Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuisia tavaroita. Meillä on joskus 15v sitten kodin1:stä ostettu räsymatto joka ei ole mennyt miksikään lukuisista konepesuista huolimatta

Vierailija
24.05.2023 |

Vajaa pari metriä pitkä matto joka on edelleen napakka ja reunat suoria vaikka pesen maton säännöllisesti 2-3 kertaa vuodessa 60 asteen ohjelmalla pesukoneessa. Vähän kyllästyttää jo katsella sitä mutten viitsi ostaa uutta kun tuo on kuitenkin ihan ok.

Onko teillä jotain tuollaisia yllättävän kestäviä juttuja?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta ei ole = ikuisuus :D

Vierailija
2/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napakka juttu. Konepesu 60 astetta. Taitaa olla vain elämän värejä tuossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tavarat kestävät, jos niitä hoitaa ja säilyttää oikein. Kysehän on vain omasta arvomaailmasta haluaako kestävää kulutusta vai meneekö shoppailu kaiken edelle. Pysyykö oma itsetunto kohdallaan, vaikka ei olekaan ihan sisustustrendien aallonhuipulla.Tai riittääkö ideoita tuunata, hyödyntää samaa tavaraa eri tavoin kodissaan/mökillään.

Vierailija
4/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anttilasta ostetut pussilakanat ovat erittäin hyviä, kuosissaan täydellisesti ja värit kauniit. Lakanoita on pesty usein, ne ovat kesäaikaan ulkona auringossa kuivumassa ja talvella kuivaan ne kuivausrummussa, mutta silti ne ovat oikein hyvät kaikin puolin. Ikää on hyvinkin 20 vuotta tai enemmän.

Vierailija
5/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kutonut räsymattoja ja ostanut ammattilaisen tekemiä n. 35 vuotta sitten. Edelleen ovat käytössä, vaikka joissakin on pitänyt lyhentää rispaantuneita päitä.

Vierailija
6/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo teini, joka ei ole edes elänyt niin pitkään.

Vierailija
7/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on räsymattoja vuodelta 1972 ja ehkä vanhempiakin. Pestään kahdesti vuodessa, käytetään puoli vuotta kerrallaan (kesä- ja talvimatot), eivät sisällä muovia ja ovat ympäristöystävällisiä sitoessaan hiiltä vuositolkulla. Mutta auttamatta vanhanaikaisia!

Jostain syystä tämä mummolatapainen elämä ei ole trendikästä, nyt pitää kuluttaa.

Vierailija
8/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt todellakaan ole vain omasta arvomaailmasta kiinni. Nykyään myydään kamaa, joka ei kestä eikä se minun vikani ole.

Minulla on retkeilyvaatteita 90-luvulta, jotka ovat paksua, kestävää kangasta, huolelliset, kauniit, kestävät saumat. Ja niitä on pesty ja pidetty. Tänä päivänä sellaisia saattaa löytää, mutta kesto selviää usein vasta ajan myötä. Hintakaan ei ole tae mistään.

Vierailija
9/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puuarkku, jossa isoisovanhempani toivat tavaransa muuttaessaan jenkeistä takasin suomeen vuonna 1923. 

Vierailija
10/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuiseksi sanoisin isovanhemmilta perittyjä. Onhan niitä, mutta nyt ei näin äkkiä tule mieleen muuta kuin valurautapata, joka tulee luultavasti jäämään lapsenlapsilleni, jos ei katoa johonkin.

Vierailija
11/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa enemmän sen pesukoneen kestävyys, millä pestään mattoja. Tavallisilla pyykkikoneillahan ei mattoja kuulu pestä.

Vierailija
12/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa enemmän sen pesukoneen kestävyys, millä pestään mattoja. Tavallisilla pyykkikoneillahan ei mattoja kuulu pestä.

Mielen perusmallinen kone, 7kg täyttö. Matto on hyvin kevyt (senkin vuoksi sen kestävyys ihmetyttää) joten hyvin on jaksanut pesukone jauhaa sen puhtaaksi.

Ja arvasin että tuosta ikuisia-sanavalinnasta tulee jotain narinaa mammoilta, enkä joutunut pettymään! Sillä oli lähinnä tarkoitus kuvata tavallisten ja edullisten päivittäistavaroiden yllättävän pitkää kestoa, ei olla kirjaimellinen.

Ap

Vierailija
13/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hobby Hall myi aikoinaan 90-luvulla petivaatteita jotka kestivät 25-30 vuotta hyvänä nykypäivän laadusta ei ole tietoa.

Vierailija
14/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on äitini ompelukone, 55 vuotta vanha Husqvarna, sähköllä toimiva. Voin säätää tikkien pituuden ja leveyden (eli sen, onko ommel suoraa vai siksakkia), en muuta. Ompelen paljon. Äitini sai sen, omasta toiveestaan, kun minä synnyin esikoisena perheeseen, johon sitten syntyi vielä 4 muuta, joten äitinikin ompeli paljon. Maailman paras ompelukone!

Vierailija
15/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös olen pessyt räsymattoja pyykkikoneella ja sama kone on ollut vuodesta 2009 tai 2010.

Vierailija
16/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä sitä tuli itsekin max 2m pitkiä kapeita räsymattoja pesty ihan perus päältätäytettävässä pyykinpesukoneessa, kone kesti yli 10v eikä ollut miele :) Sellaiset räsymatot oli aikanaan ihan hyviä koirataloudessa missä vahinkoja saattoi käydä eli helppo nakata koneeseen. Nykyään räsymattoina myydään ketjuliikkeissä todella ohuita virityksiä, mitkä ei kestä edes imuria.

Vierailija
17/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niinku noi ekat 80 luvun mikroaaltouunit, edelleenkin laadukkaampaa kamaa kuin kaikki uudemmat versiot jotka maksaa 50 kertaa enemmän.

Vierailija
18/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nykypäivänä.

Vierailija
19/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on 22 vuotta vanha Mielen pesukone ja kuivausrumpu, ostin 2001 ensimmäiseen omaan asuntooni, kun muutin pois kotoa. On kestänyt kaikki erilaiset elämänvaiheeni mukisematta.

Ja pesen pyykkiä ihan mielettömästi, lapsetkin tuli tehtyä ja heidän pyykkiä pyöritän todella paljon. Pesen perheen lakanatkin 2 viikon välein.

Kone vain kestää ja kestää ja kestää.

Ei haise ja käyttää reilusti vettä.

Vierailija
20/21 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pussilakanoita paljon 1999-2002 välillä Anttilasta ja Kodin Ykkösestä.

Mulla on vieläkin nuo kymmenet lakanat aktiivikkäytössä.

Materiaali on ihanan pehmeää ja ryppyyntymätöntä, ei vastaavaa nykyään saa. Nykyään saa sellaisia karheita ja kovia, jotka ovat jo valmiiksi ryppyisiä, kun nostaa ne koneesta ohjelman päätyttyä.