Polkupyörän rungon koosta
Miten nuo mitat oikein menee? Jos esim. 162cm ostaa polkupyörän, jonka runko on 53cm, niin miten se ilmenee että se saattaa olla liian iso? Ei yllä jalat polkimille vai...?
Kommentit (16)
Satulaputki 10cm ulkona, niin tuskin on liian iso. Jos runko on liian iso, tuntuu että ohjaustanko on liian kaukana. Istuinkorkeus säädetään niin, että myös jalan keskikohdalla yltää polkemaan.
Jos yllät kantapäillä polkimille ilman että polvi suoristuu aivan kokonaan ollaan aika lähellä. Runkojen geometrioissa voi ollakin sitten muita eroavaisuuksia ja ajoasento saattaa olla lyhyempi/korkeampi tai pidempi/matalampi riippuen vähän millaisesta pyörästä on kyse. Tähän voidaan vaikuttaa hieman ohjainkannattimen (stemmi) pituudella. Yleensä ajatellaan että liian suuri pyörä on suurempi ongelma kuin hieman liian pieni.
Ei ole mitään absoluuttisen oikeaa runkokokoa. Kyllä 162 cm pitkä ihminen voi hyvin ajaa 53 cm runkolla olevaa pyörää.
Kun ostaa "valmiin" pyörän, niin esim. Isohin runkokokoihin pistetään pidemmät kammet, leveämpi ohjaustanko, pidempi stemmi jne....
Nämä kaikkihan voi vaihtaa jälkikäteenkin.
Minä olen 160 cm ja ajan pyörällä, jonka runko on 53 cm. Satula on monta senttiä alimman mahdollisen asennon yläpuolella, joten tällä ajaisi hyvin myös minua muutamaa senttiä lyhyempi.
Toki malleissa voi olla eroa tämän suhteen.
Tarkkasilmäinen erottaa jo kaukaa jos joku ajaa väärän kokoista pyörää. Juuri sellainen näky kun lapselle on ostettu aivan ylikokoinen pyörä jotta on "kasvuvaraa".
Mulla on työtoverina n.2-metrinen mies. Ajelee työmatkat mummiksella. Satulaputki taitaa olla puolimetriä ylhäällä. On kyllä huvittava näky...
Sanoo kyllä itse, että hyvä sillä on ajaa.
Entinen pyörä oli liian pieni, koska satulan korkeus ja tangon korkeus oli muistaakseni ihan tapissa, mutta silti polvi jäi liian koukkuun omaan makuun. Kuvauksesta tulee kyllä mielikuva että ajoin lasten pyörällä, mutta aikuisten pyörä se oli. Ap
Fillarin runkokoolle ei ole mitään selvää mittaa. Maantiepyörissä (siis kilpapyörissä) tuo olisi yli 170-senttisen koko. Mummopyörissä se voi olla jotain muuta.
Ainoa tapa varmistaa on kokeilla. Jos ajoasennon saa hyväksi ja pyörää on hyvä ajaa, se on sopiva.
Ei siinä rungon koossa ole muuta kuin se, että saattaa näyttää jonkun silmään koomiselta, jos pitkä ajaa pientä pyörää tai toisin päin. Jos varpaat ylettää maahan ja polvet eivät osu kainaloon tai leukaan, niin muulla ei ole niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Entinen pyörä oli liian pieni, koska satulan korkeus ja tangon korkeus oli muistaakseni ihan tapissa, mutta silti polvi jäi liian koukkuun omaan makuun. Kuvauksesta tulee kyllä mielikuva että ajoin lasten pyörällä, mutta aikuisten pyörä se oli. Ap
Oma maku viittaa jonkin sortin tottumukseen. Joka tapauksessa nuo mitat on jonkin valmiin kaavan mukaiset, johon eivät kaikki ihmiset sisälly. Valmistus maa saattaa vaikuttaa siihen mitkä ovat aikuisen ihmisen ulottuvuudet. Joillain on lyhyemmät raajat ja pidemmät selät. Kannattaa olla varuillaan varsinkin, jos pyörä on aasiasta.
Kokotaulukoita löytyy netistä, 53 on valtava.
Entäs rungon paksuus. Eikö paksumpirunkoista ole erilaista ajaa kuin kevyttä ohutrunkoista?
Säädän satulan aina niin, että jalat eivät yllä maahan. Luin juuri kuitenkin, että varpaiden pitäisi yltää maahan istuessa. Minusta tämä tosin tuntuu epämukavalta, kun jalka on niin koukussa polkimen ollessa ala-asennossa. Pyöränä minulla on tavallinen naisten pyörä (mummopyörä).
Vierailija kirjoitti:
Säädän satulan aina niin, että jalat eivät yllä maahan. Luin juuri kuitenkin, että varpaiden pitäisi yltää maahan istuessa. Minusta tämä tosin tuntuu epämukavalta, kun jalka on niin koukussa polkimen ollessa ala-asennossa. Pyöränä minulla on tavallinen naisten pyörä (mummopyörä).
Mulla on tämä sama ongelma. Jos varpaat yltää maahan, jalka on liian koukussa polkimen ala-asennossa. Tiedä sitten onko se tottumiskysymys, mutta ajaminen tuntuu oudolta, ihan kuin polkisi kyykyssä. Ap
162 senttiselke 53cm fillari on liian iso.
Sopiva koko, ei tarvi nostaa satulaa liian korkealle.