Pakotatko lapsesi halaamaan/ suukottamaan perheen ulkopuolisia ihmisiä?
Entä jaatko lasten nolojakin toilailuita muille?
Tämä on asia, joka on tavallaan vaivannut minua jo pitkään.
Itselläni ei ole lapsia, mutta lähipiirissä on lukuisia alle 10-vuotiaita. Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä tähän liittyen.
Lähipiirissäni tapahtuu melko paljon sitä, että kyläilyn päätteeksi hyvästeltäessä vanhemmat haluavat lapsensa halaavan, ja aika usein jopa suukottavan poskelle, hyvästeltäviä aikuisia. Näin on jopa siinä tilanteessa, että esimerkiksi minä en olisi hirveän tuttu ko. lapsille, vaikka tuntisinkin hänen vanhempansa. Puhun nyt siis pienistä, alle kouluikäisistä lapsista. Vanhempien ja monien muidenkin aikuisten mielestä vaikuttaa olevan hirveän söpöä, että lapsi halaa ja suukottelee aikuisia.
Minulle tulee tästä aina vaivaantunut olo. Muistan omasta lapsuudesta, kuinka inhosin sitä, että vanhemmat asettivat minut epämukavaan tilanteeseen vaatimalla esimerkiksi istumaan joulupukin syliin tai antamalla Pertti-sedälle suukon poskelle (siitäkin huolimatta, että Pertti setä haisi tupakalle ja olin nähnyt hänet viimeksi vuosi sitten). En halunnut lapsena tällaista fyysistä kosketusta tuntemattomien kanssa, mutta jos kieltäydyin, vanhemmat pitivät sitä epäkohteliaana, ja ojensivat minua välittömästi nolaten minut.
Toinen asia jota vanhempani harrastivat ahkerasti oli minun toilailuistani tai möläytyksistäni kertominen sukulaisille ja ystäville kuin ne olisivat hauskoja vitsejä. Olin aika monessa tilanteessa tajunnut itsekin jälkeenpäin käyttäytyneeni tyhmästi. Minulla on monia muistoja lapsuudesta, kun olen kuullut vanhempieni jakaneen hiljattain sattuneita juttuja kavereilleen kun olen itse ollut jopa samassa huoneessa ja kuunnellut korvat punaisina kun aikuiset nauravat minulle. Yllätyksekseni olen huomannut, että lähipiirini vanhemmat harrastavat ihan samaa käytöstä kuin minun vanhempani vuosia sitten.
Aika usein olen näistä halaamiseen painostetuista lapsista aistii, että he eivät koe tilannetta mukavana. Olen alkanut itse ohittaa asian niin, että olenkin tokaissut lapselle reippaasti " annapa kuule mulle high-five " ja samalla nostanut käden ilmaan. Moni lapsi on silminnähden ilostunut ja helpottunut tästä eleestä, ja vastannut yläfemmaan.
Mutta miten on; oletteko te törmänneet tähän? Kerrotteko itse lastenne aiheuttamista tilanteista kavereille näiden läsnäollessa? Pyydättekö lapsia halaamaan perheen ulkopuolisia aikuisia?
Kommentit (3)
En missään nimessä. Sellaiseen pakottaminen ei ole tervettä.
Lapsen pitää saada itse päättää ketä päästää iholle. Piste. Omaani en ole koskaan pakottanut koskemaan keneenkään, koskee jos haluaa. Samoin myös kunnioittamaan sitä jos toinen sanoo että älä tule lähelle. Pienen lapsen rajaamisen hyväksyn vaaratilanteessa, muuta en. Inhottaa kaikenlainen maanittelu ja suostuttelu: Halaa, kättele, niiaa, sano päivää kauniisti, ihan mikä vaan. Hei, kiitos, ole hyvä ja anteeksi olen opettanut, mutta nämä voi sanoa lääppimättäkin. Uskon että lapset vaistoavat teennäisyyden melko hyvin. En myöskään itse pidä siitä että vieraat lapset tai aikuiset tulevat lähelle. Kotona kyllä halaamme ja suukotamme perheen kesken ja koirien suukot eivät haittaa :)
Ei, ketään eikä kenekänn ei ole pakko halata saati suukottaa poskelle. Ei edes lapsien. Sukulaiset on pyytäneet lähtiessään lapselta halausta, olen sanonut lapselle, ettei ole pakko jos ei halua, voi vaikka vilkuttaa tai sutkaittaa lentosuukon jos tahtoo.