Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas näitä..paljon annatte rahaa täysi-ikäiselle lapselle

Vierailija
03.05.2023 |

Argh.. 19v opiskeleva nuori asuu kotona. Täysi ylläpito, käyttää perheen autoa suht vapaasti, ei hae opintotukea, ei tee kotitöitä.
Omat pyykit pesee. Ei ole yhtään esim. kesää ollut töissä. Valmistuu vuoden päästä. Koulu on aika helppoa.

Hän ei pyydä rahaa, mutta alkaa nyppimään tuo oleileminen. Nyt on saanut 150-200e/kk ns. omaa rahaa meiltä vanhemmilta. Tekisi mieli sekin ottaa pois. Jos hakisi opintotuen ja oikeasti töitä, voisi auttaa enemmän. Mutta nyt tympii tuo asenne.

Mitään vaatteita tms. ei osteta hänelle enää. Harrastus on hyvä ja se kustannetaan. Eikä ole halvimmasta päästä.

On puhuttu, käsketty, pyydetty.. että mene töihin, ihan minne vaan pääset. Mutta ei, eikä hae sitä opintotukeakaan, kun on kuulemma vaan 40e/kk!!

Pitäskö toi heivaa kylmästi omaan kämppään?!

Kun kyse ei ole siitä, että ei haluttaisi vanhempina tukea, vaan siitä että pitäisi itsekin yrittää sitä omaa rahaa tienata. Nytkin täälläpäin olisi paikkoja joihin hän voisi päästä töihin, kun edes hakisi.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietinmie kirjoitti:

Siis ihan naurettavaa, kyllä täysi-ikäinen saa tienata ihan itse taskurahansa.

Itse maksoin 19v puolet toimeentulotuesta äitilleni. Kesätyörahoista maksoin sen 200 €/kk ja lainasin rahaa, kun äiti tarvitsi.

Ei ihme, että maa on täynnä elämäntaidottomia luusereita, jos isi ja äiti passaavat puoliväliin keski-ikää

Mulla oli huolettomat opiskeluja-ajat, ja kaikki maksettiin. Valmistumisen jälkeen olen nyt ihan hyvässä työssä. En uskoisi olevani mitenkään parempi ihminen, jos olisin joutunut itse kaikki maksamaan ja elämään köyhää opiskelijaelämää. 

Vierailija
22/38 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikooko näiden opintojen jälkeen jatkaa esim yliopistoon? Kelan opintotukikuukausien määrä on rajallinen. Ne loppuvat helposti kesken jos on jo kuluttanut aiemmin niitä 40 e kuussa saaden.

Kannattaa nostaa opintotukea siinä kohtaa kun saa täydet opintotuet.

Jos ei aio kesätöihin niin lopettaisin kesäksi rahan annon ja auton ilmaisen käytön ellei opintoja ole kesälläkin.

Lukukauden aikana tukisin pienellä summalla, jotta saa keskityttä opiskeluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikooko näiden opintojen jälkeen jatkaa esim yliopistoon? Kelan opintotukikuukausien määrä on rajallinen. Ne loppuvat helposti kesken jos on jo kuluttanut aiemmin niitä 40 e kuussa saaden.

Kannattaa nostaa opintotukea siinä kohtaa kun saa täydet opintotuet.

Jos ei aio kesätöihin niin lopettaisin kesäksi rahan annon ja auton ilmaisen käytön ellei opintoja ole kesälläkin.

Lukukauden aikana tukisin pienellä summalla, jotta saa keskityttä opiskeluun.

2 asteen opintotuki ei vaikuta korkeakoulun opintotuki kuukausiin.

2 asteen kotona asuva täysikäinen saa opintotukea varmaan ja ainoastaan jos vanhemmat tyyliin elää

toimeentulotuella.  Ja tässävaiheessa on kyllä vanhempien vika ja täysi epäonnistuminen.

On jännää seurata että melkein jokainen viesti on täynnä virheitä eikä vanhemmilla selvästi ole mitään halua mitä nykyajan opiskelijoilta vaaditaan.     Häpeättekö.  

Vierailija
24/38 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen yliopiston laskimet? En ole kuullutkaan.

Eikös nämä ole jo korvattu tableteissa ja tietokoneissa pyörivillä matematiikkaohjelmistoilla? Taitaa tuo toinen kirjoittaja muistella kultaisia opiskeluvuosiaan TKK:lla joskus vuosituhanteen vaihteessa.

Jos kokeessa saa käyttää laskinta, niin se on sellainen palikkalaskin. Tai sitten on ns. avoin tentti jossa saa käyttää kaikkia mahdollisia apuvälineitä (tietokoneet, kirjat ym.).

Vierailija
25/38 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin paljon käyttörahaa, vaikka ei edes pyydä. Miksi mennä töihin, kun rahaa ja auto tulee noin vain.

