Mahdollinen raskaushepatoosi
Minulla on n. viikon ajan esiintynyt inhottavaa kutinaa. Kävin verikokeissa ja maksa-arvo ALAT on noussut yli viitearvon. Sappihappoarvo on kuitenkin edelleen normaali. Voikohan kyse olla siltikin raskaushepatoosista, onko kenelläkään kokemusta tai tietoa?
Kommentit (8)
Jos kutittaa niin kyllä. Itsellä se alkoi kutinalla ja yltyi pikku hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutittaa niin kyllä. Itsellä se alkoi kutinalla ja yltyi pikku hiljaa.
Kutittaa lievästi, mutta aika erikoisella tavalla, vähän niinkuin kihelmöiden/polttelemalla...En tiedä, mistä muustakaan syystä tuo alat arvo voisi raskaana nousta, osaako kukaan sanoa?
Mitäpä lääkäri sanoi tuosta?
Raskaushepatoosi on vakava asia, luottaisin lääkärin arvioon.
Mulla on ollut raskaushepatoosi, mutta se alkoi oireilemaan voimakkaasti yhdessä yössä ja maksa-arvot olivat yli 500. Eli en tiedä vastausta kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut raskaushepatoosi, mutta se alkoi oireilemaan voimakkaasti yhdessä yössä ja maksa-arvot olivat yli 500. Eli en tiedä vastausta kysymykseen.
Lääkärille en ole asian suhteen vielä päässyt, vaan neuvolassa seurataan asiaa...Ap.
Liity Facebookissa Raskaushepatoosi-ryhmään. Saat vertaistukea ja erinomaista tietoa. Mulla oli kans se. Alkoi kutinalla ja hiljalleen arvot hiipi ylemmäs. Varaudu käynnistykseen laskettuna aikana tai jo ennen sitä. Yliaikaisilla on olemassa kohtukuoleman riski mutta sitä ei Suomessa kannata stressata. On niin hyvä seuranta ja hyvät lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärille en ole asian suhteen vielä päässyt, vaan neuvolassa seurataan asiaa...Ap.
Onko neuvolan tarkka edes keskustellut asiasta lääkärin kanssa? Sun tilanteessa haluaisin puhua lääkärin kanssa, riippuen toki kuinka paljon maksa-arvot ovat kohonneet.
Kutina voi johtua monesta muustakin syystä, mutta näin maallikkona mietin voiko raskaushepatoosi "kyteä" pidempään vähän kohonneilla arvoilla ja sitten lähteä isoon nousuun. Omassa tapauksessa iho oli kutissut jonkun verran jo aiemmin, mutta en osannut erottaa sitä muutenkin atooppisen ihon kutinasta kuin vasta kun tilanne oli akuutti.
T. Raskaushepatoosin kokenut
Up