Viekö huostaanottajat lasten rahat, jos on esim lahjoituksina tilillä?
Noihan saa hirveästi rahaa... ovista ja ikkunoista tulvii. Silti lasten kunto vain huonontuu noissa paikoissa.
Minne ne lasten rahat oikein tuhlataan?
Kommentit (13)
Huostaanottaja on hyvinvointialueen sosiaalityöntekijä. En keksi millä konstilla saisi lapsen tai nuoren rahat itselleen. En usko, että sos tt myöskään saisi rahaa ovista ja ikkunoista. Kiinteä palkkahan sossuilla on.
Miten voidaan "lääketieteellisin perustein" viedä lapsi pois. Sitten kun lapsi ikävöi itsensä kipeäksi, aletaan jossain kohtaa DIJAKNOSOIDA.
En usko että on kovin tavallista, että sijaishuoltolaitoksen henkilökunta tai sijaisperheen aikuinen kavaltaisi lapsen rahoja. Tyypillisesti on varmaan aika pienet summat ja sitten taas jos vaikka perinyt isomman summan niin siellä on joku viran puolesta edunvalvojana. Ja kovin monella ei ole yhtään mitään asiaa lapsen tai nuoren tilille noin ylipäätään.
Suurin minun tiedossa oleva seikka, joka kaventaa nuoren omia rahoja on se, ettei vanhempi maksa elareita sovitusti (hyvin monella tämä) tai että nuorella on maksettavanaan vahingonkorvauksia (ei niin monella, mutta sitten taas vaikuttaa hyvin merkittävästi).
Onnekkaimmilla (no tavallaan eivät ole onnekkaita, mutta ehkä saatte kiinni) on jokin erityinen etuus, joka kartuttaa omaisuutta hiljalleen. Esimerkiksi menehtyneen huoltajan kautta saatava eläke - ja kyllä, toki elävä ihminen on parempi mutta jos isä lusii eikä maksa elareitaan vs. kuolee ja lapsi alkaa saada orvoneläkettä, niin tilanne on aika eri itsenäistyessä.
Sitten taas oma lukunsa on se, kuinka monelle sijoitetulle on oikeasti hyväksi, että on isompi omaisuus kun täysi-ikäistyy. Jos ei ole edunvalvojaa, niin se on turhan usein rällätty hetkessä.
Ei jumalauta mikä tollo tämä aloittaja!😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Miten voidaan "lääketieteellisin perustein" viedä lapsi pois. Sitten kun lapsi ikävöi itsensä kipeäksi, aletaan jossain kohtaa DIJAKNOSOIDA.
No vaikka siten, että diabeetikkolapselle ei anneta insuliinia vaan jotain kuhnekylpyjä.
Ei toisten pankkitileille pääse kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa olet. Koskee myös muita henkilökohtaisia viestimiä.
Hakkeri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään
Kyllä pääsee. Esimerkiksi minun lapseni tililtä ns. itsenäistymisrahoista maksettiin omalle tililleni hänen autonsa verot kuittia vastaan heti (en ollut huoltaja vaan äidiltään otettiin pois). Lapsi oli tuolloin 17 vuotias ja auton verot (sekä vakuutukset) minun nimilläni. Ostin myös sen auton hänelle. Kyllä sosiaali heidän tileilleen pääsee mutta jokainen euro pitää selittää.
Vierailija kirjoitti:
Huostaanotettujen lasten rahat, jos on vaikka mummolta saatu tai perintöä, ovat tietenkin lasten omia rahoja. Ei kukaan niihin koske. Sen sijaan lapsilisät, elatustuet, mahdolliset opintotuet, vammaistuet jne. Kerätään kunnalle lapsen itsenäistymisvaroihin, jotka lapsi saa ollessaan jälkihuollon asiakkaana 18- 25 -vuotiaana.
Huostaanotetuille lapsille määrätään sangen usein edunvalvoja, jolla on valta tehdä valvottavan omaisuudelle mitä haluaa. Yleensä asioista pitäisi keskustella valvottavan kanssa, mutta edunvalvojat harvoin tekevät niin.
Itse olin pari 2000-luvulla sijoitettuna melkein kolme vuotta, mutta palasin kotiin ennen täysi-ikäistymistä. En saanut mitään itsenäistymisrahaa. Muistaakseni lapset saivat 17-v alkaen isompaa viikkorahaa itsenäistymisrahana.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin pari 2000-luvulla sijoitettuna melkein kolme vuotta, mutta palasin kotiin ennen täysi-ikäistymistä. En saanut mitään itsenäistymisrahaa. Muistaakseni lapset saivat 17-v alkaen isompaa viikkorahaa itsenäistymisrahana.
Itsenäistymisrahan saa kun täyttää 18v. Meillä sai lapsi, joka ei ollut enää huostassa ja irtisanoi jälkihuoltonsa, 700e veronpalautuksia ja samoin sai yhä jäkihuollossa oleva sisarensakin. Ei tiedetä mitä nämä rahat on.
Huostaanotettujen lasten rahat, jos on vaikka mummolta saatu tai perintöä, ovat tietenkin lasten omia rahoja. Ei kukaan niihin koske. Sen sijaan lapsilisät, elatustuet, mahdolliset opintotuet, vammaistuet jne. Kerätään kunnalle lapsen itsenäistymisvaroihin, jotka lapsi saa ollessaan jälkihuollon asiakkaana 18- 25 -vuotiaana.