Tämä! Kyllä nyt on vanhemmilla peiliin katsomisen paikka! Nimenomaan nuoren ei tarvitse tehdä mitään, kun rahaa tulee. Vanhemmat mahdollistavat tuon loisimisen. Uhkailut eivät auta, jos niitä ei välillä toteuta. Pyytämiset, vaatimiset, anelut kaikuvat kuuroille korville, koska nuori tietää, että mitään pahaa ei kuitenkaan tapahdu, ja kk rahaa tulee siitä huolimatta.

Ja on meinaan yltäkylläisyydessä pidetty lapsi, jos ei suostu/jaksa hakea opintotukea, koska se on vain 40€ kuussa! Ei hyvä luoja.. Tuo on monen yksinelävän vko budjetti ruokaan! Jo on pilalle hemmoteltu tapaus ap:n lapsi!

Itse kävin jo lukioikäisenä silloin tällöin tekemässä työvuoroja. Minulle tuo oli aivan luonnollista, sillä kotonani opetettiin työmoraalia. Minua ei hemmoteltu, vaan kasvatettiin ja vaadittiin itsenäisyyttä. Näin jälkeenpäin ajatellen, vanhempani valmistivat minua aikuisuuteen. Oikein toimivat. Ja hyvin olenkin pärjännyt. Elämänhallinta kohdillaan.

Kun muutin pois kotoa, niin olin säästänyt vuokratakuun ja huonekaluihin. Se ylpeyden ja onnen tunne, kun menin äitini kanssa ostamaan sohvaa minulle, ja maksoin sen omista rahoistani jotka olin säästänyt. Vieläkin muistan tuon hetken ja tunteen.

Vierailija
26/38 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin paljon käyttörahaa, vaikka ei edes pyydä. Miksi mennä töihin, kun rahaa ja auto tulee noin vain.

Tämä! Kyllä nyt on vanhemmilla peiliin katsomisen paikka! Nimenomaan nuoren ei tarvitse tehdä mitään, kun rahaa tulee. Vanhemmat mahdollistavat tuon loisimisen. Uhkailut eivät auta, jos niitä ei välillä toteuta. Pyytämiset, vaatimiset, anelut kaikuvat kuuroille korville, koska nuori tietää, että mitään pahaa ei kuitenkaan tapahdu, ja kk rahaa tulee siitä huolimatta.

Ja on meinaan yltäkylläisyydessä pidetty lapsi, jos ei suostu/jaksa hakea opintotukea, koska se on vain 40€ kuussa! Ei hyvä luoja.. Tuo on monen yksinelävän vko budjetti ruokaan! Jo on pilalle hemmoteltu tapaus ap:n lapsi!

Itse kävin jo lukioikäisenä silloin tällöin tekemässä työvuoroja. Minulle tuo oli aivan luonnollista, sillä kotonani opetettiin työmoraalia. Minua ei hemmoteltu, vaan kasvatettiin ja vaadittiin itsenäisyyttä. Näin jälkeenpäin ajatellen, vanhempani valmistivat minua aikuisuuteen. Oikein toimivat. Ja hyvin olenkin pärjännyt. Elämänhallinta kohdillaan.

Kun muutin pois kotoa, niin olin säästänyt vuokratakuun ja huonekaluihin. Se ylpeyden ja onnen tunne, kun menin äitini kanssa ostamaan sohvaa minulle, ja maksoin sen omista rahoistani jotka olin säästänyt. Vieläkin muistan tuon hetken ja tunteen.

Upeeta ..ja aikuisena susta tuli..

No köyhä.   

Ei tullut se joka meni ulkomaille kouluun, ei tullu se joka meni ulkomaille töihin.

Ei tullut sitä jolle raha on nykyään vaan numeroita ja auton voi vaihtaa kun kyllästyy.

Fiksujen lapset on 19 vuotiaana nähneet maailmaa ja suuri osa jopa opiskelleet vaihtarivuoden.

Sama vaihtari vuosi tulee korkeakoulussa ja valmistumisen jälkeen duunia löytyy ulkomailta myös.

Tässä kun teidän lapset hakee sitä duunia  nämä maailmaa nähneet ampuu ohi että humahtaa.

Jopa hesen kesätöissä se ulkomailla matkustellut puhuu 3 kieltä keposeen

Vierailija
27/38 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa. Nuori on fiksu ja koulu menee hyvin. Vanhemmat ollaan normi keskiluokkaa, tutkinnot taskussa ja uraakin tehty. Omassa talossa asutaan ja mitään tukia ei nostella. Verojakin maksellaan ihan kiitettävästi.

Opintotuki on tosiaan tuo 40 e/kk kun asuu kotona.

Ihme vastauksia osa tähän.

Mutta se kysymys, eli annatteko rahaa vaikka ei käy töissä ja asuu kotona?

Vierailija
28/38 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa. Nuori on fiksu ja koulu menee hyvin. Vanhemmat ollaan normi keskiluokkaa, tutkinnot taskussa ja uraakin tehty. Omassa talossa asutaan ja mitään tukia ei nostella. Verojakin maksellaan ihan kiitettävästi.

