Mitä ajattelisit, jos joku suhtautuisi sinuun näin?
Olen keski-ikäinen nainen, luonteeltani ujo, enkä puhu paljonkaan yksityisasioista työpaikalla. Aloitin nykyisessä työssäni vuoden alusta enkä vielä tunne kovin hyvin työkavereita. Äskettäin minua pyydettiin jäämään ylitöihin sijaistamaan sairastunutta työkaveria ja sanoin, että voin jäädä, mutta mun täytyy soittaa ensin miehelleni. Pomo tuijotti mua hämmästyneenä ja huudahti ällistyneenä: "AI ONKO SULLA MIES???"
Toinen tilanne oli, kun työpaikalle tuli päiväkotiryhmä vierailulle ja kun he siirtyivät toiseen huoneeseen, huomasin että mun sakset olivat kadonneet. Menin lapsiryhmän perään ja katselin ympärilleni, kun yksi työkaveri tuli kysymään, etsinkö jotain. Vastasin, että joo mä etsin mun saksia. Työkaveri kuuli väärin ja henkäisi järkyttyneen näköisenä: "MITÄ? ONKO SULLA LAPSIA?"
Onko tuollainen asiallista käytöstä? Miksi muka minulla ei voisi olla miestä tai lapsia, sellainen tulee mieleen kun noin suureen ääneen ihmetellään.
Kommentit (4)
No kaikenlaisia törppöjä on. Toisesta korvasta ulos.
En ajattelisi ensiksi, että heillä on mitään tiettyä oletusta/asennetta sinua kohtaan, vaan että kyse on siitä, että olet juurikin ujo ja et puhu yksityiselämästäsi paljon - he tuntevat sinua, ovat olleet tekemisissä kanssasi, ja ei ollut tullut heille ilmi siihen saakka, että sinulla on mies, naisten kesken se herättää usein vähän uteliaisuutta.
Pidättyväisemmästä ja rauhallisemmasta luonteesta voi tuntua oudolta ja kiusalliselta ääneen päivittely ja kovaa kajauttaminen, mutta tunteellisemmat ja äänekkäämmät ei näe sitä niin.
Joillakin ihmisillä on taipumus rakennella omassa päässään mielikuvia muista. Mitä vähemmän ihmistuntemusta tyypillä on, sitä kummallisempia on sitten ne mielikuvatkin. Möläyttely on olennainen osa näiden tyyppien käytöstä. Vähän yksinkertaisia moukkiahan ne vaan on, eikä itse tajua sitä. Kuten joku jo sanoikin: korvasta sisään ja toisesta ulos.
Koska et ole kertonut niin nämä asiat ovat tulleet yllätyksenä.
Itselleni on joskus käynyt silleen hauskasti että kun en ole kertonut ikääni saati että minulla on lapsia, niin töissä on sitten saatu kunnon hepulit, ku lapset ovat sinne jostain syystä kesken päivän päätyneet, mua tosi usein luullaan juuri ja juuri täysi-ikäiseksi, vaikka todellisuudessa olen lähemmäs 40v...