Pohjaton väsymys
Millaisia kokemuksia teillä muilla on pohjattomasta väsymyksestä mikä ei mene ohi?
Käyn töissä 100%. Töissä jaksan, mutta kotona romahdan sängylle enkä pääse ylös. En jaksa tehdä mitään. Nukun hyvin mutta uni ei tuo energiaa. Ylipainoa on toki 15 kg mitä yritän saada pois. Liikun työmatkat, muuten en oikeastaan. Tälle loputtomalle väsymykselle on nyt tehtävä jotain, mutta miten olen saisi energisemmäksi.
Kommentit (10)
Kyllä voi ferritiini olla matala ruokavaliosta riippumatta. Itsellä johtui megarunsaista menkoista.
Long covid? Suomessa on varmuudella n 20 000 jotka sairastavat pitkää koronatautia.
Vierailija kirjoitti:
Verikokeeseen. Kilpirauhasarvot testattava.
Tuskin on raudan puutosta jos syöt lihaa ja kananmunia. Jos et syö rautapitoista ruokaa sitten myös ferritiin.
Tämä! Minulla ei ole ylipainoa mutta olen ollut aina väsynyt. Aikuisiällä otettu ferrtiiniarvot jotka oli alhaiset ja kilpirauhasen vajaatoiminta myös todettu.
Tai jos juo kahvia/teetä tai maitotuotteita joka aterialla, ei rauta imeydy. Itsellä pohjaton väsymys koko elämään johtui myös matalasta ferritiinistä. Voi olla jotain muutakin mutta ei tuo normaalia ole, lääkäriin selvittelemään.
Lähde selvittämään mistä on kyse. Tuo ei ole normaalia. Itselläni vastaavat oireet kestivät
aivan liian pitkään ja johtivat lamauttavaan masennukseen. Tämän jälkeen diagnosoitiin ADHD mikä selitti hyvin paljon.
Edelleen minulla on taipumusta voimakkaaseen väsymykseen, mutta kun on oppinut ymmärtämään itseään ja taipumuksiaan on oppinut myös tiedostamaan paremmin mikä uuvuttaa ja miten sitä voisi välttää.
Hakeudu lääkäriin jossa poissuljetaan mahdolliset somaattiset syyt. Jos ei syy löydy sieltä, kannattaa miettiä myös psyykkiset / neuropsykiatriset tekijät.
Lehahdatko kuinka usein? Kyseessä voi olla lehahdus. Lääkäriin mars mars.
Mikä väsymys se on kun töissä jaksaa käydä?
Itse nukun välillä yli 20 tuntia putkeen ja sitten parin tunnin hereillä olon jälkeen on otettava päikkärit (tai yökkärit. Mitä nyt kello sattuukin olemaan silloin.)
Vierailija kirjoitti:
Mikä väsymys se on kun töissä jaksaa käydä?
Itse nukun välillä yli 20 tuntia putkeen ja sitten parin tunnin hereillä olon jälkeen on otettava päikkärit (tai yökkärit. Mitä nyt kello sattuukin olemaan silloin.)
No varmaan sellainen väsymys, jossa kaiken energiansa puskee työntekoon, ehkä ylikin oman jaksamisen
Lopeta hormonaalinen ehkäisy jos sellainen on! Moni ei ymmärräkään kuinka iso vaikutus näillä on perus jaksamiseen ja yleisvointiin!
Lääkäreiden kanssa turha keskustella, eivät myönnä haittavaikutuksia vaan tyrkyttävät vaan lisää eri merkkejä jne. Olen sitä mieltä, että haitoista ei puhuta tarpeeksi.
Verikokeeseen. Kilpirauhasarvot testattava.
Tuskin on raudan puutosta jos syöt lihaa ja kananmunia. Jos et syö rautapitoista ruokaa sitten myös ferritiin.