Kysytäänkö koulussa vieläkin vanhempien ammatteja?
Muistan kun siivoojaäitiäni hävetti niin ettei hän koskaan kirjoittanut koulun papereihin todellista ammattiaan vaan se sijaan hän laittoi ammatikseen lastenhoitajan, kun oli sitä työtä joskus nuorena tehnyt.
Kommentit (41)
Olen pienessä kyläkoulussa töissä. Olen siis itse tullut suurehkostakaupungista. Ihmettelen, miten tärkeää toisten opettajien on tietää, kuka on kenenkin lapsi ja sisarus. Vanhempien ammatit myös selvitetään tarkkaan. Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhin lapseni on mennyt kouluun kolmekymmentä vuotta sitten. Eli viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, kun omat lapset ovat olleet koulussa, ei ole kysytty.
Mun lapsi on nyt ysillä ja pari kertaa on kysytty vanhempien koulutusta: paperissa piti rastittaa koulutusaste.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienessä kyläkoulussa töissä. Olen siis itse tullut suurehkostakaupungista. Ihmettelen, miten tärkeää toisten opettajien on tietää, kuka on kenenkin lapsi ja sisarus. Vanhempien ammatit myös selvitetään tarkkaan. Miksi ihmeessä?
Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole.
Millä tahansa työpaikalla jutellaan muista ihmisistä kuten asiakkaista. Kaupan myyjät puhuvat asiakkaan poistuttua, että tiesitkös tuon tyypin. Opettajille oppilaat on hyvin arkinen ja yhteinen puheenaihe. Oppilaista pitääkin puhua tietenkin. Ja välillä oppilaista jutellaan sitten myös perhetaustojen näkökulmasta.
Varsinkin, jos oppilaalla ilmenee hankaluuksia tai vaikeuksia kuten lintsaamista tai toistuvaa myöhästelyä tai läksyjen laiminlyöntiä, niin laki velvoittaa koulun tarttumaan tilanteeseen. Sitten koululla perustetaan työryhmiä, joihin toki pyydetään myös vanhempia mukaan. Mutta koulun jossain määrin pitääkin olla selvillä oppilaitten taustoista, jotta oppilaita kyettäisiin tukemaan. Tässä luonnollisesti on vaitiolovelvollisuus mukana.
Terveisin ope
Oli pakko kysyä lapselta tietääkö ammattiani. Ei hän osannut sanoa. Eikä selittää mitä teen työkseni. Osasi sanoa mitä yritys tekee jossa olen.
Olen assistentti. Vaikka osaisi sen opettajalle kertoa niin ei se opettajakaan tietäisi mitä teen.
Tällä viikolla oli juuri koulun vierailu yrityskylään, sitä ennen oli kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, mutta joskus vanhemmille tulee yllätyksenä, ettei lapsi ulkopuolisen kysyessä tiedä (tai ei muistu mieleen) vanhempiensa ammattia. Asia selkiytyy lapsen kasvaessa.
Ei mun lapset ainakaan tiedä
Kuinkahan monen lapsen äiti on seksityöläinen?
Tietääköhän seksityöläisen lapsi äitinsä ammatin?
Seksityöläisen lapsi ennen pitkää lukee iltalehtiä ja huomaa sieltä, että jutuissa kerrotaan ihan samanlaisista tyypeistä kuin äiti ja että työtä kehutaan mukavaksi ja itsenäiseksi ja hyväpalkkaiseksi kaikin puolin hienoksi työksi. Lapsi ajattelee, että tuossapa houkutteleva ammatti sitten, kun kasvan isoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhin lapseni on mennyt kouluun kolmekymmentä vuotta sitten. Eli viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, kun omat lapset ovat olleet koulussa, ei ole kysytty.
Mun lapsi on nyt ysillä ja pari kertaa on kysytty vanhempien koulutusta: paperissa piti rastittaa koulutusaste.
Eihän
Mitäs kun ammatit vaihtuu niin usein
Vierailija kirjoitti:
Kysytään, koska vanhempien koulutustausta vaikuttaa lapsen koulumenestykseen. Näin voidaan seuloa ne lapset, jotka tulevat tarvitsemaan erityistä tukea oppimiseensa.
Höpö höpö
Kysyy. Muistan kun pojan piti jossain tehtävässä kertoa mitä hänen vanhempansa ja isovanhempansa tekee työkseen. No me kaikki ollaan eläkkeellä eikä tehdä mitään erikoista muuta kuin ollaan ja elellään. Oli vähän noloa.