Opintotuki on tosiaan tuo 40 e/kk kun asuu kotona.

Ihme vastauksia osa tähän.

Mutta se kysymys, eli annatteko rahaa vaikka ei käy töissä ja asuu kotona?

No eiköhän vastauksissa ole käynyt ilmi, että olette luoneet tuon tilanteen itse. Ja ei, lapsenne ei ole fiksu. Fiksu nuori ymmärtäisi ja osaisi ryhdistäytyä. Monessa vastauksessa luki, että käskekää sen hakea opintotukea. Ja pienentäkää kuukausirahaa. Miten voi olla noin avutonta. Lopettakaa se hyysääminen. Miten tuo aikoo esimerkiksi armeijassa pärjätä?!

Vierailija
29/38 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa joltain kouluttamattomien perheeltä.

Jos et sijoita lapsees miten meinaat että se pärjää nykymaailmassa.  yliopiston laskimet maksaa ton 200 eskoa jos meinaatte että hän pääsee roskakuskia pidemmälle.

Ole sinä kuule hiljaa. Melkoinen v..olet.

Vierailija
30/38 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi rahaa. Jospa motivoisi hakemaan sitä opintotukea ja töitä. Aikuinen ihminen, ja syytätte rahaa, oikein karhunpalvelus nuorelle.

Vierailija
31/38 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär 19v on ollut viime syksystä asti töissä, kun ei heti onnistunut pääsemään yliopistoon lukion jälkeen. Asuu kotona, eikä kotiin tarvitse maksaa mitään. Autoa saa käyttää, me maksamme bensat. Itse maksaa vaate, meikki, kampaamo ym menonsa. Maksaa työttömyyskassaan joka kuukausi, niin ei haittaa vaikka ensi kesänä ei olisi töitä. (nykyinen työ päättyy kesäkuun alussa).

Mitään varsinaista rahaa ei anneta tytölle, toisaalta kustannetaan monia asioita samoin kuin nuoremmalle 16v sisarelle.

Vierailija
32/38 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/38 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma vika kun paapotte noin. 19v on täysi-ikäinen ihminen, täydellisesti vastuussa itsestään. Jos lapsi olisi millään tavalla kunnolla kasvatettu, hän ymmärtäisi kyllä, että hänen todella on osallistuttava kodin töihin niinkuin muutkin AIKUISET, hän ei ole mikään lapsi. Viikko/kk raha pois, ei ole enää elätettävä. Täysin riittävää, että saa asua kotona, saa ruuan ja käyttää autoa. Harrastuksen maksaminenkin vielä rajoilla, mutta kaikki muu hänen on kyettävä kustantamaan itse, aikuinen kun on. 

Meinasiko lopun elämäänsä elellä teidän maksamana? Missä itsenäistyminen? Miksei mene töihin ja säästä rahaa omilleen muuttoa varten? Nyt vanhemmat stoppi tälle hyysäämiselle ihan jo lapsen takia!

Vierailija
34/38 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavan keskustelun paikka, kerrotte, että hän on aikuinen ja hänen on alettava ottaa vastuu itsestään. Ette tekään voi vaan yht äkkiä heittäytyä kotiin makamaan kun ei huvita tehdä töitä. Kysykää lapselta miten tää homma sitten toimis jos kaikki toimisivat kuten hän toimii? Olette kasvattamassa nyt halutonta ja kyvytöntä mieslasta. Herätkää!!!

Vierailija
35/38 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette niin karhunpalveluksen. Jätkä on jo 19, niin voi olla myöhäistä tehdä korjausliikettä. Poikanne on kasvatettu siten, että tuleva vaimo heittää pihalle, kun ei jaksa mieslasta passata ja paapoa. Sittenkö taas palaa teidän helmoihin ja te elätätte? Nyt te vanhemmat teette ryhtiliikkeen! 19 on jo aikuinen jonka tulee osata ottaa vastuuta. Nythän hänelle on annettu vain etuoikeuksia, mutta vastuunkanto ja velvollisuudet on jäänyt kasvatuksesta pois.

Mitenkäs se pojan armeijaan meno ja siellä pärjääminen?

Vierailija
36/38 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan 41v pojalleni noin 50 euroa kuukaudessa. Elää toimeentulotuella joten rahat ovat yleensä vähissä loppukuusta.

Vierailija
37/38 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on surullista että vanhemmat kasvattavat lapsensa kieroon ensin ja sitten uhriutuvat.

Heitä vaan pihalle niin saa sitten edes sitä opintotukea ym tukia. Ei oo tänäpäivänä pakko opiskelijana mennä töihin mutta sehän ois sun kaltaisille narsisteille suurikin häpeä.

Vierailija
38/38 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan saanut vanhemmilta rahallista apua ikinä täysi ikäisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi