Jos 5henkisen perheen nettotulot on 3600€/kk, selviääkö sillä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että pärjääkö ylemmän kesluokan tuloilla? Kaikkea sitä kysytäänkin.
"Alempiin keskituloisiin kuuluvat tienaavat kuukaudessa käytettävissä olevaa tuloa 1525 - 2236 € ja heitä on 33 % väestöstä. Keskimmäisen keskituloisten ryhmän käytettävissä olevat rahatulot ovat 2237 - 3049 €/kk ja ylemmän keskituloisen 3050 - 4065 €/kk. Keskimmäiseen ryhmään kuuluu 24,5 % ja ylempään 10,7 % väestöstä."
Ei tuo 3600€/kk viisihenkiselle perheelle ole mitään ylempää keskiluokkaa, ellei kyse ole yksinhuoltajasta. Sehän on 1800€/kk/aikuinen eli alempaa keskiluokkaa.
Mutta kyllä sillä siis pärjää. Helsingissäkin. Kunhan suhteuttaa menot tuloihin.
No eihän niitä tuloja voi pelkkien aikuisten määrällä jakaa. Yksinhuotaja yhden lapsen kanssa on ihan eri asia kuin yksinhuoltaja kolmen lapsen kanssa, saati jos verrataan sinkkuun.
Nämä kysymykset on vähän hassuja. Jos osaa käyttää rahaa, niin tuolla summalla elää ihan hyvin. Jos ei osaa käyttää rahaa järkevästi, niin mikään summa ei riitä. Ap katsokoon peiliin ja kysyköön itseltään, riittääkö tuo summa, osaako tehdä järkeviä päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteensä netto 5500€/kk (keskimmäisiä keskituloisia, jos noita edellä lainattuja lukemia katsoo). Eikä tässä mitenkään kovin leveästi elellä edes kahdestaan, saati silloin kuin oli vielä lapset kotona ja tulotkin pienemmät.
Meillä netto yhteensä suunnilleen sama 5500€/kk ja säästöön ja sijoituksiin menee lähes tonni kuussa. Maksetaan melko isoa asuntolainaa, auto löytyy ja ihan mukavasti elellään. Kaksi lasta. Menoistahan tää on kiinni, ja siitä millaiseen elintasoon on tottunut. Itse oon ollut joskus oikeasti köyhä, niin tää nykyinen elämä tuntuu yhä edelleen vuosienkin jälkeen luksukselta. Mut jos olisi aina elänyt vähintään näin, niin varmaan ajattelisin noin, että eihän tässä mitenkään kovin leveästi elellä. Suhteellista kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Alempiin keskituloisiin kuuluvat tienaavat kuukaudessa käytettävissä olevaa tuloa 1525 - 2236 € ja heitä on 33 % väestöstä. Keskimmäisen keskituloisten ryhmän käytettävissä olevat rahatulot ovat 2237 - 3049 €/kk ja ylemmän keskituloisen 3050 - 4065 €/kk. Keskimmäiseen ryhmään kuuluu 24,5 % ja ylempään 10,7 % väestöstä."
Nuo ovat henkeä kohti
3600/5=720€/hlö Tästä syysä suuri osa monilapsista perheistä elää köyhyydessä.
Niin arvelinkin. Olen koulutettu ja ihan kohtuupalkatussa työssä, mutta henkeä kohti tulot 1100€. Eli ollaanko köyhien luokkaa? Siltä on kyllä tuntunutkin, ei sen puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo 3600€/kk viisihenkiselle perheelle ole mitään ylempää keskiluokkaa, ellei kyse ole yksinhuoltajasta. Sehän on 1800€/kk/aikuinen eli alempaa keskiluokkaa.
Mutta kyllä sillä siis pärjää. Helsingissäkin. Kunhan suhteuttaa menot tuloihin.
No eihän niitä tuloja voi pelkkien aikuisten määrällä jakaa. Yksinhuotaja yhden lapsen kanssa on ihan eri asia kuin yksinhuoltaja kolmen lapsen kanssa, saati jos verrataan sinkkuun.
Niin siis jaettuna kahdella siksi, että hahmottuisi, mitä he tienaa. Tuskin kukaan ajattelee kuuluvansa ylempään keskiluokkaan 1800€/kk nettotuloilla, vaikka ei olisi lapsia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis jaettuna kahdella siksi, että hahmottuisi, mitä he tienaa. Tuskin kukaan ajattelee kuuluvansa ylempään keskiluokkaan 1800€/kk nettotuloilla, vaikka ei olisi lapsia ollenkaan.
Tienaan yksin nettona n. 3000-3100, lapsilisää 300€, kuukaudessa käytettävissä siis n. 3350€. Kyllä mä jollain lailla olen ennen mieltänyt itseni keskituloiseksi / keskiluokkaisesi, mutta kun yksin elättää kahta lasta niin eipä tää herkkua ole, joka euron saa melkein laskea. Jo pelkkä asuminen on melkein 40%.
Aloittajalle kysymys: jos 2henkisen perheen nettotulot on 800/kk, pärjääkö sillä?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu monestakin asiasta. Kuinka pienessä tai isossa talossa. Onko lääkityksiä? Erikoisruokavalioita? Harrastetaanko ja mitä?
Ja kaikki muut kysymykset.
No, harrastukset mitoitetaan tulojen mukaan, toisinpäin se on usein hankalaa/mahdotonta.
Itse olemme tuollaisilla tuloilla ja pienemmilläkin eläneet 7-henkisenä perheenäkin.
Ei.
Eksän kanssa kun vielä oltiin yhdessä, laskettiin että tarvitaan 4500e/kk nettona jotta saadaan juoksevat kulut hoidettua ja jotain pientä ylimääräistä esim vaatteita lapsille ja käytyä vaikka leffassa.
Nyt ilman miestä, minä ja 3 lasta. Tarvitaan aivan minimissään 3200e, mieluummin 3400e jotta pärjätään.
Asutaan pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Eksän kanssa kun vielä oltiin yhdessä, laskettiin että tarvitaan 4500e/kk nettona jotta saadaan juoksevat kulut hoidettua ja jotain pientä ylimääräistä esim vaatteita lapsille ja käytyä vaikka leffassa.Nyt ilman miestä, minä ja 3 lasta. Tarvitaan aivan minimissään 3200e, mieluummin 3400e jotta pärjätään.
Asutaan pk-seudulla.
Suunnilleen tää sama menee mulla minimissään 2 lapsen kanssa eikä tehdä extraa juurikaan, lasten vaatteet kuitenkin pääosin uusia mutta aina alennusmyynneistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä meidän perheessä vaikka vain 4 henkeä.
Meillä riittää 4 hengen perheessä 2000e nettotulot.
Meillä on yhteensä netto 5500€/kk (keskimmäisiä keskituloisia, jos noita edellä lainattuja lukemia katsoo). Eikä tässä mitenkään kovin leveästi elellä edes kahdestaan, saati silloin kuin oli vielä lapset kotona ja tulotkin pienemmät.