Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espanjassa koirat eivät saa juosta vapaana

Vierailija
02.05.2023 |

Espanjassa koirien pitäminen irti paikassa, jossa ei ole muita ihmisiä, on ihan normaalia.

Näin selittää Tampereella isoa koiraa vapaana juoksuttava espanjalainen David Lopez.
Bullshit.
Espanjassa sitä paitsi näillä isoilla koirilla on oltava kuonokoppa.

yle.fi artikkeli:

https://yle.fi/a/74-20029281

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kävellä saavat.

Vierailija
2/20 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vapaana kävelevä rakki on ammuttava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjan kaupungeissa on hyvin sosiaalistettuja koiria. Kävelevät vapaina omistajan vierellä.

Vierailija
4/20 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjan kaupungeissa on hyvin sosiaalistettuja koiria. Kävelevät vapaina omistajan vierellä.

Höpö höpö.

Vierailija
5/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Pitää paikkansa. Juuri siellä talvehtineena asiaa ihmettelin että miten hyvn käyttäytyviä koiria siellä onkaan! Ei mitään räkytystä, säntäilyä tai hyökkäilyä, vaan ottavat lunkisti.

Vierailija
6/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra on hyvä ja kerää rekkunsa ja kulttuurinsa ja painuu sinne missä he kaikki voivat juosta vapaana.

Vierailija
7/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa ja Ranskassa olen aina ilolla ihmetellyt, miten hyvin käyttäytyviä koiria siellä on. Eivät hauku, vedä hihnassa eivätkä kerjää ravintolassa. Suomalainen peruskoira alkaa metsässä haukkumaan kaukaa kiertävälle maastopyöräilijälle ja hyökkää kadulla lasta kohti haukkuen.

Tässä pieni ilmainen opetus kaikille koiran omistajille: jos koirasi alkaa rähistä ohikulkijalle, sinä itse ET ärähdä kovaan ääneen koirallesi siinä tilanteessa. Vaan hihnasta käännät koiran pois ja vasta sitten torut, kun koira katsoo sinua. Se koira ei tajua että ärähdät sille, vaan luulee että ensin koira ärähti, sitten omistajakin alkoi äristä, ja yhdessä minun pomokoiran johdolla haukuttiin kadulla, hyvä lenkki. Omistaja tosi usein kadulla vahvistaa omalla toiminnallaan koiran ärisemistä, vaikka luulee kieltävänsä.

Vierailija
8/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa ja Ranskassa olen aina ilolla ihmetellyt, miten hyvin käyttäytyviä koiria siellä on. Eivät hauku, vedä hihnassa eivätkä kerjää ravintolassa. Suomalainen peruskoira alkaa metsässä haukkumaan kaukaa kiertävälle maastopyöräilijälle ja hyökkää kadulla lasta kohti haukkuen.

Tässä pieni ilmainen opetus kaikille koiran omistajille: jos koirasi alkaa rähistä ohikulkijalle, sinä itse ET ärähdä kovaan ääneen koirallesi siinä tilanteessa. Vaan hihnasta käännät koiran pois ja vasta sitten torut, kun koira katsoo sinua. Se koira ei tajua että ärähdät sille, vaan luulee että ensin koira ärähti, sitten omistajakin alkoi äristä, ja yhdessä minun pomokoiran johdolla haukuttiin kadulla, hyvä lenkki. Omistaja tosi usein kadulla vahvistaa omalla toiminnallaan koiran ärisemistä, vaikka luulee kieltävänsä.

Hyvä kirjoitus!

Suomessa on todella agressiivisia ja huonosti käyttäytyviä koiria joka puolella, ihan rotuun ja kokoon katsomatta. Koirat saavat kuitenkin olla vapaana keskenään koirapuistoissa, joten mikään autismikaan ei tuota selitä.  En ole missään muussa maassa nähnyt että koulutettavaa koiraa PALKITTAISIIN siitä että ohittaa haukkumatta ihmisen kadulla :o

Tarttuuko suomalainen passiivis-agressiivinen perusluonne myös koiriinkiin, vai mikä täällä menee niin pahasti tässä(kin) asiassa pieleen?

Vierailija
9/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää tällaisia Taaveja niin kohta on taas myrkkysyöttejä Kaupin metsässä.

Vierailija
10/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

David ei kunnioita isäntämaan lakeja, jotka koskevat myös häntä. Ei jatkoon.

Vierailija
11/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus!

Suomessa on todella agressiivisia ja huonosti käyttäytyviä koiria joka puolella, ihan rotuun ja kokoon katsomatta. Koirat saavat kuitenkin olla vapaana keskenään koirapuistoissa, joten mikään autismikaan ei tuota selitä.  En ole missään muussa maassa nähnyt että koulutettavaa koiraa PALKITTAISIIN siitä että ohittaa haukkumatta ihmisen kadulla :o

Tarttuuko suomalainen passiivis-agressiivinen perusluonne myös koiriinkiin, vai mikä täällä menee niin pahasti tässä(kin) asiassa pieleen?

Eiköhän se ole nimenomaan näin. Eläimet poimivat vallitsevan tunneilmastomme ja elävät siinä käsityksessä, että joku ongelma tässä nyt on ja paree olla varuillaan niinkuin muutkin. 

Tosi surullista, kun asiaa ajattelee.

Vierailija
12/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piittamaton koiranomistaja lisää koiravihaa.

Vierailija
13/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, kun Espanjassa vain olen nähnyt saman rotukoiran yksin kaupungilla toistuvasti.

Vierailija
14/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli torut kun koira lopettaa ärinän ja katsoo sinua. Onpa kertakaikkisen loistava vinkki!

Vierailija
15/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelässä, Espanja ja Ranska esim, niin siellä eletään tämänkin asian kanssa niinkuin yleensäkin asioiden kanssa. Näissä maissa viranomainen ja lainsäädäntö koetaan vihollisena, ja niitä vältellään ja kierretään aina kun voi. Poliisitkin osaavat keskustella ja katsoa asioita läpi sormien, koska tavalliset katupoliisit kokevat olevansa ehkä enemmän kansalaisia kun viranomaisia.

Näissä maissa on tiukat lait isojen koirien suhteen, oltava jatkuvasti kiinni (paitsi oma aidattu piha) ja kuonokoppa. Käytäntö onkin sitten ihan toinen, eipä näistä säännöistä tunnu kukaan piittaavan, ja koirat ovat usein vapaana ja saattavat vaellella itekseen isännästä vähän kauempanakin.

Ollaan oltu omien koirien kansss ko maissa. Ensimmäisen kerran jännityi kuinka tiukkaa ja vaikeaa tulee olemaan ja kuinka torjuvaa ja vihaista suhtautumista ihmisiltä isoja palveluskoiria kohtaan. Köytäntö osoitti että leppoisampaa melkeen kun suomessa oli. Ja kaikki olivat ihastuksissaan meidän "tappajakoirista" ja halusivat tulla tervehtimään ja silittelemään.

Ei kyllä silti itsellä tullut mieleenkään pitää vapaana, vaikka tätä paljon nähtiin.

Vierailija
16/20 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ottaa hermoon tuollainen ääliö. Villieläimillä, pesimärauhalla, muilla ihmisillä ja vaikka pikkukoirilla ei mitään merkitystä, kun tuon liehuletin pitää saada toimia oman päänsä mukaan. Painukoon sinne Espanjaan koiransa kanssa, siellähän tunnetusti kohdellaankin eläimiä niin hyvin..

Vierailija
17/20 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tuo koira viedään tuolta lainrikkojalta!

Vierailija
18/20 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tyypin I don't give a fuck -asenne johtaa siihen, että kun koira puree jotakuta, niin koira viedään piikille. Sitten on turha itkeä ja vinkua.

Vierailija
19/20 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistajansa mielenterveyden mittari = koiransa käytös. 

Vierailija
20/20 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjasta en osaa sanoa, mutta kun olen matkustanut koiran kanssa, niin ainakin Italiassa on omat sääännöt tietyille roduille tai tietyn kokoisille koirille. Eli tietyt "vaarallisemmat" rodut sekä isot koirat on oltava kytkettynä ja kuonokoppa päällä julkisilla paikoilla. Pienet koirat ja suurin osa keskikokoisista saavat olla rajoitetusti vapaana, eivätkä tarvitse kuonokoppaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi