Ex-puolison väkivalta
Mitä tekisit sivullisena? Nainen on kertonut ex-puolison lyövän ja olevan muutenkin väkivaltainen häntä kohtaan. Ko. naisella ja miehellä on yhteishuoltajuus. Nainen on kertonut näitä juttuja lähipiirilleen muutamaankin otteeseen, mutta ei ikinä tee rikosilmoitusta. Minulle hän ei ole kertonut ja en tunne tätä naista syvällisesti, mutta lähipiiristä on näytetty minulle näitä hänen lähettämiään viestejä. Kyseessä ovat exät, joten varmuutta totuudesta ei ole. Joitain kuvia on.
Mitä tekisit tilanteessa sivullisena? Olen pohtinut lastensuojeluilmoitusta, mutta se saattaisi tuoda hankaluuksia naisellekin ja aiheuttaa heille kostotoimenpiteitä. Lisäksi en haluaisi tavallaan sivullisena olla se, joka toimii. En haluaisi saattaa lähipiiriä hankalaan asemaan. Ja myös kyse on vanhempien väleistä, eli ei liity varsinaisesti lapseen. Lapsen ei pitäisi kuitenkaan joutua kärsimään asiasta esim. menettämällä isänsä tapaamisoikeutta. Toisaalta ko. nainen asettaa hankalaan asemaan lähipiirin, joka on kontaktissa molempiin vanhempiin. Koska hän ei itse tee rikosilmoitusta tai vie asiaa muutenkaan eteenpäin, muiden täytyy pohtia, mitä pitäisi tehdä.
Kommentit (8)
Varmaan jokin viranomaisilmoitus olisi paikallaan.
Olen vähän huolissani, jos tähän naiseen sattuu joku päivä pahemmin ja on lehtiotsikoissa. Mutta en tiedä, mikä olisi oikea tapa toimia.
Onko mies väkivaltainen yhä eron jälkeenkin?
Kuulostaa todella vakavalta ja voi päättyä huonosti otsikoihin.
Outoa että sivulliset puuttuvat siihen, jos vieras käy kimppuun kadulla, mutta eivät siihen, jos tuttu tekee niin yksityistiloissa. Lähisuhdeväkivaltaan pitää puuttua aktiivisemmin, ei saa vain jäädä seuraamaan sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko mies väkivaltainen yhä eron jälkeenkin?
Kuulostaa todella vakavalta ja voi päättyä huonosti otsikoihin.
Outoa että sivulliset puuttuvat siihen, jos vieras käy kimppuun kadulla, mutta eivät siihen, jos tuttu tekee niin yksityistiloissa. Lähisuhdeväkivaltaan pitää puuttua aktiivisemmin, ei saa vain jäädä seuraamaan sivusta.
Kyllä, erosta on jo aikaa yli vuosi. Mitä itse tekisit? En ole tosiaan tämän naisen lähipiiriä itse, vaan pikemminkin tuttu. Ap
Eli ei ole sinun asiadi millään tavalla miettiä juoruja tutun tutuista.
Väkivalta äitiä on väkivaltaa myös lasta kohtaan. Ruotsissa tosta jiutuu oikeuteen. Mä tekisin lasun.
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole sinun asiadi millään tavalla miettiä juoruja tutun tutuista.
Niin siis ei ole juoruja, vaan tämän naisen lähettämät viestit. Asia vaivaa minun lähipiiriäni ja minuakin. Juuri siksihän nyt tässäkin pohdin, mitä tarkalleen pitäisi tehdä. Kun lasustakin voi seurata myös ongelmallisia asioita.
Vaikea juttu.