Kateellinen lapsi
Mitä tehdä pohjattoman kateelliselle lapselle? 10-vuotias tyttäreni on mielestäni luonnottoman kateellinen, tulee usein kotiin valittaen, kuinka epäreilua kakki on, ja kuinka kaikilla muilla on asiat niin hyvin.
Olen yrittänyt opettaa häntä olemaan kiitollinen pienistä asioista, ymmärtämään että kenelläkään ei ole kaikkea ja että onnellisuus ei synny tavaroista.
Olemme itse panostaneet enemmän yhdessäoloon ja elämyksiin kuin materiaan. Panostimme talon ostoon hyvältä alueelta taataksemme lapsillemme rauhallisen koulunkäynnin, mutta emme remontoi taloa jatkuvasti uusimman muodin mukaan.
Asuinpaikka tuo sitten mukanaan sen että koulukavereiden perheet ovat hyvin toimeentulevia ja se näkyy usean koulukaverin elämässä.
En jaksaisi jatkuvaa itkua ja tyytymättömyyttä, vertailua kavereiden uusimpiin iphoneihin, uima-altaisiin, tesloihin. Olen laittanut lapsia joihinkin harrastuksiin joissa on parempi sekoitus lapsia, mutta muuten lapset ehkä näkevät todellisuutta liian vähän.
Olin uskonut että turvallisessa ja rakastavassa kodissa kasvanut lapsi saisi hyvän pohjan onnelliselle elämällä, mutta lapseni ei todellakaan osaa nähdä asioiden valoisaa puolta vaan kokee että elämä on todella epäreilua.
Mitä tehdä?
Kommentit (6)
Jekku kirjoitti:
On normaalia, että lapset kokevat kateutta siitä, mitä muilla on. Rauhallisen koulun arvostaminen ei välttämättä ole asia, jota tuossa iässä vielä ymmärretään tai priorisoidaan. Sen sijaan on tärkeää käydä lapsen kanssa asiallinen keskustelu kilpavarustelun tarpeettomuudesta ja siitä, että jokaisella on erilaisia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Kannustamalla lasta arvostamaan omaa ainutlaatuisuuttaan ja ymmärtämään, että kaikki eivät tarvitse samoja asioita ollakseen onnellisia, voi auttaa häntä käsittelemään kateuden tunteita terveellä tavalla.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Pitää jaksaa käsitellä tunteita lapsen kanssa, jospa se iän myötä helpottaa. Voi olla hieman myös luonteenpiirre, valitettavasti negatiivisuuden taipuvainen lapsi kyseessä.
Mitä joku pikkupaska mistään Tesloista tajuaa...taitaa olla sun ja ukkos vikinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Jekku kirjoitti:
On normaalia, että lapset kokevat kateutta siitä, mitä muilla on. Rauhallisen koulun arvostaminen ei välttämättä ole asia, jota tuossa iässä vielä ymmärretään tai priorisoidaan. Sen sijaan on tärkeää käydä lapsen kanssa asiallinen keskustelu kilpavarustelun tarpeettomuudesta ja siitä, että jokaisella on erilaisia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Kannustamalla lasta arvostamaan omaa ainutlaatuisuuttaan ja ymmärtämään, että kaikki eivät tarvitse samoja asioita ollakseen onnellisia, voi auttaa häntä käsittelemään kateuden tunteita terveellä tavalla.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Pitää jaksaa käsitellä tunteita lapsen kanssa, jospa se iän myötä helpottaa. Voi olla hieman myös luonteenpiirre, valitettavasti negatiivisuuden taipuvainen lapsi kyseessä.
No jos lapsi on jatkuvasti negatiivinen kysy apua perheneuvolasta, ettei jää päälle. Minä sanoin omilleni kun olivat kateellisia, että heillä on koti missä ei jaeta rahaa ja kaikkea ostella, vaan koti missä ovat turvassa, näillä joilla on kaikkea mitä haluaa ei välttämättä ole kotona ketään eivätkä ole turvassa kun ketään ei ole eikä ketään jolle puhua. Vanhemmat ovat töissä koko ajan että saavat sen kaiken kivan maksettua. Vähän myöhemmin tajusivat, kun kaverit olikin kotona yksin aamusta iltamyöhään.
Lapset on luonnollisesti kateellisia, onneksi teillä ei ole enempää lapsia, sisarukset saattaa tapella jatkuvasti ihan pikkuasioista vaikka siitä kumpi sai enemmän maitoa lasiinsa...
Aikuisen ihmisen ei kannata ihan kaikesta ottaa asioita tunteisiin, lapset kasvavat ja oppivat itsekin jossain vaiheessa ymmärtää että tuollainen kateus on todella lapsellista.
Itse sanon monesti lapsille että kaikea ei voi saada ja elämä on epäreilua...
https://www.lily.fi/blogit/parempaa-elamaa/