Mikä ratkaisu tuuletusikkunoihin ettei kissa karkaa?
Hyvät neuvot tarpeen. Kissa mahtuu livahtamaan tuuletusikkunoista, rako on sen verran iso. Mikähän olis hyvä ratkaisu?
Kommentit (45)
Teipillä ja tarralla tähän asti on selvitty. kirjoitti:
https://www.puukomponentti.com/lemmikkisuojaverkko/
Tai
https://solar.fi/tuote/solar-sandy-hyttyspuite-vakioverkko/Näitä olen itse tutkinut, mietityttää vain sopiiko varmasti omiin ikkunoihini ( tuuletusikkunaan) ?
Saanko mitattua varmasti oikein ?Käyttökokemuksia kaipaan.
.
Noissa on se ongelma että istuvuus pitää olla just eikä melkein, ja kaikkiin tuuletusikkunoihin noita ei saa mahtumaan.
Olen joskus laskettanut omiin tuuletusikkunoihin, mitä verkot ja puitteet maksaisivat muistaakseni , siis muistaakseni n 300 e per tuuletusikkuna.
Jätin tilaamatta, koska en ollut varma sopiiko puitteisiin , vaikka osaakin käyttää mittanauhaa.🤥
Itse ajattelin lähestyä kaihdinfirmaa, josta voitaisiin tulla katsomaan onko mahdollista mahduttaa verkkoa ikkunaan.
Ikkunamerkistä riippuen, kaikkien ei voi ! ( omat ikkunat on todella iäkkäät)..
-
Se on varmaa, että jos ja kun meidän taloyhtiössä tehdään ikkunaremonttia, otan yhtiökokouksessa esille tuuletusikkunan verkon.
Hermannille ikkunaan verkko kirjoitti:
Laita Hermannia varten verkko, monenlaista saa rautakaupoista, tokmannilta yms. Eipä pääse rakas Hermanni kisu karkaamaan. PS. Minä keksin aina nuille lemmikkeille lempinimejä.
Lempinimiä
Hermannille ikkunaan verkko kirjoitti:
Laita Hermannia varten verkko, monenlaista saa rautakaupoista, tokmannilta yms. Eipä pääse rakas Hermanni kisu karkaamaan. PS. Minä keksin aina nuille lemmikkeille lempinimejä.
Mitä ovat nuit?
Onko joku kissarotu?
Nimejä?
Nosta tuuletusikkuna korkeammalle ettei kissa ylety siihen tai toinen vaihtoehto on porata tuuletusaukko seinän yläosaan jonne kissa ei ylety.
Rakennusmestari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyttysverkko.
Eihän se pidä yhtään mitään!
mulla on ikkunassa erillinen irrotettava itse tehty kehikko jossa on niittikoneella kiinni metallilankainen kissanverkko molemmilla puolilla ja sitten lisäksi harsokangas pingotettuna niiteillä kiinni etteivät hyttyset tule sisään.
Seinässä on koukku josta tukeva naru ikkunan avauskahvaan ja tämä naru on hyvin kireälle laitettu jolloin saranallinen ikkuna painaa kehikon tiukasti kiinni ikkunankarmiin. Se on ollut suosittu ratkaisu kissamaailmassa, tykkäävät olla siinä ääressä.
Kissaverkkoa saa zooplussasta, bitibasta tms.
Nyt olisin kaivannut kuvaa.
Kehikon ymmärsin, mutta mikä naru ?
Jos hyttyset ei ole ongelma, niin kanaverkosta ja puurimasta kehys. Jos hyttysiä, niin kanaverkko + muovinen hyttysverkko. Kissa ei pääse kanaverkosta, mutta muovisen hyttysverkon voi repiä rikki.
Kanaverkko ainoa joka kestää, meillä toimii!
Vierailija kirjoitti:
Jos hyttyset ei ole ongelma, niin kanaverkosta ja puurimasta kehys. Jos hyttysiä, niin kanaverkko + muovinen hyttysverkko. Kissa ei pääse kanaverkosta, mutta muovisen hyttysverkon voi repiä rikki.
Hienoa.
Voi kun löytyisi vaikkapa pinterestä yksityiskohtaisia ohjeita. Tuo kanaverkkoa olisi täydellinen. Kaupungissa ei sääskiä ole haitaksi asti.
Kerrostalo asukas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa.
Voi kun löytyisi vaikkapa pinterestä yksityiskohtaisia ohjeita. Tuo kanaverkkoa olisi täydellinen. Kaupungissa ei sääskiä ole haitaksi asti.
Window mesh / pinterest
Kissa haluaa selvästi ulos välillä. Vie sitä ulos? Ja tuuletus. Entä ikkunapaikka kissalle. Joku ihmiskädellä avattava rakenne ikkunaan, joka mahdollistaa tuuletuksen ilman hyönteisiä?
Vierailija kirjoitti:
Kissa haluaa selvästi ulos välillä. Vie sitä ulos? Ja tuuletus. Entä ikkunapaikka kissalle. Joku ihmiskädellä avattava rakenne ikkunaan, joka mahdollistaa tuuletuksen ilman hyönteisiä?
Kerrostalossa ei taida onnistua viritelmät ulkopulelle.
( en nyt muista asuuko ap millaisessa asunnossa , jos on kertonut).
Jk
Seuraan tätä ketjua jos jollakulla olisi parempi tuuletusikkunan suojaus kuin omani.
Omani on tarrraliimalla kiinnitetty sääskiverkko.
Ei varmasti pätevin, mutta uskaltaa pienellä raolla pitää tuuletusikkunaa auki.
Ollaan laitettu sellaiset metalliset pienet haat niin että ikkuna ei aukea enempää. Myös vanhanaikaiset ikkunahaat, joissa 2 pyöreää rengasta käy.
Kanaverkko ja hyttysverkko päällekkäin ikkunan ulkopuolelle. Ammu hakapyssyllä kiinni karmeihin. Pysyy kissa sisällä ja ötökät ulkona.
Miksi pidät kissaa vankina vastoin tahtoa? Jos kissa haluaa karata se kertoo ettei "kotona" asiat ole hyvin.
Minun kissa tosiaa karkasi tuuletus ikkunasta 15 vuotta sitten. Mittasin että se ikkuna oli auki vain 4.8 cm mutta kissa oli siitä päässyt ikkunalaudalle ja siitä hypännyt varaston katolle vissiin joka oli ollut 1.3 metriä ikkunastani. En ikinä uskonut että kissa pääsee siitä ikkunastani ulos. Kissa jäi kateisiin vaikka tein ilmoituksia siitä joka puolelle.
Työtön mies kirjoitti:
Minun kissa tosiaa karkasi tuuletus ikkunasta 15 vuotta sitten. Mittasin että se ikkuna oli auki vain 4.8 cm mutta kissa oli siitä päässyt ikkunalaudalle ja siitä hypännyt varaston katolle vissiin joka oli ollut 1.3 metriä ikkunastani. En ikinä uskonut että kissa pääsee siitä ikkunastani ulos. Kissa jäi kateisiin vaikka tein ilmoituksia siitä joka puolelle.
Vähän samanlainen juttu kävi omassa taloudessa. Minulla ei ollut yhdessä ikkunassa Ikkunaverkkoa ja asumme 4. Kerroksessa. Kissa pääsi kiipeämään lähes kokonaan ikkunan ulkopuolelle.
Oli hätä, etten säikäytä kissaa. Rauhallisella puheella sain kissan perääntymään.
Kissa mahtuu yllättävän pienestä raosta.
Toinen sattui tuttavalle. Kissa oli leikkinyt yöllä parvekelasin säätönarulla ja saanut lasin auki.
Tippunut, vammautui niin pahasti, että kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Hyttysverkko.
Ei riitä. Neljän kilon kissa ampaisee siitä läpi kuin tykinkuula.
Itse laitoin karmiin koukut ja niiden väliin teräksisen jänisverkon.
Parvekelasien väliin sopivaan mittaan lyhennetyn teräsritilähyllyn. Se on liukukiskojen välissä.
Paksu hyttyverkko niiteillä kiinni. Meillä ollu monta vuotta yläkerran tuuletusparvekkeessa sellanen. Sitä ei siis oo välillä otettu pois. Se on aina kesäisin auki, kun oon kotona eikä ykskään kuudesta kissasta oo menny siitä läpi.
Eihän se pidä yhtään mitään!
mulla on ikkunassa erillinen irrotettava itse tehty kehikko jossa on niittikoneella kiinni metallilankainen kissanverkko molemmilla puolilla ja sitten lisäksi harsokangas pingotettuna niiteillä kiinni etteivät hyttyset tule sisään.
Seinässä on koukku josta tukeva naru ikkunan avauskahvaan ja tämä naru on hyvin kireälle laitettu jolloin saranallinen ikkuna painaa kehikon tiukasti kiinni ikkunankarmiin. Se on ollut suosittu ratkaisu kissamaailmassa, tykkäävät olla siinä ääressä.
Kissaverkkoa saa zooplussasta, bitibasta tms.