Tietääkö joku ketään joka elää treidaamisella? Paljonko tarvitaan alkupääomaa?
Siis ei mitään 'perin isoisältä 10 miljoonaa ja elän osingoilla" touhua
Kommentit (15)
Kyllä sinun pitäisi ensi alkuun edes tällaiset asiat pystyä itsekin laskemaan, mutta:
Haluat itsellesi 40 tuhatta vuodessa puhdasta tuottoa, joten tarvitset tuottoa pääomatulon lisäksi veron verran, eli 57 tuhatta. Jos luulet että voittojen ja tappioiden (niitäkin tulee) summana pääset ehkä noin 10% keskimääräiseen voittoon, niin tarvitset alkupääomaa sellaiset puolesta miljoonasta kuuteen sataan tuhanteen.
Daytraderina jos haluat itsesi elättää, niin kyllä sitä pääomaa jonkin verran tarvitsee olla, jotta ne tuotot elättää sinut, kattaa kaupankäyntikulut ja toimii puskurina tappiollisille kaupoille. Niihinkin joutuu varautumaan. Mutta millään satasilla sitä kauppaa ei kannata käydä, koska on aika harvinaista, että siellä jollain lapulla olisi ihan älyttömiä kurssinousuja lyhyissä kaupoissa. Lisäksi daytraderilla tuloksesta jää pois yleensä osingot, kun ne laput kiertää niin nopeassa tahdissa.
Aika haasteellista se on ainoana tulonlähteenä ilman oikeasti isoa lähtöpääomaa. Joudut ainakin käymään kauppaa useammassa pörssissä, koska OMXH:n yhtiöt ei todennäköisesti riitä, joten varaudu myös valuutanvaihtokuluihin ainakin alussa.
Niin ja huomioi myös verotus :)
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän useamman jotka teeskentelee tekevänsä niin, kaveriporukan kroonisesti persaukisimmat jätkät, veikkauksen addikteilla on paremmat palautukset per euro kun noilla.
Treidaamalla eläminen ilman vanhaa rahaa on huijaus jota pitää yllä vanha raha ja vanhaa rahaa pitää yllä määlyt jotka on liian vakuuttuneita omasta älykkyydestään ja heittävät rahansa kaivoon.Mutjooh, mistä mä mitään tietäsin, mä oon vaan sijoituspankkiiri, kohta joku peliongelmainen raksaäijä joka muuttu yön yli "sijoittajaks" tulee haukkuun mut pystyyn kun narsismi ei anna myöden.
Nyt turpa kiinni vai haluaks sä kans työttömäks?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän useamman jotka teeskentelee tekevänsä niin, kaveriporukan kroonisesti persaukisimmat jätkät, veikkauksen addikteilla on paremmat palautukset per euro kun noilla.
Treidaamalla eläminen ilman vanhaa rahaa on huijaus jota pitää yllä vanha raha ja vanhaa rahaa pitää yllä määlyt jotka on liian vakuuttuneita omasta älykkyydestään ja heittävät rahansa kaivoon.Mutjooh, mistä mä mitään tietäsin, mä oon vaan sijoituspankkiiri, kohta joku peliongelmainen raksaäijä joka muuttu yön yli "sijoittajaks" tulee haukkuun mut pystyyn kun narsismi ei anna myöden.
Mä oon keskellä päivää vauvalla, arvaa kuus kertaa kuinka paljon mua kiinnostaa.
Tää ala ja sitä puolustavat ovat kroonisesti mielisairaita!
Jos noita uhoajia uskoo, satasella voi aloittaa ja kuukaudessa on miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon keskellä päivää vauvalla, arvaa kuus kertaa kuinka paljon mua kiinnostaa.
Tää ala ja sitä puolustavat ovat kroonisesti mielisairaita!
No onhan se, me ollaan se välikäsi joka söi kaiken työn ja tuottavuuden rahallisen arvon, mut me ei tätä systeemiä luotu joten en mä ainakaan ala tästä itseäni syyllistään.
90% treidaajista epäonnistuu ja nekin jotka onnistuu häviää yleensä indeksille.
20-30 tuhatta riittää alkuun, kun ei omista autoa ja muuta paskaa.
Eikä juo energiajuomia, tupakoi, maksa osamaksulla mitään paskaa, netflixiä yms skeidaa rasittamassa kuukausittain.
Vai mitä näitä roskasakin distraction& comfort zone juttui onkaan
Mielenkiintoista se on. En elä sillä, mutta harrastus on kiva. Joskus joutuu vahtaan hintoja koko päivän. Saamatta mitään järkevää aikaiseksi.
Mun parhaat tulot ollu 50 k€ vuodessa ja kovimmat tappiot 50k€ vuodessa.
Tuo yllämainittu 1:10 sääntö voittoa varten sijoitat kymmenkertaisen määrän on hyvä. Lisäksi täytyy uskaltaa hypätä vaikka monttuun ei näekään.
Ei sitä alkupääomaa mistään vaan tupsahda. Paitsi jos tosiaan perit rikkaan sedän, mutta et sä silloinkaan sijoittaja ole, vaan perijä.
Senkus käyt töissä niinkuin muutkin, elät sniidusti ja sijoitat mahdollisimman paljon. Aluksi ryssit meemisijoitusten ja kryptojonneilun kanssa rahasi pari kertaa, lopulta opit hiukan riskinhallintaa, ja jonain päivänä sijoitukset muodostavat niin ison osan tuloistasi, että voit harkita lopettavasi päivätyöt.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä alkupääomaa mistään vaan tupsahda. Paitsi jos tosiaan perit rikkaan sedän, mutta et sä silloinkaan sijoittaja ole, vaan perijä.
