Työkkärin virkailija kehottaa hankinnan b-lausunnon
Olen juuri päässyt aniosidonnaiselle. Jos mulle myönnetään B-lausunto, voinko silti saada ansiosidonnaista päivärahaa? Onko tämä joku ansa saada mut pois työttömien listalta vai mitä ihmettä? Ikää on jo 61 vuotta.
Kommentit (9)
Jos saat B-lausunnon, haet sairauspäivärahaa etkä ansiosidonnaista päivärahaa (eli työttömyyskorvausta). Paitsi jos B-lausunnosta huolimatta olet valmis hakemaan ja vastaanottamaan työkykyäsi vastaavaa kokoaikatyötä. Silloin voit pysytellä päivärahalla.
Jos aiot nostaa ansiosidonnaista, haet myös työtä. Jos ei työnteko kiinnosta ja olet sairas, siirryt sairaspäivärahalle. Jos ei työnteko kiinnosta, etkä ole sairas, voit siirtyä vanhuuseläkkeelle. Jos ei työnteko kiinnosta, et ole sairas ja olet liian nuori vanhuuseläkkeelle, niin saat toimeentulotuki -40 prosenttia. Tässä ne vaihtoehdot aikalailla ovat.
Työkkärin mielestä voisin saada B-lausunnon esim. tinnituksen ja migreenin vuoksi. En koe olevani sairas, mutta voin varmaan noita asioita painottaa lääkärissä, jos siitä on jotain hyötyä minulle.
Periaatteessa haluaisin olla ihan tavallinen työtön työnhakija ja hakea kokopäivätyötä.
googlaa Työkyvyttömyys ja ansiopäiväraha
B-lausunto tarvitaan kuntoutustukeen. Sitä.varten tehdään perusteellinen selvitys terveydestä tai mielenterveydestä, ja tiedot tulee Kantaan.
Ehkä kannattaa hankkia tuo vasta, kun ansiosidonnainen loppuu.
Valtion työntekijä ajattelee aina valtion etua.
Myös osittainen vanhuuseläke on mahdollinen 61-vuotiaalle, 25% tai 50%. Se ei estä työntekoa mutta pienentää pysyvää eläkettä. Netistä löytyy tarkempaa tietoa.
oletko sairas?