Terveysaseman takaisinsoittoa joutuu odottamaan pari viikkoa ja soittavat vain kerran
Sinne ei saa varattua aikaa kuin puhelimella. Takaisinsoitto tulee joskus parin viikon päästä. Ja soittovat vain kerran, tosin ilmeisesti pyrkivät soittamaan kaksi kertaa jos ei ekaan heti vastaa. Soittavat myös sunnuntaisin ja koska vain mutta et tiedä koska. Jos olet vaikka vessassa, suihkussa tai kokouksessa niin voivoi et saanut aikaa. https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5940513
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta eikö ole hienoa, kun meillä on tämä ILMAINEN terveydenhuolto.
Ilmainen se ei vaan ole. Ja erikoissairaanhoito maksaa sekin monia satoja euroja esim. leikkausyöltä tai per synnytys. Mistä lie tämä mantra, että Suomessa olisi ilmainen terveydenhoito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen se ei vaan ole. Ja erikoissairaanhoito maksaa sekin monia satoja euroja esim. leikkausyöltä tai per synnytys. Mistä lie tämä mantra, että Suomessa olisi ilmainen terveydenhoito?
Hyvä kysymys. Samoin kuin sekin, miksi moni kuvittelee korkeakouluopiskelijoiden terveydenhoidon olevan ilmaista. Opiskelijoiden on pakko maksaa yli 70 € suuruinen terveydenhoitomaksu joka vuosi, vaikkei kävisi lääkärillä kertaakaan.
Täällä ranskan maaseudulla meillä on vielä omalääkäri. Kun soitan hänelle, hän yleensä vastaa. Tarvittaessa varaa ajan vastaanotolleen.
Ei pääse täällä edes soittojonoon välttämättä. Onneksi sain hoidettua asian muuta kautta kun terkkarissa.
Mulle ei ole soitettu vieläkään, vaikka 10 vuotta sitten automaattivastaaja sanoi, että soittavat mahdollisimman pian takaisin 😄. Tarvitsin sairauslomatodistuksen ja oli pakko hakea se lopulta yksityiseltä.
Turussa saatiin puhelinpalvelu kuntoon avin uhkasakon voimalla, tämä oli viime kesänä. No, nyt tulee takaisinsoitto, mutta aikoja ei ole antaa. Päivitykseen ohjataan hätätilanteessa, mitään muuta ei irtoa.
Terveydenhuoltolaki myös edesauttaa sumaa. Sairaanhoitajia palkattu menneinä vuosina paljon ns. arvioimaan hoidontarvetta. Yhden vaivan takia asiakkaan halutessa lääkärille ensin ensin puhelu, ohjeita. Varmistus siitä, että jos vaiva jatkuu otettava uudelleen yhteyttä. Ja seuraavalla kerralla sitten onkin sairaanhoitajan vastaanoton vuoro. Kas kummaa ei voi antaa hoito-ohjeita, kun pitäisi tietää mitä hoidetaan eli siis lääkärille pitäisi saada aika niinkuin asiakas jo alkumetreillä esitti toiveen. Sairaanhoitajien henkilöstömenot varsinkin jos esim. kolme hoitajaa pähkäilee yhtä vaivaa, eivät ole missään nimessä edullisia. (siis ensin puh 2 ja vastaanotto) versus 1 lääkäri. Hoitajat hoitavat ylhäältä annettujen ohjeiden mukaan myös puhelimessa ja vastaanotoilla, toki persoonallisesti. Ei julkisella mielestäni ole varaa pyörittää sairaanhoitajien toimesta ns. hoidonpiirissä olevaa asiakasta ja ei varsinkaan diagnisoituja potilaita. Pääasiaa terävöitettävä. En ole alan professori, pelkkä asiakas.
Marssikaa päivystykseen ja unohtakaa nämä toimimattomat takaisinsoittopalvelut.
Mä yritin viime viikolla ottaa yhteyttä hoitavaan yksikköön, kun on kirjalliset ohjeet, että niin pitää tehdä kun tietty oire ilmaantuu. Ei tullut takaisin soittoa, puoliskokin jo ärähti, että onhan tuo perseiestä, jo ei voi kauppaakaan lähteä, kun pitää puhelinta kytätä.
Tänä aamuna sain ihmisen puhelimen päähän, ja siellä vähäteltiin oirettani, kuulemma lääkärikin laittaisi vain seurantaan, kunnes pahenee. Oli muutenkin vähän nuivan oloinen vastaaja, yleensä hoitajat ovat mukavia ja asiallisia. Tuollainen jää kauan mieleen.
Mietin uskaltaisinko mennä yksityiselle erikoislääkärille, olen ymmärtänyt, että siihenkin tarvittaisiin lupa sh-piiriltä. En kuitenkaan halua pudota hoidon piiristä.
Meillä hoidetaan kuulema liikaa terveitä verrattuna maihin, joissa sairaanhoito toimii paremmin ja pienemmillä kustannuksilla.
Tietysti nyt ollaan vielä koronan aiheuttamassa ruuhkan purkamisessa ja siksikin on lykätty esimerkiksi leikkauksia vuosiakin.
Kyllähän nyt aika paljon saa esim. reseptejä ihan sairaanhoitajan diagnoosilla, juuri sain antibioottitipat silmiin. Kyllä hän kysyi lääkäriltä ensin käsittääkseni.
Eipä olisikaan kiinnostanut mennä terveyskeskukseen jonottamaan sen asian takia.
Tämmöisiä tarinoita Suomesta. Jopa Turkissa on omalääkäri ja lääkärille pääsee heti.
Paikkakuntien väliset erot hoitoonpääsyssä ovat liian suuria. Veetuttaa, kun jotkut naantalilaiset kehuvat, miten hoitoon pääsee päivässä ja itse ei saa edes puheluun vastausta 2 viikkoon. Sama tilanne hammashoidossa. Moni asia hoituisi ihan puhelimessa sairaanhoitajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Marssikaa päivystykseen ja unohtakaa nämä toimimattomat takaisinsoittopalvelut.
Minä jouduin päivystykseen ambulanssilla voimakkaan huimauksen vuoksi. Samaan päivystykseen, johon voi marssia kuka vain vaikka jos ei pääse läpi terkkariin ja tarvitsee antibiootin korvatulehdukseen. Odotin seitsemän tuntia ennen kuin kukaan tuli tutkimaan minua. Vaikka olin tuotu ambulanssilla. Ne jotka sinne oli tullut itse hakemaan vaikka antibioottia joutui odottamaan vielä paaaaaljon kauemmin kuin tuo seitsemän tuntia.
Ja kymmeniä tuhansia tuodaan tuohon jonoon joka vuosi lisää.
Nämäpä ei koske meitä varakkaampia kokoomuslaisia, jotka käymme yksityisellä.
t Petturi Orpo
Ja ilmeisesti takaisinsoitoissa on yksi asia per puhelu rajoitus, koska huokailevat joka kerta, kun kerron, että olisi nämä kaikki asiat. Niitä asioita, kun tahtoo kertyä, kun yhteyden saamiseen menee kuukausia.
Olen myös miettinyt, että eikö olisi helpompaa, jos voisi tuutata asiat kirjallisessa muodossa johonkin palveluun, josta ajanvaraaja voisi katsoa asiat ennen takaisinsoittoa.
Lisäkoulutetulla sairaanhoitajalla on rajattu lääkkeenmääräämisoikeus. Ei kyllä auta siinä tilanteessa kun pitäisi saada lääkärille aika uudessa oireilussa/vaivassa. Hyvä vaan että on apuna silmätulehduksissa, syylissä yms. mutta kyllähän se niin on että hoidonmukainen lääkityksen tarve esim. diabeteksessa, sepelvaltimo, tai verenpainetaudissa tulee ensin lääkärin toimesta todeta. Soittorumba siis jatkuu että pääsee sinne lääkärin arvioon näytille tai voinnin heiketessä.
Vierailija kirjoitti:
Mut hei, uusi hallitus aikoo säästää sotesta miljardin vai miten se nyt oli. Kohta joutuu odottamaan soittoa kuukauden tai ne ei soita edes yhden kerran.
Ainoa paikka, josta säästäminen lopulta johtaisi tuohon, olisi lääkärikoulutus.
Vierailija kirjoitti:
Ja ilmeisesti takaisinsoitoissa on yksi asia per puhelu rajoitus, koska huokailevat joka kerta, kun kerron, että olisi nämä kaikki asiat. Niitä asioita, kun tahtoo kertyä, kun yhteyden saamiseen menee kuukausia.
Olen myös miettinyt, että eikö olisi helpompaa, jos voisi tuutata asiat kirjallisessa muodossa johonkin palveluun, josta ajanvaraaja voisi katsoa asiat ennen takaisinsoittoa.
Ei takaisinsoitoissa varmaan tuota rajoitusta ole, mutta lääkärivastaanotoissa on rajoitus että yksi asia per vastaanottokäynti. Ja jos sinulla on monta asiaa tarvisit monta vastaanottoaikaa. Eikä niitä ole tarjota kun ei ole ehkä edes sitä yhtä aikaa tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vi*ut, sanois Vatanen. Jos meet sairaalaan toimenpiteeseen, niin kyllä se on n.50€/ vrk, julkisella puolella. Ei paha, kun siihen saa lääkärin ja hoitsujen palvelut, sen lisäksi täysihoidon ruokien puolesta.
Turhsn usein siellä olleena, epilepsiakohtausteni vuoksi, niin hyvää hoitoa saanut, ja mielelläni siitä maksan tuon nimellisen summan.
Mä olen Kemistä ja tiedän, mikä on Maisa. Tiedän myös, mikä on Apotti ja mikä on Lifecare.