Miksi annat lapsesi pelata pelejä joihin hänen ikänsä ei riitä?
Tuli vain mieleeni, kun tällä viikolla töissä kuuntelin parin 6v lapsen jutustelua pelistä jota pelaavat, olivat aivan sen lumoissa ja miettivät tapahtumia, hahmoja siinä yms.
Ikäraja kys pelille on 12v ja he siis 6v.
Kyllä, otan asian puheeksi kys lasten vanhemman kanssa kunhan näen heidät, nyt hakijoina ollut muut kuin vanhemmat, kummallakin.
Tämä vain yksi asia jota ihmettelen nykyisessä "kasvatus"kulttuurissa, veikkaanpa, että sieltä tulee vastaukseksi, "kun joku muukin" tai "kun PirkkaAmalda niin halusi sen pelin".
Kommentit (98)
Trolliavaus? K-12 pelithän on ihan nössökamaa. Aikuisen valvonnassa 11 vuotias voi jo kokeilla sellaista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautapeleissäkin on ikäsuositukset, ja niillä tarkoitetaan vaikeustasoa. Monesti sama juttu videopeleissä, kannattaa katsoa MIKSI se ikäraja on laitettu, eikä sokeasti kieltää 10-vuotiaalta K-12 peliä🙄
Ylipäätään kaikki K12-16 on mielestäni kenen tahansa lapsen pelattavissa, riippuen sisällöstä. GTA:ta ei pitäisi edes aikuisten pelata.No tämä juuri. Pelien ikärajat ennen k-12 on todellakin vain vaikeustasoa. K-12 sit *lievää ei-realistista väkivaltaa*. K-16 ja k-18 pelit on sit aikuisten pelejä.
Pelien ikärajat pitäisi uusia kyllä. Kukaan 6-vuotias pelaa Pikkukakkosen muistipeliä tai Pikkulia.
7
No minun 6 vuotias pelaa Pikkukakkosta ja Pikkulia.
Varmasti on tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapset saaneet pelata sellaisia pelejä, joissa ikäraja on muun kuin väkivallan tai seksuaalisen sisällön vuoksi korkeampi kuin oma ikä.
Katsotaan aikuisina läpi pelit ja sit arvioidaan aina yksilöllisesti.
Minusta tuo sun ajatusmaailmasi on melko kapea ajatellen että olet ilmeisesti kasvatuksen ammattilainen.
Minusta sinun ajatusmaailmasi on järkyttävä ajatellen, että olet ilmeisesti pienten lasten äiti !
Saat ajatella niin. Mine graft esimerkiksi, mitä mieltä siitä olet?
En mitään mieltä, en tiedä mikä se on. Varmaan jokin väkivalta/ seksi peli. Niitähän teillä lapset pelaa?
😂 Et tiedä ja silti paasaat. Ei kuule pelaa, etkö osaa lukea?
Tiedätkö itsekkään? Minua ei kyllä oikeastaan kiinnosta. Eikä minun lapsiakaan. Meillä on muita harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ainakin eskarilaiset pelaa ihan kaikki toca bocaa, robloxia ja minecraftia.
Robloxia meillä ei saa pelata, koska sitä pelatessa ei voi oikeasti tietää mihin peliin eksyy. Mine taas meillä ihan ok, en tajua sen ikärajaa ollenkaan. Toca Bokaa en tiedä.
Se on Toca boca ja ikäraja on 4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautapeleissäkin on ikäsuositukset, ja niillä tarkoitetaan vaikeustasoa. Monesti sama juttu videopeleissä, kannattaa katsoa MIKSI se ikäraja on laitettu, eikä sokeasti kieltää 10-vuotiaalta K-12 peliä🙄
Ylipäätään kaikki K12-16 on mielestäni kenen tahansa lapsen pelattavissa, riippuen sisällöstä. GTA:ta ei pitäisi edes aikuisten pelata.No tämä juuri. Pelien ikärajat ennen k-12 on todellakin vain vaikeustasoa. K-12 sit *lievää ei-realistista väkivaltaa*. K-16 ja k-18 pelit on sit aikuisten pelejä.
Pelien ikärajat pitäisi uusia kyllä. Kukaan 6-vuotias pelaa Pikkukakkosen muistipeliä tai Pikkulia.
7
Varmasti on tyytyväinen.
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapset saaneet pelata sellaisia pelejä, joissa ikäraja on muun kuin väkivallan tai seksuaalisen sisällön vuoksi korkeampi kuin oma ikä.
Minusta tuo sun ajatusmaailmasi on melko kapea ajatellen että olet ilmeisesti kasvatuksen ammattilainen.
Minusta sinun ajatusmaailmasi on järkyttävä ajatellen, että olet ilmeisesti pienten lasten äiti !
En mitään mieltä, en tiedä mikä se on. Varmaan jokin väkivalta/ seksi peli. Niitähän teillä lapset pelaa?
Tiedätkö itsekkään? Minua ei kyllä oikeastaan kiinnosta. Eikä minun lapsiakaan. Meillä on muita harrastuksia.
Niin on muillakin harrastuksia. Luulet vaan olevasi jotenkin erityinen. Minecraft on tosi kehittävä peli muuten, kannattaisi tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on muillakin harrastuksia. Luulet vaan olevasi jotenkin erityinen. Minecraft on tosi kehittävä peli muuten, kannattaisi tutustua.
Ok. Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
Varmasti on tyytyväinen.
Kyllä on.
😅 Varmasti. Miksi sun lapsi ylipäätään pelaa mitään, jos pelit on sit samoja kuin 3-vuotiailla? Meillä ei pelattu ollenkaan 3-5-vuotiaina ja sit 6-vuotiaalle ei olisi tullut mieleenkään antaa jotain Pikkulia.
Paljonkohan olisi ikäraja, jos Samantha Fox strip poker julkaistaisiin tänä päivänä :P
Skidi lukee sujuvasti engelskaa luus vuotiaana - JÄNNÄÄ! pORVOO-AIRLINES?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot äidit antavat lapsilleen ruutuaikaa, että itse saavat roikkua aaveellä.
Jaa, mitäs sun lapset tekee nyt?
Poikani rakentaa omakotitaloa perheelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
Varmasti on tyytyväinen.
Kyllä on.
😅 Varmasti. Miksi sun lapsi ylipäätään pelaa mitään, jos pelit on sit samoja kuin 3-vuotiailla? Meillä ei pelattu ollenkaan 3-5-vuotiaina ja sit 6-vuotiaalle ei olisi tullut mieleenkään antaa jotain Pikkulia.
Lapsi itse haluaa niitä pelata. Ehkä parin viikon välein pelaa vähän aikaa. En ole kieltänyt tai sanonut ettei saa pelata. Miksi pitäisi kieltää, en nyt ymmärrä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan olisi ikäraja, jos Samantha Fox strip poker julkaistaisiin tänä päivänä :P
Legendaarinen peli. Kuusnepalla puhki pelattu klassikko.
Kai sitä jotkut vanhemmat luulevat muksujensa olevan viisaampia kuin ovatkaan ja onhan se helpompaa kun lyövät pelaamaan ettei tarvitse mitään muuta virikettä lapselle keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä jotkut vanhemmat luulevat muksujensa olevan viisaampia kuin ovatkaan ja onhan se helpompaa kun lyövät pelaamaan ettei tarvitse mitään muuta virikettä lapselle keksiä.
Ei se että saa joskus pelata, tarkoita sitä että jatkuvasti pelaa tai ei olisi muuta virikettä.
Neanderthalensis kirjoitti:
Skidi lukee sujuvasti engelskaa luus vuotiaana - JÄNNÄÄ! pORVOO-AIRLINES?
Mutta äippä ei osaa edes suomen kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Me pelattiin lapsina ihan samalla tavoin eikä meistä kasvanut kieroon yksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
Varmasti on tyytyväinen.
Kyllä on.
Lapsi itse haluaa niitä pelata. Ehkä parin viikon välein pelaa vähän aikaa. En ole kieltänyt tai sanonut ettei saa pelata. Miksi pitäisi kieltää, en nyt ymmärrä tätä.
Lisään tähän vielä, että meillä lapset saa olla lapsia. Saa leikkiä ja pelata. Ei tarvitse olla iso ja kasvaa nopeasti. Lapsuus on muutenkin lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me pelattiin lapsina ihan samalla tavoin eikä meistä kasvanut kieroon yksikään.
Mä opiskelin 2000-luvun alussa ja silloin oli kauhea haloo pelien haitallisuudesta. Silloin julkaistuin tutkimuksia, joissa peloilta leikattiin siivet. Ehkä ne, jotka edelleen pitävät pelejä vain haitallisina, ovat koulunsa käyneet ennen tuota.
7