ilman ohjausta enkä oppinut mitään uutta oikeen. Ohjaaja sanoi "ei tämä mikään koulu ole".

Vierailija
5/9 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse viihtynyt omituisen ilmapiirin takia. Mutta jos laittaa omat tavoitteet, kuten vaikka ompelussa kehittyminen, niin voi olla ihan ok. Lounas taisi olla myös edullinen ja voi poimia samalla mukaan poistoleipää.

Siellähän on myös koruosasto ja pakkaamo ym.

Vierailija
6/9 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään, että älä suostu kuitenkaan tekemään liikaa ilmaiseksi. Siivoaminen ainakin olisi aika raskasta. Itse olin 3h/vk.

Vierailija
7/9 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noissa kuntouttavassa ole tarkoitus kehittyä taidoissa, mitkä kiinnostaa? Jos et halua siivota, niin et siivoa vaan voit vaatia muita tehtäviä.

Itse olen pieneltä paikkakunnalta ja olin vuosia kuntouttavassa. Mä mm ompelin ja tein puutöitä, olin keittiössä ja kierrätyskeskuksen lajittelijana. Ei sieltä mitään oppia ohjaajilta saanut, asiakkaat tekivät keskenään ja mä opettelin itse puuntyöstöä, josta tein itselleni sivubisneksen ja myin itse tekemiäni tuotteita kun ei siellä kukaan ketään valvonut ja auttanut.

Vierailija
8/9 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos menisitte ihan oikeisiin töihin, jos sellaiseen ei varsinaista estettä ole? Jännä lukea piipitystä 9 eurosesta ja että oikeissa töissä saisi enemmän, samassa tekstissä. Eihän se 9 euronen mikään palkka, ole vaan kulukorvaus. Kuntouttavassa ei olla työsuhteessa vaan nimenomaisesti, kuntouttavassa, jossa työtön työnhakija saa tukea mm. työllistymisen polulle ja/tai koulutukseen jne. Jos kuntouttava kestää vuosia, niin kuin "sivubisneksenkin " tekijä kirjoitti, niin uskallan väittää, että kohdallasi kuntouttava ei ole ollut se oikea palvelu. 

9/9 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutuuko joku tuollaisesta askartelukerhosta johonkin? Siis oikeisiin töihin? Vai onko nuo jotain heikkomielisten paikkoja? Että olisi jotain askaretta. Kuulostaa vähäväkisten touhulta.

🇺🇦🇮🇱