Miten voi olla niin dementti, että ei muista, missä asuu?
Naapurirapun 75-vuotias nainen hortoili taas toisen kerrostalon pihalla etsien kotiaan, jossa hän on asunut vuosikymmeniä.
Kommentit (30)
Pitkälle edennyt Alzheimer. Voi olla muukin muistisairaus.
Mitenkäs ne laitospaikat? Ne on ajettu aika alas.
Sairastumalla etenevään muistisairauteen.
Onko joku läheinen tietoinen siitä, ettei kys. rouva pärjää enää omillaan? Voisit tehdä huoli-ilmoituksen.
Ehkä tämä ongelma vielä ratkaistaan. Lääketiede kehittyy kovaa vauhtia.
Miten voi olla niin tietämätön että kysyy tällaista?
Helposti. Muistisairauden ollessa pitkällä, ei edes muista kuka itse on.
Vierailija kirjoitti:
Sairastumalla etenevään muistisairauteen.
Onko joku läheinen tietoinen siitä, ettei kys. rouva pärjää enää omillaan? Voisit tehdä huoli-ilmoituksen.
On tehty, mutta toisinaan hän onnistuu valitettavasti silti karkailemaan kotoaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia Suomeenkin, kiitos!
Kyllä . Kauhistellaan kallistuvaa sotehimmeliä ja hoitoon ei pääse mutta ei anneta ihmisen itse päättää haluuko kituttaa loppuelämän kun tietää mitä tuleman pitää . kaksinaismoralismia. Ihmisen elämä on tärkeä , ja paskat jos sairastut ja vakavasti , apua ei saa mistään , missä ihmisen arvostus silloin on .
Et kai tosissas kysy. Joillakin syynä voi olla voimakas lääke, kuivuminen, ei ole syönyt/juonut tarpeeksi, voi olla sairaus tai tila joka on väliaikainen, muistisairaus(?), kuume tai virus, väsymys tai uupumus, omaiset ei paikalla tai muu syy. Ei auta kuin ohjata kotiovelle, onko joku apuna tai ranneke. Hissi voi olla vaarallinen jos henkilö ei muista mitään, osa kai muistaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Melko nuori muistisairaaksi.
Ei se ikää katso. Dementia voi tulla vaikka 30-vuotiaalle. Toki se on harvinaisempaa kuin dementia 80-vuotiaalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä ongelma vielä ratkaistaan. Lääketiede kehittyy kovaa vauhtia.
Ehkä pitäisi panostaa ennaltaehkäisyyn. Nykyinen ravinto rapauttaa aivot ihan kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sairastun tuommoiseen tautiin, hoitelen itseni päiviltä tarpeeksi ajoissa. Se ei ole enää mitään ihmisarvoista elämää, kun ei edes muista, kuka on.
Vierailija kirjoitti:
Melko nuori muistisairaaksi.
Esimerkiksi laulaja Carola kuoli 56-vuotiaana nopeasti edenneeseen Alzheimerin tautiin. Muistisairaudet eivät ole vain 80+ ikäisten tauteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairastun tuommoiseen tautiin, hoitelen itseni päiviltä tarpeeksi ajoissa. Se ei ole enää mitään ihmisarvoista elämää, kun ei edes muista, kuka on.
Voit aika paljon itse vaikuttaa siihen jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Muistisairauden ollessa pitkällä, ei edes muista kuka itse on.
Tai muistaa itsensä sieltä kaukaa menneisyydestä. Ja elää siellä.
Yksi tuttu kertoi "taistelustaan" muistisairaan isänsä kanssa. Isä oli innokas linja-auton käyttäjä ja löytyi milloin mistäkin. Ei hoitopaikkaa löytynyt, kun oli vaimo "joka voi hoitaa" eikä isän mielestä ollut edes sairas.
Huoli oli tutulla aikamoinen isästään. Oma työ, pienet lapset...
Sitä se muistisairaus teettää .