Kelan kuntoutusrahan veroprosentti 25, muutosverokortillako pienemmäksi?
Osaisiko kukaan auttaa?
Juu, tiedän että pitäisi kysellä Kelasta, mutta nyt on pyhä ja seuraavat päivät olen kiinni kuntoutustoiminnassani...joten tekee mieli kysyä täällä.
Onko kenelläkään kokemusta, joka on saanut kuntoutusrahaa Kelasta. Automaattinen veroprosentti on 25, mutta Kelan sivuilla lukee, että "muutosverokortilla kuntoutusrahan ennakonpidätys voi olla alle 25 %". Olen saanut kuntoutusrahapäätöksen nyt kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. Pystynkö vielä siis laskemaan kuntoutusrahani veroprosenttia muutosverokortilla... Kuntoutusrahani määrä on laskettu olevan 39€/pvä, 25 päivältä kuussa, ja tästä vähennetään 25% verot...
Kommentit (9)
Veroprosentin määrää VEROTTAJA ei KELA.
Muutoskortilla sen saa pienemmäksi, riippuen tuen määrästä. Se hoidetaan verottajan kanssa, ei kelan. Ja pitää olla verokortti etuutta varten.
Sinulle kuuluu 0% veroa joten teetä vain verottajalla muutosverokortti
Kiitos vastauksista, täytyy siis tehdä muutosverokortti, minusta tuo verotusprosentti on suuri pienestä etuudesta. Miksiköhän tätäkin aloitusta on alapeukutettu, oliko kamalaa kysyä neuvoa, jos ei itse tiedä ja osaa...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, täytyy siis tehdä muutosverokortti, minusta tuo verotusprosentti on suuri pienestä etuudesta. Miksiköhän tätäkin aloitusta on alapeukutettu, oliko kamalaa kysyä neuvoa, jos ei itse tiedä ja osaa...
Yleensä tuille (kuten eläkkeellekin) on korkeampi vero% kuin palkalle joten välttämättä ei putoa kun yrität muuttaa
Alapeukut aloitukseen taitavat johtua siitä, että aloitus kuvaa syvää ymmärtämättömyyttä verotuksesta. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi olla verotuksesta sen verran perillä, että ymmärtäisi mikä on ennakonpidätys, mihin se perustuu, ja mikä on se viranomaistaho, jonka kanssa tätä ennakonpidätyksen suuruutta selvitellään.
Kaikissa veroasioissa vero.fi on se osoite, mistä tieto löytyy ja omavero.fi on se osoite, mistä saat verokortin.
Hae muutosverokorttia. Se menee verottajalta suoraan Kelaan. (Kela voi myös palauttaa liikaa perittyä veroa etuuksista, jos on ensin pidätetty vakioveroprosentilla.)
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku siitä, että Kelan sivuilla tosiaan lukee ihan suoraan sanottuna tuo, että muutosverokortilla voi ennakonpidätys olla pienempi. Ja silti kysytään ihan sitä samaa asiaa täällä 🤦.
Jok teet sen muutosverokortin vero.Fi kautta omaverossa ja katsot mikä tulee siellä veroprosentiksi