Palkka vanhempainvapaalla
Kertokahaahan! Onko työnantajani maksanut liian vähän?
TES:in (Erto yleinen runkosopimus) mukaan "Mikäli naispuolisen toimihenkilön työsuhde on kestänyt vähintään 6 kuu-
kautta, suorittaa työnantaja äitiysvapaan alusta lukien TÄYDEN palkan 3 kuu-
kauden pituiselta ajanjaksolta edellyttäen, ettei toimihenkilö muun järjes-
telyn kautta saa vastaavaa tai parempaa etua. Siltä ajalta, jolta työnantaja
suorittaa äitiysvapaan palkkaa, suoritetaan äitiysraha sairausvakuutuslain
perusteella työnantajalle."
Minä ymmärrän, että minulle kuuluu maksaa 3 x kuukausipalkkani vanhempainvapaani alusta lukien. Tarkasteluajankohta loppuu kesken kuukauden, sillä aloitin vanhempainvapaan keskeltä kuuta (olisin toki voinut aloittaa vapaan aiemminkin). Minulle on maksettu 16 päivän ajalta vain 8 päivältä palkkaa - palkkahallinnon mukaan vain "työpäiviltä". Jaksossa on lauantaita, sunnuntaita ja muutama pyhä, jolta en ole siis saanut palkkaa lainkaan. Minulle maksettiin 16 päivän ajalta vain 8 työpäivältä. Silti Kela on maksanut päivärahoja 11 arkipäivältä työnantajalleni.
Kysymys 1: Eikö minun kuuluisi saada pyhäpäiviltä ja viikonlopuiltakin kuukausipalkkaa, kerran tesissä viitataan 3 täyteen kuukausipalkkaan?
Kysymys 2.... JOS EI, millä perusteella työnantaja on pidättäytynyt maksamasta kolmelta lauantailtakin, vaikka ottaa Kela-korvauksia vastaan niiltä päiviltä, koska Kela laskee nekin arkipäiviksi.
Kela on maksanut työnantajalleni 11 arkipäivältä päivärahaa, mutta työnantajani minulle palkkaa vain 8 arkipäivältä (ei lauantailta lainkaan).
Oli aikamoinen yllätys, että kun luulee saavansa puolelta kuulta puolikkaan kuukausipalkan, sinulle onkin maksettu vain kahdeksasta päivästä.
Tarkista vielä työnantajalta, mutta kyllä varmaan sinulle kuuluisi se kolmen palkka.
Jos vapaasti on alkanut, vaikka 15.4., niin silloin viimeinen palkallinen päivä on 14.7. Palkalliselta ajalta päiväraha maksetaan työnantajalle.
Työnantajalla voi kuitenkin olla näissä erilaisia käytäntöjä. Jos lauantai ei ole palkallinen päivä, työnantajan pitäisi varmaan ilmoittaa se päivärahan maksajalle.