Senkus käyt töissä niinkuin muutkin, elät sniidusti ja sijoitat mahdollisimman paljon. Aluksi ryssit meemisijoitusten ja kryptojonneilun kanssa rahasi pari kertaa, lopulta opit hiukan riskinhallintaa, ja jonain päivänä sijoitukset muodostavat niin ison osan tuloistasi, että voit harkita lopettavasi päivätyöt.
68-vuotiaana tuo rahasumma voi olla jo todellisuutta.
Pidemmällä, vuosien aikajänteellä daytraderina kenties 1-5% ansaitsee ruhtinaallisesti toki hieman sijoitustuotteestakin riippuen, monet sinnittelevät +/-0 tasoilla välillä voittaen ja välillä häviten, loput eli suurin osa häviää hiljalleen tai nopeastikin kaikki rahansa.
Missä suurimmat ja nopeimmat ansaintamahdollisuudet, siellä myös voiton saaminen vaikeinta ja rahojen menettämisen riskit suurimmat. Ilmaisia lounaita ei ole olemassa, vaikka joku joskus tuurilla voikin hetkellisesti menestyä.
Kannattaa muistaa, että käyt kauppaa erilaisten rahoitus/sijoituslaitosten ammattitreidareita, huippukalliita ja super nopeita automatisoituja algoritmeja sekä miljoonia muita kotitreidereita vastaan. Mitä niin erikoista ja ainutlaatuista osaamista juuri sinulla on, että pystyisit lyömään pitkässä juoksussa heistä suurimman osan, nimittäin siihen sinun tulisi kyetä. Halu äkkirikastua ei auta sinua tässä edes alkuun.
Vaatii laaja-alaista kyvykkyyttä ja etenkin omistautumista sekä ripauksen tuuriakin, että menestyy. Pitää opetella tekninen puoli kaupankäynnistä A:sta Ö:hön, lisäten siihen kenties vielä jokin oma ainutlaatuinen nyanssi sekä opetella seuraamaan maan/maailman tapahtumia politiikasta talouteen ja trendeihin ja tutkia erilaisten tapahtumien vaikutuksia eri sijoitustuotteisiin. Pitää hahmottaa miten erilaiset muuttujat vaikuttavat eri sijoitustuotteiden käyttäytymiseen. Miten vaikkapa poliittisten jännitteiden kiristyminen Aasiassa voi vaikuttaa viljan hintaan tai kullan hinnan muutos Australian dollariin jne. Sinun pitää tietää kaikki treidaamastasi tuotteesta. Jos treidaat vain käyriä olet hukassa, jos treidaat vain uutisia, olet hukassa. Keskity mieluiten vain yhteen sijoitustuotteseeen ja opettele siitä kaikki. Tule sen tuntemisessa todelliseksi asiantuntijaksi.
Uskallan väittää, että treidauksen pitää olla elämäntapa, jonka parissa elät vuosikausia 24h/vrk ennen kuin saatat saavuttaa sen tason, millä ansaitset varmaa ja säännöllistä tuloa sekä voit aloittaa haaveilemisen rikastumisesta. Helpommalla ja varmemmin pääset kuitenkin tienesteille lukemalla itsesi diplomi-insinööriksi tai alkamalla ahkeraksi yrittäjäksi.
Kannattaa aluksi ladata ilmaiset harjoitusohjelmat ja niiden avulla hahmotella ja harjoitella omaa strategiaa leikkirahalla. Siinä vaiheessa kun treidaus kulkee voitokkaasti kuukaudesta toiseen voi kokeilla varovaisesti jo omallakin rahalla. Varoituksen sanana kuitenkin, että kun oma raha astuu mukaan kuvioihin, ei tappioita olekaan enää yhtä helppo niellä, myös ahneus voi saada silloin aivan uuden ulottuvuuden ja pilata toimivankin strategian. Sama koskee myös tilannetta, kun treidattavat summat alkavat kasvaa suuremmiksi.
Nopeiten rahansa häviää kun riskienhallinta pettää, esimerkiksi ahnehtii liikaa lopettamatta treidausta ollessaan jo voitolla ja omien tavoite arvojen täytyttyä tai kykenemättä nielemään häviötään tappiollisen putken vallitessa vaan yrittää väkisin kompensoida menetyksiään kasvattamalla riskinottoa tavoitellen nopeita voittoja.
Treidausta pitää kyetä tekemään analyyttisesti sekä täysin tunteettomasti etukäteen laaditun, pitkäaikaisesti testatun ja toimivaksi todennetun treidaus suunnitelmansa mukaisesti siitä piiruakaan joustamatta missään tilanteissa, ikinä. Treidaus on siis pitkälti myös psykologiaa. Hallitsetko sinä hermosi kaikissa tilanteissa, ahneus tai pelko eivät saa sinua koskaan tekemään harkitsemattomia päätöksiä?
Treidaamalla eläminen ilman vanhaa rahaa on huijaus jota pitää yllä vanha raha ja vanhaa rahaa pitää yllä määlyt jotka on liian vakuuttuneita omasta älykkyydestään ja heittävät rahansa kaivoon.
Mutjooh, mistä mä mitään tietäsin, mä oon vaan sijoituspankkiiri, kohta joku peliongelmainen raksaäijä joka muuttu yön yli "sijoittajaks" tulee haukkuun mut pystyyn kun narsismi ei anna myöden.