Juhlakengät ja plantaarifaskiitti
Onko ok mennä kevätjuhliin/yo-juhliin terveyssandaaleissa tai vastaavissa ortopedisissa kengissä? Minua on nyt useamman vuoden vaivannut plantaarifaskiitti, mutta sattuneesta syystä pariin vuoteen ei ole ollut juuri mitään juhlatilaisuuksia joissa olisin tarvinnut juhlakenkiä. Nyt kuitenkin tullut parikin kutsua eri valmistujaisiin ja tuskailen tämän kenkäasian kanssa. En haluaisi juhlapäivän menevän pilalle yhtäkkisen kivun takia ja kun olen saanut vaivan suht aisoihin niin ei sitä takaisinkaan haluaisi.
Löysin ihanalta jalassa tuntuvat sandaalit joissa on ortopedinen sisäpohja, mutta ne ovat melko paksupohjaiset ja joustavaa matskua jalan päältä. Eivät siis välttämättä näytä siroilta ja näteiltä juhlamekon kanssa, vaikka eivät nyt mitkään retkisandaalitkaan ole. Voiko sellaiset laittaa jos on oikeasti terveydelliset syyt?
Olisi ihana löytää jotkut pyöreäkärkiset remmikengät, mutta yritäpä sitten tunkea niihin sisälle ortooseja... Omistan 3/4 -pituiset mittatilauksena tehdyt kovat pohjalliset mutta monissa kengissä ei vaan syvyys riitä siihen että voisin laittaa ne ihan tavallisiin kenkiin. Ja toisaalta kengistä ei välttämättä saa pohjallista pois jotta siihen saisi vaihdettua oman pohjallisen.
Mikä neuvoksi? Tiedän, että Vionicilla on (kalliita) kesäsandaaleja jotka sopisivat juhliin, olettaen että on kesäinen ilma eikä sada, mutta tuollaisia umpikärkisiä naisten kenkiä pienellä korolla jotka olisivat hyvät jalassa on melkein mahdotonta löytää. Olenko auttamattoman tyylitön jos laitan jalkaani mukavat mutta ei niin juhlavat kengät? Vai otanko riskin sadeilmasta ja sijoitan vähän enemmän niihin juhlasandaaleihin?
P.S. Ja sitten se toinen kysymys: olen tottunut pitämään sukkahousuja juhlissa. Onko ne nykyään ihan out? Tykkään siitä että jalat näyttää siistimmältä ja muutenkin "timmimmältä" mutta inhoan saumaa varpaiden kohdalla.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Mikset laihduttanu että loppuu tuo plantaarifaskiitti?
Tomppeli.
Mä hankin korkeakantaiset loaferit. Menee juhlissakin ja faskiitti ei vaivaa.
Tottakai voi laittaa sellaiset kengät, missä pystyy olemaan. Terveys ensin.
Menee sellaisissa kengissä jotka siistit ja joissa on hyvä kävellä. :) Jos ne on terveyssyistä terveyssandaalit niin sitten reteästi ne jalkaan vaan.
Älä stressaa, terveydelliset syyt menee etiketin edelle. Ihan hyvin voit mennä ortopedisissa kengissä ja nauttia juhlista, varsinkin kun kyse on tuollaisista epämuodollisemmista päiväjuhlista.
Olen itse ollut juhlissa mukana jalka paketissa ja sauvojen kanssa könkäten, ei nekään ehkä viralliseen juhlapukeutumiseen soveltuneet :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin juoksuharrastuksesta alkunsa saanut vaiva, että sikäli.
Ne kengät jalkaan, mitkä tuntuu hyvältä!
Mua auttoi pohjallisissa oleva silikonituki jalkaholvin alla. Vaiva kesti puoli vuotta.
Kaupanpa olet jo joutunut kärsimään 😥 kylmää ihan ajatella, kun multa meni hermot matonkuteiksi jo puolessa vuodessa, ja voi sitä hymyä eräänä aamuna kun huomasi, että kipu on nyt hiukkasen lievempi.
Ja sukkikset jalkaan, jos siltä tuntuu.
Viime juhlista jo aikaa, festareilla paljaat kintut ok. Jos hyvä rusketus, ja nuori olet niin voihan ne sukkikset siin kohtaa jättää poiskin. Itse inhoan sukkiksia,mut pakkohan ne on vetäistä juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Mä hankin korkeakantaiset loaferit. Menee juhlissakin ja faskiitti ei vaivaa.
Lisään vielä että nykyään jos olen kävellyt liian kauan varvassandaaleilla, alkaa faskiitti vaivata. Laitan pari kertaa loaferit jalkaan ja kipu häipyy. Arvatenkaan en asu Suomessa; sandaalit on mun yleisimmät kengät.
8/ Kääk, siis KAUANPA olet joutunut kärsimään
Laitat sellaiset kengät jotka sopivat parhaiten jaloillesi. Jos kengät ovat esim. sandaalit niin avokärkiset sukkahousut sopivat niiden kanssa hyvin.
Korkeat korot ei satu kantapäähän, kokeile vaikka. Paino menee suurilta osin päkiälle.
Korkokenkä tuolle vaivalle paras. Ei ole paino kantapäällä.