Vierailija kirjoitti:
Parkkipaten parkkihenkilö, sakottaa
Nice
.
Miten nämä kehtaavat ajaa parkkipaten autolla? Itse en uskaltaisi
Lapselle aika noloa, jos vanhempi kuskaisi firman autolla kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko kysyä lapselta tietääkö ammattiani. Ei hän osannut sanoa. Eikä selittää mitä teen työkseni. Osasi sanoa mitä yritys tekee jossa olen.
Olen assistentti. Vaikka osaisi sen opettajalle kertoa niin ei se opettajakaan tietäisi mitä teen.
Päivähoidossa emme tiedä vanhempien ammattia/työpaikkaa eikä sitä kysytä. Yhteystietolomakkeessa saattaa olla työpaikan sähköpostiosoite, muttei sekään nyt kerro ammatista mitään. Lapsi saattaa kertoa äidin tekevän tietokoneella töitä kotona, muttei tiedä, mikä on äidin ammatti.
Jos lapsi on jatketussa tai ympärivuorokautisessa päivähoidossa, työpaikka/ammatti tulee toki puheeksi kun suunnitellaan lapsen hoitoaikoja.
Koulussa vanhempien ammatteja ei kysytä. Asia ei meille opettajille kuulu.
On kuitenkin hyvä ymmärtää se, että koulu on lasten työpaikka, jossa on paljon sosiaalisia suhteita, ohjattua ja ohjaamatonta toimintaa. Lapset puhuvat asioistaan, vaikkei niitä edes kysyttäisi. Joskus lapset jopa huutavat ääneen kotiasioistaan. Usein me opettajat kuulemme kaikenlaisia kotiasioita ihan siinä sivussa.
Usein täytyy miettiä, onko lapsen kertoma totta vai tarua. Toisten lasten kohdalla jutut eivät aina ihan ole todenmukaisia. Arviointi todenmukaisuudesta jää kuulijan vastuulle. Sama juttu on kotona. Ei kannata ihan kaikkea suodattamatta uskoa, mitä lapsi koukusta kertoo. Ehkäpä opettaja ei sittenkään ole vaatinut lasta kertomaan vanhempansa ammattia...
Vierailija kirjoitti:
Kysytään, koska vanhempien koulutustausta vaikuttaa lapsen koulumenestykseen. Näin voidaan seuloa ne lapset, jotka tulevat tarvitsemaan erityistä tukea oppimiseensa.
Ei kysytä. Se loppui jo joskus 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Siinä oli huvittaviakin piirteitä, kun näissä oppilasilmoituslomakkeissa joku armeijan lentokoneasentaja oli lentokonehuoltoupseeri ja rajavartioston apulaiskomentaja oli rajamies.
Olihan tuo typerää ja opettajan asenteellisuuskin paljastui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parkkipaten parkkihenkilö, sakottaa
Nice
.
Miten nämä kehtaavat ajaa parkkipaten autolla? Itse en uskaltaisiLapselle aika noloa, jos vanhempi kuskaisi firman autolla kouluun.
Ei firman autolla saa omia lapsia kuskata kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo typerää ja opettajan asenteellisuuskin paljastui.
Eihän koulu ole mikään umpio, josta ei ole yhteyksiä ulkopuolelle. Kyllä vanhempien ammatit tihkuvat myös opettajien tietoon ja osa vanhemmista on naapureita ja muuten vaan tuttuja. Kyllä johtajien ja muissa johtavissa asemissa olevien lapset kailottavat vanhempiensa ammatit julki. Jotkut taas eivät tiedä. Yhteistä kaikkien oppilaiden vanhemmille on, että he oppilaiden mukaan ainakin tekevät paljon tärkeämpää työtä ja tienaavat paljon paremmin kuin opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Monellako nykyään on ammatti? Pitkäaikaistyöttömiä on todella paljon.
Kyllähän työttömälläkin voi olla ammatti.
Ei ole suoraan kysytty. On kyllä pyydetty vanhempia koululle kertomaan työstään ja vinkkaamaan, jos heidän työpaikalleen voi tulla tutustumaan (ei tet-juttuja vaan retkelle). Juu, aika hiljaista näin sijoittajana.
Kuinkahan monen lapsen äiti on seksityöläinen?
Tietääköhän seksityöläisen lapsi äitinsä ammatin?