Iskä, voiko tästä mitenkään selvitä? Pekan poika masentui kannabispsykoosin jälkeen ja teki itsemurhan
Kommentit (8)
Poika ei saanut tarvitsemaansa hoitoa
Viikkoa ennen itsemurhaa hän kysyi isältään kymmeniä kertoja: Iskä, voiko tästä mitenkään selvitä?
Kun hänellä kotiutumisen jälkeen alkoi masennus, hän olisi halunnut hoitoon takaisin, mutta sinne ei mennä noin vain. Hädässään hän ei saavuttanut tarvitsemaansa hoitoa, Pekka suree.
Jannen ruumis tuhkattiin Tampereen Vatialassa, ja Pekka-isä kuljetti uurnan hänen kotikaupunkiinsa Joensuuhun, missä pidettiin Jannen siunaustilaisuus ja uurnan hautaanlasku.
Lääkeyhtiöt pelkäävät, että ihmiset voisivat alkaa kasvattamaan lääkkeitä unettomuuteen, masennukseen, stressiin jne. kotonaan, nyt kun tuo kannabisaloite eteni eduskuntaan.
Kuinkahan monta itsemurhaa tehdään vuosittain humalassa? Kannabiksen vastustajille kelpaa kaikki mitä voi keksiä kannabiksen haitaksi. On huomattu että hätä on melkoinen kun enemmistökään ei enää rankaisisi kannabiksen käytöstä.
Kannabiksen maahantuojat ja kasvattajat ei kun tyrmään ja avain pois! Ovat tuhonneet jo tarpeeksi monta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta itsemurhaa tehdään vuosittain humalassa? Kannabiksen vastustajille kelpaa kaikki mitä voi keksiä kannabiksen haitaksi. On huomattu että hätä on melkoinen kun enemmistökään ei enää rankaisisi kannabiksen käytöstä.
Henkirikoksista ainakin 70% tehdään humalapäissään. Lisäksi alkoholi aiheuttaa vuosittain n. 2000 ihmisen kuoleman Suomessa.
Lässynlässyn alkoholiderailaajat vauhdissa
Mä tapasin jannen niemessä, se tapettiin vainoamalla nollatoleranssilla tarjoamatta mitään tilalle muuta kun yksin oloa, 'ttu että kehtaatte käyttää jannen muistoa näin. Kuvottavaa ja surullista.
https://www.apu.fi/artikkelit/iska-voiko-tasta-mitenkaan-selvita-pekan-…
Kannabispsykoosi ja masennus
Tampereella asunut Janne oli jo vapautumisen jälkeen itse yrittänyt päästä takaisin hoitoon. Hän oli kannabiksen pitkäaikaisen käytön seurauksena sairastunut ensin psykoosiin ja sen jälkeen masennukseen.
Epätoivon tilassa Janne ei nähnyt vaihtoehtoa itsemurhalle.
Hän oli ollut 67 viikkoa laitoshoidossa Nokian Pitkäniemessä. Mielestäni hänet kotiutettiin aika keskeneräisenä. Toki hän oli muuttunut ja palautunut aika normaaliksi. Hoitopalaverissa ennen kotiin lähtöä lääkäri kuitenkin neuvoi häntä olemaan varovainen, koska usein kannabispsykooseja seuraa syvä masennustila, Jannen isä Pekka Matilainen sanoo.
Jakson aikana Janne tosin oli karannut hoidosta kolme kertaa.
Minä olin aina puhuttamalla saanut hänet palaamaan hoitoon. Joka kerta karatessaan Janne otti minuun yhteyttä.
Jannen päästyä hoidosta isä ja poika pitivät yhteyttä päivittäin. Jannen masennukseen ja epätoivoon eivät enää tehonneet mitkään sanat.