Saako väsymyksen takia sairaslomaa?
Väsyneenä on sama kuin jos olisit 0.5 promillen kännissä sanotaan. Kännissä ei saa työskennellä eikä ajaa autoa. Saako siis sairaslomaa jos menen lääkärille ja sanon että olen väsynyt ja tarvitsee lomaa kun en jaksa työskennellä?
En vain saa unta vaikka kuinka yritän. Seuraavana päivänä sen huomaa kun on ihan pihalla eikä pysty millään suoriutumaan töistä 100 prosentin varmuudella. Huomaan olevani väsyneenä suorastaan hengenvaarallisen huolimaton töissä. Ei vaan aivot toimi oikein silloin. Lääkäreiltä olen yrittänyt saada apua siihen mutta antavat vain reseptin nukahtamislääkkeeseen joka ei auta mitään.
Mitä minun pitäisi oikein tehdä?
Kommentit (14)
Sanot lääkärille, että tarvit sairaslomaa jotta saat nukuttua. Jos et ole masentunut, sano myös se lääkärille. Olet vain unen puutteen takia väsynyt.
Väsymykseen voi olla syy, joka voi olla sairaus, josta voi saada sairaslomaa. Pelkkä väsymys ei ole välttämättä sairaus, jos ei vaan nuku tarpeeksi tai elämäntilanne on muuten väsyttävä. Nää perusjutut eka kuntoon. Unettomuutta voi hoitaa jos se ei aiheudu jostain sairaudesta. Elintavat ja unilääkkeet alkuun, sitten tutkimuksiin ellei auta.
Sain lomaa, mutta meni kuitenkin nimikkeellä masennus. Vaikka olin vain väsynyt. Toisaalta sit kuitenkin suostuin ottamaan mas.lääkkeet ihan kokeilumielessä ja olen nukkunut sen jälkeen oikein hyvin, muutenkin paljon parempi olo.
Kilpirauhasen vajaatoiminta? Pyydä lähete labraan verikokeisiin.
Jotain muutosta pitäisi tehdä. Joko työn tai vapaa-ajan käytön suhteen. Sairausloma ei auttaisi kuin hetkellisesti. Eli onko ratkaisu lyhentää työpäivää, harrastaa enemmän liikuntaa, vai keskittyä rentoutumiseen jotta saisit nukuttua. Jos työsi on liian kuormittavaa voisit harkita muuta työtä.
Tottaksi saa. Diagnoosi voi olla ihan väsymys, unettomuus tai vaikka uupumus. Ei väsymys tee kenestäkään masentunutta. Lääkäriin mars!
Oletko koettanut muita lääkkeitä?
Itsellä imovane on ollut pelastus.
Sairasloma voi auttaa, että saat nukuttua kunnolla. Kun univelat saa levätä pois, niin unettomuus voi korjautua jo sillä.
Kannattaa poissulkea mahdollisia syitä väsymykselle. Esim. uniapnea voi aiheuttaa todella invalidisoivaa väsymystä.
Ole kiitollinen että sait nukahtamislääkkeet. Itse en saa. Eikä mulla ole ollut ikinä mitään päihde- tai lääkeongelmaa, raivoraitis olen aina ollut. Oma työterveyslääkäri ei vain usko näihin ja TK ei anna aikaa. "Mene työterveyteen".
Vierailija kirjoitti:
Sairasloma voi auttaa, että saat nukuttua kunnolla. Kun univelat saa levätä pois, niin unettomuus voi korjautua jo sillä.
Ja vaikka se ei olisi täydellinen ja lopullinen apu, unettomuuskierre tulisi saada mahdollisimman pian poikki! Jatkuessaan pitkään sitä on yhä vaikeampaa saada poikki kun menee niin pahaan ylivireystilaan.
T. Vuosien helvetin unettomuuden kanssa kokenut
Vierailija kirjoitti:
Ole kiitollinen että sait nukahtamislääkkeet. Itse en saa. Eikä mulla ole ollut ikinä mitään päihde- tai lääkeongelmaa, raivoraitis olen aina ollut. Oma työterveyslääkäri ei vain usko näihin ja TK ei anna aikaa. "Mene työterveyteen".
On tää kauheeks mennyt. Itsellä luottolääkäri yksityisellä, määrää Tenoxia jota käytän max. 2 kertaa viikossa (jokainen joutuu vähän säätämään sitä miten usein unilääkettä voi käyttää ja miten pienellä annoksella pärjää, itse olen herkkä saamaan vieroitusoireita joten hyvin tarkkaa ettei käyttö mene yli 2xviikko. Superstressaantuneena ei edes kannata ottaa kun ei auta kuitenkaan=menee hukkaan.) Joo-o jokatapauksessa, sun ainoa toivo on löytää myös hyvä yksityinen lääkäri jolla on vielä maalaisjärki tallella.
Vierailija kirjoitti:
Tottaksi saa. Diagnoosi voi olla ihan väsymys, unettomuus tai vaikka uupumus. Ei väsymys tee kenestäkään masentunutta. Lääkäriin mars!
Väsymys diagnoosilla ei saa palkallista sairauslomaa. Ja jos ei ole pystynyt nukkumaan aikoihin niin kyllä jonkinlainen tillintallin-olo on varmasti niin lähellä että voidaan sanoa masennukseksi.
Olen kuullut että väsyneelle on kirjoitettu sairauslomaa diagnoosilla masennus.