Mitä entisaikojen tavallisia ruokia ei juuri tehdä enää?
Teen tässä juuri jauhemaksapihvejä ja näistä tuli mieleen, ei ole varmaan nuorison ykkösruokaa.
Kommentit (20)
Maksalaatikko, silakkalaatikko, silakkapihvit, , itse tehty hernekeitto, ruispuuro, kyljykset.
Taitaa teillä nuorilla olla hakusessa, mitä "entisajoilla" tarkoitetaan...
Perunavelli, sipulimaito, läskisoosi. Näitä mummo teki joskus kasarilla meille suvun pennuille.
Klimppisoppaa. Sianpääsylttyä. Näitä mummoni teki vielä 40v sitten.
Kesäkeitto, Minestronakeitto, vellit, itsetehdyt kiisselit, veriletut, maksapihvit, jauhemaksapihvit, Lindströminpihvit, silakkapihvit, kalakukko, muikkukukko, pappilan hätävara, kastia, läskisoossi, perunavelli, lihakeitto
Kesäkeittoa on harvoin tarjolla. Maksapihvit on hyviä, liian aliarvostettuja, silakkapihvejä kyllä tulee itsekin välillä tehtyä.
Onneksi en oo veripalttuun, enkä tillilihaan sitten alakouluiän jälkeen ns.törmännyt 😬
Kyllä jauhenmaksapihvejä tehtiin vielä muutama vuosi sitten myyntiin kun opiskelin elintarvikealaa.
Vierailija kirjoitti:
Kanaviillokki. Hyvää.
On. Helpoin tehdä grillibroilerista, jonka ostaa vieläpä punalaputettuna lähikaupan palvelutiskiskiltä. Siihen vain currylla ja sitruunamehulla maustettu valkokastike sekaan...
Palapaisti tuli mieleen. Mun mummo teki sitä 70-luvulla, en ole syönyt sitä vuosikymmeniin.
Karjalanpaisti
Kalakukko
Silakkapihvit
Kokonainen kana uunissa
Uunilahna
Silakkalaatikko
Lipeäkala
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko, silakkalaatikko, silakkapihvit, , itse tehty hernekeitto, ruispuuro, kyljykset.
Laatikoita näistä en tee, muita kylläkin. Ja voisin tehdä kyllä silakkalaatikkoa, ei ole vain tullut mieleen.
N43
Vierailija kirjoitti:
Kyljykset ovat niin kalliita nykyään, ettei niitä oikein raatsi ostaa. Ja paketissa on aina epäsopiva määrä.
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti
Kalakukko
Silakkapihvit
Kokonainen kana uunissa
Uunilahna
Silakkalaatikko
Lipeäkala
Eikö noista ainakin karjalanpaisti ja uunikana ole ihan perusruokaa nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Perunavelli, sipulimaito, läskisoosi. Näitä mummo teki joskus kasarilla meille suvun pennuille.
Meillä oli perunavelliä koulussakin, oli hyvää!
Sipulimaidosta olen vain kuullut isovanhempien juttuja.
N-79
Merimiespihvit, en edes enää muista tarkkaan mitä niissä oli, mutta (huom:vaikka olin suht kaikkiruokainen lapsi!) en pitänyt noista.
Vierailija kirjoitti:
Merimiespihvit, en edes enää muista tarkkaan mitä niissä oli, mutta (huom:vaikka olin suht kaikkiruokainen lapsi!) en pitänyt noista.
Liha-perunalaatikkoa. Ei siis mitään "pihviä". Armeijassa kuulin ekan kerran ja mikä pettymys olikaan kun luuli saavansa steakin.
M47
En minäkään syö jauhemaksapihvejä.
M70
Kanaviillokki. Hyvää.